نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

در همۀ دنیا هنرمندان را صرفاً نه به چهره که با آثارشان می‌شناسند؛ زیرا آثار آنان دربردارندۀ بخش مهمی از هویت ایشان هستند، به طوری‌که حتی سطرهای طویل و طولانی نیز از بیان آن قاصر اند.  

یکی از این هنرمندان، زهرا مودتی، از بانوان گرافیست کشورمان است که در هوای این سرزمین در کنار ما نفس کشید، هنرمند شد و آثاری ماندگار و ارزشمند خلق کرد. امروز اما او از میان ما پر کشیده و تنها آثاری چند از او بر جای مانده‌ است. آثاری که به خوبی بیانگر هویت انقلابی و ارزشی این بانوی هنرمند می‌باشند. 

زهرا مودتی را می‌توان در پوسترهایش جستجو کرد، و نگاهش را یافت. نگاهی مسئول و دغدغه‌مند، که ساده از کنار ارزش‌های اصیل انقلاب عبور نمی‌کرد. حال شاید او امروز در میان ما نباشد، اما یادش و نگاهش همواره با ما خواهد بود.

زهرا اردکانی ؛ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
زهره حاضری ؛ ۷ خرداد ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۷ خرداد ۱۳۹۶

شور حماسه / هادی محمدیان

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۲ بهمن ۱۳۹۳

راوی با "ذوالجناح" گفتگو می کند. گویی از زبان ما است که با دوالجناح حرف می زند. روایتی اکه بار ها شنیده ایم ا؛ اما این بار "هادی محمدیان" آن را با نگاه دیگر و زاویه دید خاص به ما نشان می دهد. 

برای نمایش ویژگی های شخصیتی در سینما، از پیش زمینه ها و پس زمینه ها در داستان کمک می گیریم؛ در حالی که در انیمیشن اغلب با اغراق در شکل و آناتومی آن ها این امر حاصل می شود. در انیمیشن به دلیل این که  عصاره و جوهره ی حقیقت اصل حقیقت است، بلافاصله وارد اصل موضوع شده و کم تر به حواشی پرداخته می شود، در نهایت با اختصار و ایجاز مفهوم را باز گو می کند. مهمترین و عمده ترین شاخصه ی ایجاز طراحی شخصیت است که این امر با اغراق در موارد تکنیکی و فیزیکی و روحی صورت می پذیرد. این خصوصیات در شخصیت های منفی یا به اصطلاح اشقیا در انیمیشن "شور حماسه"نمود پیدا کرده و فرم خطوط و برجستگی و فرورفتگی های چهره مبین ویژگی های شخصیتی آن ها است. شخصیت محوری این روایت خاص، اسب است. حیوان در جریان داستان تماشاگر اتفاقات اطراف خود است. حالت چشم ها، صورت و حالات بدن آمیخته با برخی ویژگی های انسانی، از مهمترین وجوه شخصیت پردازی حیوانات است. در این حالت انتقال احساسات با فانتزی و تخیل همراه است و تماشاگر ازبرقراری این رابطه عاطفی لذت می برد.

در اینجا ما با حالات متفاوت ذوالجناح در جریان فجایع اطرافش همراه هستیم؛ گریه، ترس، پریشانی، غصه، وحشت از حالات چشم ها و یال های اسب پیدا است. با این وجود فانتزی در طراحی شخصیت حیوانات ظرفیت بیش از این دارد، به عنوان مثال حالات جزئی صورت و بدن اغراق بیشتری را می طلبید.

درباره نویسنده
من "سارا شمعی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود