نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

«دو دو» یک صندلی چند منظوره و یا به اصطلاح چندکاره می‌باشد که توسط محمد انجوی امیری، دانشجوی رشتۀ طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز، طراحی و در مسابقۀ جهانی جایزه بزرگ طراحی موسوم به A’Design Award & Competition موفق به کسب مدال برنز بخش مبلمان، اقلام تزئینی و طراحی داخلی خانه، در سال ۲۰۱۸ گشته است.

دودو صندلی است که با ایدۀ ساده گرایی شکل گرفته و ریشه در کودکی‌های طراح دارد، به طوری‌که او بازی‌های کودکانۀ خود با شانه‌ها و متصل نمودن آنان به یکدیگر را الهام بخش ساخت چنین محصولی می‌داند. مهم‌ترین ویژگی این صندلی حفظ سادگی ضمن برخورداری از کارآیی بالا می‌باشد. سادگی نه تنها در فرم بلکه در مواد اولیه این محصول رعایت شده و همین امر سبب ارتباط بهتر کاربر با محصول گشته است. 

ساختار اصلی این صندلی ترکیبی از چوب راش و فولاد ضد زنگ می‌باشد. به طوری‌که بدنۀ اصلی از دو بازو، سه مفصل یا لولا متحرک و دو مفصل ثابت تشکیل گردیده است. به همین سبب دودو یک صندلی با قابلیت تبدیل به یک میز یا چهارپایه می‌باشد، زیرا مفاصل متحرک با قابلیت قفل شدن، می‌توانند وزن را در زمان چرخش و تغییر از حالت صندلی به میز و یا بالعکس، تحمل نمایند و نیاز کاربر را بسته به شرایط موجود برطرف کنند. 

زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مسجد خسرو اردستان

تاریخ نشر : يكشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
درحالیکه ما امروز در قالب الگوهایی تکراری و دست بسته مساجدمان را طراحی می‌کنیم، در گذشته الگوهای متنوعی در معماری مساجد وجود داشته‌اند. مسجد خسرو اردستان یکی از این مساجد است که در نگاه اول اصلا شبیه مسجد به نظر نمی‌آید.
این مسجد در سه طبقه ساخته شده است. طبقه اول شبستان سرپوشیده است که در روی آن حیاط و بنایی با الگوی چهار صفه قرار دارد. الگوی چهار صفه الگوی رایج در این منطقه است، اما اینگونه تلفیق آن با فضای بازی به شکل حیاط و کاربردش برای مسجد کمتر دیده می‌شود. از آنجا که پیامبر اکرم همواره بر سرباز بودن مسجد تاکید داشتند و آن را محلی برای انجام فعالیت‌های اجتماعی می دانستند، این الگو توانسته تا حدودی به این معیارها نزدیک شود. هم حیاط این امکان را فراهم کرده و هم در زیر طاق مسجد فضایی با محصوریت کم وجود دارد که برای نماز جماعت قابل استفاده است و می‌توان برای دورهم‌نشینی و سایر اتفاقات دیگر از آن استفاده کرد. همچنین تقسیم صفه‌ها به دو طبقه بطوریکه می‌توان گرد آنها حرکت کرد و همزمان به اطراف دید داشت، فضایی را برای نشستن و حضور داشتن در سایر فضا‌ها فراهم می کند. اتفاقی که مشابه آن را می‌توان با حضور در طبقۀ دوم رواق حسینیه‌ها تجربه کرد. حضور مردم در مسجد برای فعالیت‌های اجتماعی، با تبدیل شدن آن به محیطی عمومی و در دسترس امکان پذیر است و دیوارهای کوتاه حیاط و فضاهای گشودۀ این مسجد، همچون آغوشی گشوده به روی مردم است که آنها را به حضور در خود دعوت می‌کند.

درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

۲۷ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۳۷ فرزین خاکی
با این تعاریفی که کردید واقعا دوست داشتم کسای این مسجد رو ببینم. جا داشت عکسای بیش تری می ذاشتید
۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۵۹ محدثه آهنی امینه
ای کاش تصاویر بیشتری از این مسجد در احتیار بود...کنجکاو شدم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود