نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مسجد خسرو اردستان

تاریخ نشر : يكشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
درحالیکه ما امروز در قالب الگوهایی تکراری و دست بسته مساجدمان را طراحی می‌کنیم، در گذشته الگوهای متنوعی در معماری مساجد وجود داشته‌اند. مسجد خسرو اردستان یکی از این مساجد است که در نگاه اول اصلا شبیه مسجد به نظر نمی‌آید.
این مسجد در سه طبقه ساخته شده است. طبقه اول شبستان سرپوشیده است که در روی آن حیاط و بنایی با الگوی چهار صفه قرار دارد. الگوی چهار صفه الگوی رایج در این منطقه است، اما اینگونه تلفیق آن با فضای بازی به شکل حیاط و کاربردش برای مسجد کمتر دیده می‌شود. از آنجا که پیامبر اکرم همواره بر سرباز بودن مسجد تاکید داشتند و آن را محلی برای انجام فعالیت‌های اجتماعی می دانستند، این الگو توانسته تا حدودی به این معیارها نزدیک شود. هم حیاط این امکان را فراهم کرده و هم در زیر طاق مسجد فضایی با محصوریت کم وجود دارد که برای نماز جماعت قابل استفاده است و می‌توان برای دورهم‌نشینی و سایر اتفاقات دیگر از آن استفاده کرد. همچنین تقسیم صفه‌ها به دو طبقه بطوریکه می‌توان گرد آنها حرکت کرد و همزمان به اطراف دید داشت، فضایی را برای نشستن و حضور داشتن در سایر فضا‌ها فراهم می کند. اتفاقی که مشابه آن را می‌توان با حضور در طبقۀ دوم رواق حسینیه‌ها تجربه کرد. حضور مردم در مسجد برای فعالیت‌های اجتماعی، با تبدیل شدن آن به محیطی عمومی و در دسترس امکان پذیر است و دیوارهای کوتاه حیاط و فضاهای گشودۀ این مسجد، همچون آغوشی گشوده به روی مردم است که آنها را به حضور در خود دعوت می‌کند.

درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

۲۷ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۳۷ فرزین خاکی
با این تعاریفی که کردید واقعا دوست داشتم کسای این مسجد رو ببینم. جا داشت عکسای بیش تری می ذاشتید
۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۵۹ محدثه آهنی امینه
ای کاش تصاویر بیشتری از این مسجد در احتیار بود...کنجکاو شدم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود