نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۲۳ آبان ۱۳۹۵

بعد از ماه ها چشم انتظاری، اثر فاخر دیگری از حسن روح الامین پرده برداری شد. این نقاشی عظیم که «عرش بر زمین افتاد» نام گذاری شده، در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن به  تصویر کشیده شده است. در این اثر لحظات آخر مبارزه ی حضرت سید الشهدا در میدان جنگ، با الهام از بیت معروف مقبل کاشانی بر روی بوم تصویر شده: «بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد/ اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد»

روح الامین در این اثر پیکره های بسیاری تصویر کرده که با توجه به بزرگ بودن ابعاد اثر مهارت زیادی می طلبد. نوع رنگ بندی و نور پردازی در بسیاری از نقاشی های او و به خصوص اثر اخیر، یادآور شیوه ی نقاشی در دوره ی باروک است. رنگ ها گرم اند و با کمک نور پردازی استادانه، نقطه ای از اثر توجه مخاطب را جلب می کند که مهمترین پیکره در تابلوست و آن حضرت امام حسین(علیه السلام) است. روح الامین در این اثر هم همانند دیگر آثار مذهبی اش با مهارت و هنرمندی خاص از ترسیم چهره ی معصومین(علیهما السلام) خودداری کرده. 

این هنرمند جوان خود معتقد است می خواهد به زبان نقاشی روضه خوانی کند و گویی موفق به انجام این مهم شده است، چه آنکه در لحظه ی پرده برداری از این تابلوی تاثیر گذار، از میان جمعیت صدای گریه به گوش می رسید.

مراسم پرده برداری از آخرین اثر حسن روح الامین سه شنبه ۱۱ آبان در موزه ی هنرهای معاصر انجام شد و در این مراسم شخصیت هایی چون دکتر رجبی دوانی، آریا نژاد، مسعود شجاعی طباطبایی، امیر حسین مدرس و... حضور داشتند.

در کنار نمایش این اثر، ۹ اثر عاشورایی دیگر از روح الامین هم در موزه ی هنرهای معاصر به نمایش درآمد.

سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

زندگی به سبک اتوبوس های تندرو

تاریخ نشر : يكشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
مدتی است که در اقدامی قابل توجه، بسیج شهرداری تهران، وظیفه ترویج سبک زندگی اسلامی را به پنجره برخی اتوبوس های تندرو واگذار کرده است. برچسب هایی باریک و افقی با تصویرسازی ها و مطالب و مصداق هایی پیرامون زندگی، که به محض سوار شدن به چشم می خورند.
از آنجا که قدرت انتقال پیام های تصویری سریع است، باید طراحان تمرکز بیشتری بر روی انتخاب زاویه دید و کادربندی ها داشته باشند. کادرهای خلاق در کنار طراحی و رنگ بندی جذاب می توانند نگاه مسافران را به خود جلب کند؛ اما در این میان بهتر است سطرهای طولانی مطالبِ ضمیمه ی تصاویر، کوتاه یا حذف شوند، زیرا نگاه مخاطب میان تصویر و مطلب سردرگم می ماند.
از زمان اجرای این ایده، تا به حال دو سری از این تصویرسازی ها در برخی خطوط اتوبوس های تندرو تهران اجرا شده اند، که در مجموع ۳۰ اثر را شامل می شوند؛ اما از این همه فقط تعداد معدودی از آثار سری دوم با عنوان «زندگی به سبک حسین(ع)» هستند که از اجرای نسبتا قدرتمندی برخوردارند. کادربندی برخی از این تصاویر نشان از نیم نگاه طراح به قاب بندی های «سریال مختار نامه» دارد و این اقتباس تصویری می تواند در نوع خود تمرینی سازنده باشد برای کارهای بهتر و قوی تر در آینده؛ چرا که طبق گفته مسئولین مربوطه، این آثار هر دو ماه تعویض و به روز خواهند شد و این استمرار عمل از نکات شاخص در اجرای این پروژه ارزشمند به حساب می آید.


درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

خیلی ممنون از موضوعی که انتخاب کردید. به نظرم نیازه تا درباره نظر مردم  درباره  این تصویر سازی ها هم بدانیم. شاید کسانی باشند که از فرصت هایشان در اتوبوس برای خواندن این مطالب بهره می برند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود