نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

گیگول/ دانش شرقی برای مردمان شرقی

تاریخ نشر : شنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۵
اشتباه ندیده اید. بله گیگول، اولین دائره المعارف متحرک سازی شده که قرار است یک میلیون انیمیشن صد ثانیه ای تولید کند. ایده و طراحی آن توسط مبتکرین ایرانی است. دراین سایت که به صورت باز یا رایگان طراحی شده با جستجوی واژه، یک انیمیشن برای توضیح آن واژه پخش می شود. انیمیشن ها  توسط کاربران سایت و به صورت جهانی تولید خواهند شد. حجم کاری و تعداد واژگان می تواند بی انتها باشد. همان طور که از اسم این پروژه برمی آید گیگول نام هجوآمیزی از گوگل است و حال و هوای طنز در انیمیشن ها دیده خواهد شد که می تواند به  تلاشی موفق تبدیل شود؛ اما یک نکته جای تأمل دارد.

 
موتورهای جستجویی مانند  گوگل همواره اطلاعاتی را  به مخاطبین ارائه می دهند و از قبال آن چیزی  نمی خواهند درصورتی که سایت گیگول تولید انیمیشن را برعهده ی خود اعضای سایت قرار داده است البته شاید گفته شود ویکی پدیا هم همین کار را انجام می دهد اما تفاوت اینجا است که برای تایپ کردن واژگان نیاز به مهارت خاصی نیست و تنها صحت اطلاعات و سواد نویسنده مطرح است. در صورتی که تولید انیمیشن نیاز به آشنایی  با قواعد متحرک سازی، نگارش یک فیلم نامه ی کوتاه وتسلط به یک نرم افزار برای آمیختن این دو مهارت دارد. به نظر می رسد برای یکدستی آثار و همین طور ساده سازی کار، مرحله  طراحی شخصیت در  تولید انیمیشن ها حذف شده است. از سه شخصیت  طراحی شده ی گیگول،  دات و کام برای حضور درانیمیشن ها استفاده می گردد. خلاقیت خاصی در طراحی این کاراکترها دیده می شود به طوری که با توجه به هدف علمی بودن سایت، شخصیت " کام" شبیه  به انیشتین است. دو شخصیت  " گیگول" و " دات" را هم اگر به فرم اولیه  ساده سازی کنیم شبیه حرف انگلیسی"g"  و علامت "."  یا “dot” هستند.  امید است که طراحان این پروژه در مسیرشان موفق باشند و متقاضیانی مشتاق را همراه داشته باشند تا به هدف خود یعنی تولید یک میلیون انیمیشن برسند.

درباره نویسنده
من "سیده زهرا موسوی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

خیلی ایده ی خوب و بکری بود
اگه بتونه تکمیل بشه و آدمهای خلاق و توانمند بیشتر با این ایده آشنا بشن میتونه در سطح جهانی کار کنه
ولی من هرچی گشتم نتونستم چیزی پیدا کنم!!!! بار گذاری نشده سایتشون یا پروژه شکست خورده؟؟؟؟؟؟؟؟!!!! 
پاسخ:
بله این طور که مشخصه هدفگذاری این ایده در سطح جهانی است و نه فقط ایران یا آسیا
www.gigoole.com
این اسم سایتی است که اطلاعات اولیه را می توانید از آن دریافت کنید
هنوز پروژه شان به صورت جدی شروع نشده 
آقای ابوالحسنی تهیه کننده دیرین دیرین که تجربه تولید انیمیشن به صورت روزانه را داشته در این پروژه هم مسئول هستند. تجربه ی ایشان می تواند تا حد زیادی راه گشا باشد اما تمامی اینها برمی گردد به عملیاتی کردن کار که ببینیم چه اتفاقی میفتد. البته طبق خبرهای رسیده که رسمی نیستند ممکن است خود عوامل در صدد تامین نیروی اولیه برای تولید باشند 
من هم با شما موافقم که ایده ی جالبی است و واقعا آرزومندم در کارشان موفق باشند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود