نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

مرداد ماه امسال خیمۀ بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به مناسبت دهۀ کرامت، پوسترهایی را با موضوعیت برخی از احادیث حضرت رضا(ع) و با هشتک شاد باشیم طراحی و در سطح شهر تهران اکران نمودند. خانم‌ها سارا ذبیح، شیما قائمی و سمانه سادات رفائی از ایده‌پردازان این مجموعه پوستر‌ها بودند و طراحی آثار نیز توسط خانم‌ها زهرا کریمی، سمانه سادات رفائی، زینب گراوند، سارا ذبیح، شیما قائمی و رباب فاضل انجام گرفته است. 

در این میان جذابیت‌ مجموعه پوسترهای شاد باشیم، را باید در نوع پرداخت و زاویۀ نگاه  هر هنرمند نسبت به موضوعی نسبتاً واحد دانست. به‌طوری‌که اگرچه ایدۀ اولیۀ تولید این پوسترها یکسان بوده، اما انتخاب هوشمندانۀ احادیث و نوع به کارگیری آن‌ها در زمینۀ تصاویر به صورت اختصاری، سبب شده تا تأثیر کلام و تصویر بیشتر شود و از نگاه‌های شعار زدۀ معمول نیز دور گردد. 

گفتنی است مجموعۀ خیمه بانوان هنرمند انقلاب اسلامی، در حدود بیش از سه سال است که برپا شده و بانوان دانشجو و فارغ‌التحصیل در انواع رشته‌های هنری هم‌چون گرافیک، نقاشی، معماری و غیره را دور هم گردآورده است. در حقیقت مجموعۀ خیمه یک گروه هنری مردم نهاد، با رویکرد انقلابی است که به دنبال بیان و نقد موضوعات روز با زبان هنر است. 

نرگس کیان مهر ؛ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
نرگس کیان مهر ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

شور حماسه / هادی محمدیان

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۲ بهمن ۱۳۹۳

راوی با "ذوالجناح" گفتگو می کند. گویی از زبان ما است که با دوالجناح حرف می زند. روایتی اکه بار ها شنیده ایم ا؛ اما این بار "هادی محمدیان" آن را با نگاه دیگر و زاویه دید خاص به ما نشان می دهد. 

برای نمایش ویژگی های شخصیتی در سینما، از پیش زمینه ها و پس زمینه ها در داستان کمک می گیریم؛ در حالی که در انیمیشن اغلب با اغراق در شکل و آناتومی آن ها این امر حاصل می شود. در انیمیشن به دلیل این که  عصاره و جوهره ی حقیقت اصل حقیقت است، بلافاصله وارد اصل موضوع شده و کم تر به حواشی پرداخته می شود، در نهایت با اختصار و ایجاز مفهوم را باز گو می کند. مهمترین و عمده ترین شاخصه ی ایجاز طراحی شخصیت است که این امر با اغراق در موارد تکنیکی و فیزیکی و روحی صورت می پذیرد. این خصوصیات در شخصیت های منفی یا به اصطلاح اشقیا در انیمیشن "شور حماسه"نمود پیدا کرده و فرم خطوط و برجستگی و فرورفتگی های چهره مبین ویژگی های شخصیتی آن ها است. شخصیت محوری این روایت خاص، اسب است. حیوان در جریان داستان تماشاگر اتفاقات اطراف خود است. حالت چشم ها، صورت و حالات بدن آمیخته با برخی ویژگی های انسانی، از مهمترین وجوه شخصیت پردازی حیوانات است. در این حالت انتقال احساسات با فانتزی و تخیل همراه است و تماشاگر ازبرقراری این رابطه عاطفی لذت می برد.

در اینجا ما با حالات متفاوت ذوالجناح در جریان فجایع اطرافش همراه هستیم؛ گریه، ترس، پریشانی، غصه، وحشت از حالات چشم ها و یال های اسب پیدا است. با این وجود فانتزی در طراحی شخصیت حیوانات ظرفیت بیش از این دارد، به عنوان مثال حالات جزئی صورت و بدن اغراق بیشتری را می طلبید.

درباره نویسنده
من "سارا شمعی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۴ تیر ۱۳۹۶
فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۴ فروردين ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود