نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مجلس آئینه / حوزه هنری

تاریخ نشر : سه شنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۴

تعزیه خوانی یکی از خاص‌ترین نمایش‌های آئینی -‌ سنتی ما به حساب می‌آید که گذر از ناملایمات زمانه، رنگ از رُخش برده و سبب شده تا کودکان و نوجوانان امروز این هنر سنتی را کمتر بشناسند. حوزه هنری در یکی از جدیدترین آثار پویانمایی خود به تهیه کنندگی مسعود صفوی و کارگردانی مهدی آقاجانی سعی کرده تا سیر روایی داستان را در قالبی نزدیک به تعزیه خوانی اجرا کند.
در ‌پویانمایی تک‌ قسمتی «مجلس آئینه» به فضای نقاشی‌های قهوه خانه‌ای، چاپ سنگی، تصویرگری و بداهه تاکید شده است. به‌طوری‌که شخصیت‌های کار بیشتر تیپ شد‌ه‌اند و همچون چاپ سنگی قابلیت تکرار دارند. البته این تیپ‌گرایی سبب شده تا حدی از پویایی و جاذبه بصری اثر کاسته شود، زیرا طراح در شخصیت‌ پردازی با محدودیت‌هایی مواجه بوده است. برای این اثر نمایشی، سه دسته شخصیت (کاراکتر) در نظر گرفته شده، که شامل شبیه خوانان امامان، شمر خوانان و مردم عادی می‌شوند. این دسته بندی با الهام از مراسم تعزیه بوده و برای بهتر دیده شدن شبیه خوانان، رنگ‌بندی مردم طوری در نظر گرفته شده که به خاکستری نزدیک شده‌اند و همچنین برای لباس شبیه خوانان ائمه نیز رنگ های سبز و نارنجی و برای شخصیت های منفی - شمر خوانان - رنگ‌های قرمز و بنفش در نظر گرفته شده است.
«مجلس آئینه» اولین تعزیه پویانمایی است که مبتنی بر تعزیه ضامن آهو، با ساختاری متفاوت و با تکنیک کات اوت دو بعدی طراحی شده است. این اثر همچنین موفق شد عنوان نخست هفتمین جشنواره ملی پویانمایی رضوی را که  مرداد ماه امسال در گرگان برگزار گردید، از آن خود نماید.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود