نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

سومین همایش مشق صلوات

تاریخ نشر : يكشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۶

زبان و به فراخور آن خط از بزرگترین اختراعاتِ بشر  محسوب می‌شود؛ که پس از گذشتِ هزاران سال، در کنار کارکردِ ارتباطی خود، به سبب ابعاد زیبایی‌شناسانه‌اش در قالب خوشنویسی وارد عرصۀ هنر‌ گردیده است. در این میان هنر خوشنویسی در نگاه مسلمانان هنر تجسم کلام وحی به حساب می‌آید، که همواره به عنوان یکی از والاترین هنرها مورد توجه بوده است.

سید حسین نصر، استاد علوم اسلامی دانشگاه جرج واشنگتن معتقد است، اسلام خطاطی را به عنوان یک هنر معرفی کرد و نخستین کسی که خط را ابداع کرد، به شهادت شیعه و سنی علی ابن طالب بود. در اصل خطاطی پاسخ جانِ مسلمان به تحولاتی بود که ریشه در قرآن و معنویت آن داشت.

از این‌رو به سبب نقش مهم خط و خوشنویسی در کتابت قرآن کریم، سومین همایش خوشنویسی «مشق صلوات» با حضور بیش از سیصد هنرمند، در روز سه شنبه 14 آذر ماه هم‌زمان با سالروز ولادت رسول اکرم (ص) و با هدف فرهنگ‌سازی و تأثیرگذاری بر جامعه، با بهره‌گیری از غنای معنایی و محتوایی ذکر صلوات و ایجاد بستر مناسب برای اندیشیدن و تعمق جامعه هنری کشور در ابعاد شخصیتی حضرت محمد (ص) و تبلور یافته‌های ایشان در قالب زبان هنر، در مرکز همایش های فرهنگی هنری بهاران برگزار گردید.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود