نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

زندگی به سبک اتوبوس های تندرو

تاریخ نشر : يكشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
مدتی است که در اقدامی قابل توجه، بسیج شهرداری تهران، وظیفه ترویج سبک زندگی اسلامی را به پنجره برخی اتوبوس های تندرو واگذار کرده است. برچسب هایی باریک و افقی با تصویرسازی ها و مطالب و مصداق هایی پیرامون زندگی، که به محض سوار شدن به چشم می خورند.
از آنجا که قدرت انتقال پیام های تصویری سریع است، باید طراحان تمرکز بیشتری بر روی انتخاب زاویه دید و کادربندی ها داشته باشند. کادرهای خلاق در کنار طراحی و رنگ بندی جذاب می توانند نگاه مسافران را به خود جلب کند؛ اما در این میان بهتر است سطرهای طولانی مطالبِ ضمیمه ی تصاویر، کوتاه یا حذف شوند، زیرا نگاه مخاطب میان تصویر و مطلب سردرگم می ماند.
از زمان اجرای این ایده، تا به حال دو سری از این تصویرسازی ها در برخی خطوط اتوبوس های تندرو تهران اجرا شده اند، که در مجموع ۳۰ اثر را شامل می شوند؛ اما از این همه فقط تعداد معدودی از آثار سری دوم با عنوان «زندگی به سبک حسین(ع)» هستند که از اجرای نسبتا قدرتمندی برخوردارند. کادربندی برخی از این تصاویر نشان از نیم نگاه طراح به قاب بندی های «سریال مختار نامه» دارد و این اقتباس تصویری می تواند در نوع خود تمرینی سازنده باشد برای کارهای بهتر و قوی تر در آینده؛ چرا که طبق گفته مسئولین مربوطه، این آثار هر دو ماه تعویض و به روز خواهند شد و این استمرار عمل از نکات شاخص در اجرای این پروژه ارزشمند به حساب می آید.


درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

خیلی ممنون از موضوعی که انتخاب کردید. به نظرم نیازه تا درباره نظر مردم  درباره  این تصویر سازی ها هم بدانیم. شاید کسانی باشند که از فرصت هایشان در اتوبوس برای خواندن این مطالب بهره می برند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود