نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

ایران توانا / نهضت مردمی پوستر انقلاب

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۵

برای بچه‌های دهه شصت اسم نهضت، یادآور نهضت سواد آموزی است. سوادِ خواندن و نوشتن نیاز جدی جامعه آن روز‌مان بود؛ اما حالا وقتی اسم نهضت به میان می‌آید، دیگر باید به یاد «نهضت مردمی پوستر انقلاب» بیفتیم. 

اکنون که جامعه از سوادِ خواندن و نوشتن برخوردار است، باید سواد بصری را نیز بیاموزد؛ چرا که امروز لازمه ی ایستادن در خط مقدم جنگِ نرم فرهنگی، داشتن سواد هنری است. 

«نهضت مردمی پوستر انقلاب» یک نهضت برآمده از مردم و برای مردم است، که از محرم سال هشتاد و هشت به بعد همواره در مناسبت‌ها و رخ‌دادهای مهم، حضوری هنرمندانه داشته است. 

پس از مجموعه پوسترهای شهدای منا، مدتی است که جدیدترین مجموعه پوستر‌های این نهضت با نام «ایرانِ توانا» نیز رونمایی شده است. صد و بیست و یکمین مجموعه‌‌ی «نهضت مردمی پوستر انقلاب»، یازده اثر از هنرمندان مختلف را شامل می‌شود. در این مجموعه هم‌چنان که از نام آن پیدا است، هنرمندان با توجه به پیشرفت‌ها و توانمندی‌های ایران عزیزمان در این چند سال اخیر، کوشیده‌اند تا با زبان هنر بخشی از آن را به تصویر بکشند. به طوری‌که در پوستر «مرمت ایرانی» اثر محبوبه و منصوره جوادی پور و ثویبه پروین، با موضوع ترمیم بافت آسیب دیده قلب، از نگاره معروف کمال‌الدین بهزاد به نام «ساختن کاخ خورنق»، به شکلی بدیع و نمادین اقتباس شده تا منظور مورد نظر هنرمند هر چه بهتر و سریع‌تر به مخاطب منتقل گردد.  

البته هر چند تمامی آثار حاضر در این مجموعه از کیفیت هنری یکسانی برخوردار نیستند، اما خط سیر مجموع آثار پدید آمده از ابتدا تا به حال، بیانگر قوت گرفتن هنرمندان و نگاه حرفه‌ای‌تر آنان به مقوله طراحی پوستر و خلق ایده است. به همین سبب می‌توان در آینده‌ای نزدیک به فراگیرتر شدن این نهضت و گسترش نگاه آن در میان هنرمندان جوانِ دغدغه‌مند امیدوارتر بود.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود