نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

بزرگان انیمیشن ایران/ اسفندیار احمدیه

تاریخ نشر : سه شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۵
اسفندیار احمدیه در سال 1333 به استخدام وزارت فرهنگ و هنر وقت در آمد و کارش را با سفال گری و نقاشی روی سرامیک آغاز کرد. پس از آن عکاسی  و گرافیک را تجربه نمود  و با اولین گرافیست های ایرانی عباس توفیق و صادق بریرانی همکاری نمود. احمدیه علاقه ی بسیاری برای تولید انیمیشن داشت و از آن با نام نقاشی کارتون یاد می کرد: « همیشه دوست داشتم که  نقاشی کارتون کار کنم و فیلمی بسازم... من در این زمینه تخصص نداشتم و از فکر و مطالعات خودم استفاده کردم...» او در سال 1336 و بدون دانش آکادمیک  و امکانات خاصی اولین انیمیشن ایران را با نام ملانصر الدین تولید کرد.
molanasredin/ahmadieh
مدت زمان این انیمیشن دو ثانیه بود. احمدیه بیان می کند که برای چهارپایه دوربین از چهارپایه ی کارگاه ساختمانی استفاده کرده است. در سال 1338 بخش انیمیشن مرکز فرهنگ و هنر تأسیس گشت که احمدیه در ابتدا به عنوان طراح در آن فعالیت نمود و پس از آن کارگردانی و طراحی را حرفه ی خود قرار داد. از جمله آثار وی اردک جسور و خوشه ی گندم است. در همین سال ها، نصرت کریمی و پرویز اصانلو پس از گذراندن دوره های آموزشی وکسب تجربه ی لازم  در اروپا و آمریکا به ایران بازگشتند. تجربه ی تولید گروهی انیمیشن با چنین هنرمندانی باعث رشد توانایی های احمدیه و ساخت انیمیشن هایی کوتاه و متفاوت شد. در سال 1355 با وجود بیماری میگرن، همکاری او با وزارت فرهنگ به اتمام رسید و اشتغال در سیمای ایران جایگزین آن شد. احمدیه تا سال 1374 با این نهاد همکاری کرد. (جواهریان،28:1378)یکی از نکات مثبت زندگی احمدیه این بود که بدون دانش دانشگاهی، کم شنوایی و اتکا بر تجارب فردی به یکی از  پیشگامان انیمیشن ایران تبدیل شد. 
درباره ی تولیدات احمدیه می توان گفت که آثار ابتدایی او بیشتر با دورگیری و رنگ های تخت همراه هست که متحرک سازی آن هم ابتدایی به نظر می رسد هم چنین مدت زمان فیلمها آنقدر کوتاه است که حتی به دو ثانیه هم می رسد. رفته رفته با قوام گرفتن آثار دستی احمدیه، کارها از نظر متحرک سازی پیشرفت کرد. از جمله موضوعات آثار او حکایات ایرانی است که در نهایت به داستان هایی از شاهنامه ختم می شود. با توجه به آنچه از او باقی مانده است می توان او را طراحی قابل توجه دانست. او در سال 1390 به دیار باقی شتافت.
جواهریان، مهین(1378)تاریخچه انیمیشن ایران، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران.
درباره نویسنده
من "سیده زهرا موسوی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

این انیمیشن 13 ثانیه است . در متن 2 ثانیه امده که غلط است . لطفا تصحیح نمائید .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود