نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

نقش برجسته‌های قرآنی / اصفهان

تاریخ نشر : شنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

مدتی است که در شهر تاریخی اصفهان نقش برجسته‌هایی ملهم از داستان‌های قرآنی نصب گردیده‌‌اند. این آثار هر کدام به صورت مجزا در ۵ تابلو برجسته فلزی در ابعاد ۵×۳ متر کار شده‌اند، به‌طوری‌که هر اثر نشانگر برشی تصویری از زندگی پیامبرانی چون حضرت یوسف، ابراهیم، یونس و نوح می‌باشد؛ که با همکاری سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه ۲ اصفهان اجرا گردیده است.

هرچند این اتفاق در نوع خود قابل تقدیر است؛ اما استفاده از جنسی سخت و خشن هم‌چون فلز می‌طلبد طراح به سمت استفاده از گرافیکی جذاب‌تر با فرم‌هایی منعطف‌تر برود تا از خشکی اثر بکاهد و بر جذابیت‌های فرمی و حتی رنگی کار بیافزایند. مسئولین اجرایی این پروژه، اگر چه در مرحله انتخاب و هدف‌گیری موضوع خوب عمل کرده‌اند ولی ساده از مرحله اجرا عبور کرده‌ و سریع‌ به نتیجه رسیده‌اند. به همین سبب نتوانسته‌اند با قوت بخشیدن به بُعد هنری کار انتظارات را برآورده نمایند و این مجموعه را به عنوان الگویی مناسب جهت ترویج اقداماتی از این دست مطرح سازند. 

«راه نجات»، «ذکر»، «برای خدا»، «اعجاز» و «حسادت» نام این ۵ اثر می‌باشند، که به ترتیب بر اساس آیات ۳۰ سوره مؤمنون، ۸۷ سوره انبیاء، ۱۰۷ سوره صافات،۱۰۱ سوره اسراء و ۷ سوره یوسف طراحی و اجرا شده اند. این آثار با تکنیک ساده بُرش و جوش ورق‌های فلزی انجام پذیرفته و در خیابان شهدای شهر اصفهان نصب گردیده اند.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

۲۴ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۵۵ فرزین خاکی
بک گراندش‌م جالب به نظر نمی‌رسه. همین‌جوری کاشتن رفتن
ولی خود ایده و تصویرسازی‌ش جالب بود
۱۹ مهر ۹۴ ، ۰۰:۱۵ یه بیننده
واقعا ایده جالب و نو و قشنگیه. دست ایده دهنده و طراح و مجریش درد نکنه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود