نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۲ دی ۱۳۹۶

در سال ۱۳۷۲ نخستین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به پیشنهاد مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند برگزار گردید؛ امسال نیز با گذشت ۲۴ سال، یازدهمین دورۀ این دوسالانه با حمایت دفتر هنرهای تجسمی، از سوی خانه کاریکاتور ایران و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار گردید و در اختتامیه‌ای که در روز  ۲۴ آذرماه در موزۀ هنرهای معاصر تهران برپا شد، برگزیدگان این دوره نیز در دو بخش کارتون و کاریکاتور معرفی و جوایز نفیسی به آن اهدا گردید.

در این دوره در بخش کارتون با موضوع آزاد مهناز یزدانی از ایران، جوزف پرچال از اسپانیا و کلاوس پیتر از اتریش به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در بخش کارتون با موضوع ایمنی و امنیت نیز توشو بورکوویچ از صربستان، شهرام رضایی از ایران و میخاییل زلاتکوفسکی از روسیه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. 

هم‌چنین در بخش کاریکاتور چهره با موضوع افراد مشهور برونو همزاگیج از برزیل، امین ترابی و عارف نیازی از ایران مقام اول تا سوم را کسب نمودند. گفتنی است جایزه ویژه ۸۰۰۰ دلاری یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به سجاد رافعی از ایران اهدا گردید. نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف دوسالانه نیز، علاوه‌بر تندیس دوسالانه، به ترتیب جایزه ۲۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلاری دریافت نمودند.

فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۳ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۲۷ آذر ۱۳۹۶

شور حماسه / هادی محمدیان

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۲ بهمن ۱۳۹۳

راوی با "ذوالجناح" گفتگو می کند. گویی از زبان ما است که با دوالجناح حرف می زند. روایتی اکه بار ها شنیده ایم ا؛ اما این بار "هادی محمدیان" آن را با نگاه دیگر و زاویه دید خاص به ما نشان می دهد. 

برای نمایش ویژگی های شخصیتی در سینما، از پیش زمینه ها و پس زمینه ها در داستان کمک می گیریم؛ در حالی که در انیمیشن اغلب با اغراق در شکل و آناتومی آن ها این امر حاصل می شود. در انیمیشن به دلیل این که  عصاره و جوهره ی حقیقت اصل حقیقت است، بلافاصله وارد اصل موضوع شده و کم تر به حواشی پرداخته می شود، در نهایت با اختصار و ایجاز مفهوم را باز گو می کند. مهمترین و عمده ترین شاخصه ی ایجاز طراحی شخصیت است که این امر با اغراق در موارد تکنیکی و فیزیکی و روحی صورت می پذیرد. این خصوصیات در شخصیت های منفی یا به اصطلاح اشقیا در انیمیشن "شور حماسه"نمود پیدا کرده و فرم خطوط و برجستگی و فرورفتگی های چهره مبین ویژگی های شخصیتی آن ها است. شخصیت محوری این روایت خاص، اسب است. حیوان در جریان داستان تماشاگر اتفاقات اطراف خود است. حالت چشم ها، صورت و حالات بدن آمیخته با برخی ویژگی های انسانی، از مهمترین وجوه شخصیت پردازی حیوانات است. در این حالت انتقال احساسات با فانتزی و تخیل همراه است و تماشاگر ازبرقراری این رابطه عاطفی لذت می برد.

در اینجا ما با حالات متفاوت ذوالجناح در جریان فجایع اطرافش همراه هستیم؛ گریه، ترس، پریشانی، غصه، وحشت از حالات چشم ها و یال های اسب پیدا است. با این وجود فانتزی در طراحی شخصیت حیوانات ظرفیت بیش از این دارد، به عنوان مثال حالات جزئی صورت و بدن اغراق بیشتری را می طلبید.

درباره نویسنده
من "سارا شمعی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود