نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

«دو دو» یک صندلی چند منظوره و یا به اصطلاح چندکاره می‌باشد که توسط محمد انجوی امیری، دانشجوی رشتۀ طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز، طراحی و در مسابقۀ جهانی جایزه بزرگ طراحی موسوم به A’Design Award & Competition موفق به کسب مدال برنز بخش مبلمان، اقلام تزئینی و طراحی داخلی خانه، در سال ۲۰۱۸ گشته است.

دودو صندلی است که با ایدۀ ساده گرایی شکل گرفته و ریشه در کودکی‌های طراح دارد، به طوری‌که او بازی‌های کودکانۀ خود با شانه‌ها و متصل نمودن آنان به یکدیگر را الهام بخش ساخت چنین محصولی می‌داند. مهم‌ترین ویژگی این صندلی حفظ سادگی ضمن برخورداری از کارآیی بالا می‌باشد. سادگی نه تنها در فرم بلکه در مواد اولیه این محصول رعایت شده و همین امر سبب ارتباط بهتر کاربر با محصول گشته است. 

ساختار اصلی این صندلی ترکیبی از چوب راش و فولاد ضد زنگ می‌باشد. به طوری‌که بدنۀ اصلی از دو بازو، سه مفصل یا لولا متحرک و دو مفصل ثابت تشکیل گردیده است. به همین سبب دودو یک صندلی با قابلیت تبدیل به یک میز یا چهارپایه می‌باشد، زیرا مفاصل متحرک با قابلیت قفل شدن، می‌توانند وزن را در زمان چرخش و تغییر از حالت صندلی به میز و یا بالعکس، تحمل نمایند و نیاز کاربر را بسته به شرایط موجود برطرف کنند. 

زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

امسال در بخش تصویرسازی دهمین سوگوارۀ هنر عاشورایی، از مجموع آثار ارسالی به دبیرخانۀ جشنواره ۴۶ اثر فرصت حضور در نمایشگاه را کسب کردند، که از این میان هیأت داوران، متشکل از آقایان ابوالفضل همتی آهویی و اکبر نیکان‌پور و سرکار خانم فاطمه رادپور، شش اثر را به عنوان برگزیدگان بخش تصویرسازی انتخاب و معرفی نمودند. 

«آستان حضرت قاسم (ع)» از علی محمدی، «حماسه عاشورا» اثر مهدی مزرعه فراهانی و «نبرد حضرت قاسم با دشمنان» از معصومه صحبتی، به ترتیب سه اثر برگزیدۀ بخش تصویرسازی این دوره از سوگوارۀ هنر بودند. همچنین داوران آثار کاظم باقری‌نیا «نبرد حضرت قاسم‌بن‌الحسن با سپاه یزید»، مروارید رشوند سرداری «قاسم‌بن‌الحسن» و مژگان سعیدیان اصل «قاسم‌بن الحسن» را شایسته تقدیر دانستند. 

نکته قابل تأمل در آثار برگزیدۀ بخش تصویرسازی، به کارگیری سنت‌ها با نگاهی نو و خلاقانه است. به طوری‌که هنرمندان با حرکت به سمت انتزاع و استفاده از رنگ‌ها و فرم‌های تمثیلی به سراغ رمزگشایی از حماسه عاشورا رفته‌اند. هر چند در هنرهای سنتی و مذهبی ایران، رگه‌هایی از انتزاع وجود دارد، اما در بیان واقعه‌ای عظیم و اثرگذار هم چون عاشورا، که هیچ‌گاه موضوعیت خویش را از دست نمی‌دهد و همواره در هر دوره‌ای می‌توان از آن آموخت؛ هنرمند باید آگاهانه و محافظه‌کارانه وارد فضای انتزاع شود و در بیان عظمت عاشورا اغراق را آن‌چنان از حد نگذراند که موضوعیت قیام عاشورا از اعتبار بیافتد و چیستی و چرایی این واقعه مهم فراموش گردد.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود