نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

نگاهی به محصولات فرهنگی جناب خان

تاریخ نشر : يكشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۵

کم کم خنکای بوی ماه مهر، خانواده‌ها را به تکاپوی خرید برای سال تحصیلی جدید انداخته است، تا بازار خرید لوازم التحریر رونق مضاعفی بگیرد. اما از این همه فقط حدود ده تا بیست درصد متعلق به نوشت‌افزارهای وطنی است. البته نباید از کیفیت ساخت، طراحی و تبلیغات محصولات داخلی غافل ماند. با این که در بحث تولید نوشت افزارها، غالباً با کیفیت خوب محصولات ایرانی رو به رو هستیم، اما در امر مهم طراحی و تبلیغات، به طور واقع با مشکلی جدی مواجهیم. 

در این بین هر چند برخی از نوشت افزارهای معروف ایرانی سعی کردند به سوی استفاده از شخصیت های کارتونی مورد توجه کودکان بروند، اما باز هم در طراحی جلد دفاتر، کیف‌ها، جامدادی‌ها و... اتفاق مثبتی رخ نداد و صرفاً به شکلی برچسب‌وار عکس یا طرح کاراکترهای تلویزیونی بر روی محصولات جای گرفتند.   

حدود چند ماه پیش رامبد جوان در ادامه تشویق مردم نسبت به خرید کالای ایرانی، از محصولات برند «جناب خان» که توسط موسسه «آیینه جادو» تولید شده بود، رونمایی کرد. هرچند فرم کلی عروسک جناب‌ خان برگرفته از سری عروسک‌های محبوب و مشهور «ماپت‌ها» است، اما نوع حرکات و صدا و لهجه جنوبی که محمد بحرانی برای این عروسک بنفش در نظر گرفته، چنان بر روی او نشسته که بعد از مجموعه عروسک‌های کلاه قرمزی، یکی از محبوب‌ترین چهره‌های عروسکی ایران به شمار می‌آید. اما این عروسک و شخصیت های محبوب دیگری چون او، به دلیل نداشتن پشتوانه ای قوی و خلاق در امر طراحی و تبلیغات هنوز مسیر طولانی را تا برند شدن و در اختیار گرفتن نبض بازار لوازم التحریر در پیش دارند. مسلماً همان قدر که مردم نسبت به خرید کالای وطنی مسئولند، تولیدکنندگان نیز نسبت به ساخت محصولاتی با کیفیت و استفاده از تیم‌های طراحی حرفه‌ای مسئول هستند. پشت هر شخصیت عروسکی یا تلویزیونی محبوبی در سراسر دنیا یک تیم حرفه ای و با برنامه وجود دارد، پس ما نیز اگر به دنبال جذب مخاطبان داخلی هستیم باید با کار گروهی و همف‌کری، به دنبال برندسازی از کاراکترهای محبوب ایرانی باشیم و صرفاً به گذاشتن یک عکس بر روی یک پس زمینه اکتفا نکنیم.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود