نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۲ دی ۱۳۹۶

در سال ۱۳۷۲ نخستین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به پیشنهاد مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند برگزار گردید؛ امسال نیز با گذشت ۲۴ سال، یازدهمین دورۀ این دوسالانه با حمایت دفتر هنرهای تجسمی، از سوی خانه کاریکاتور ایران و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار گردید و در اختتامیه‌ای که در روز  ۲۴ آذرماه در موزۀ هنرهای معاصر تهران برپا شد، برگزیدگان این دوره نیز در دو بخش کارتون و کاریکاتور معرفی و جوایز نفیسی به آن اهدا گردید.

در این دوره در بخش کارتون با موضوع آزاد مهناز یزدانی از ایران، جوزف پرچال از اسپانیا و کلاوس پیتر از اتریش به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در بخش کارتون با موضوع ایمنی و امنیت نیز توشو بورکوویچ از صربستان، شهرام رضایی از ایران و میخاییل زلاتکوفسکی از روسیه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. 

هم‌چنین در بخش کاریکاتور چهره با موضوع افراد مشهور برونو همزاگیج از برزیل، امین ترابی و عارف نیازی از ایران مقام اول تا سوم را کسب نمودند. گفتنی است جایزه ویژه ۸۰۰۰ دلاری یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به سجاد رافعی از ایران اهدا گردید. نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف دوسالانه نیز، علاوه‌بر تندیس دوسالانه، به ترتیب جایزه ۲۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلاری دریافت نمودند.

فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۳ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۲۷ آذر ۱۳۹۶

در فرهنگ ترافیکی ایران، پل عابر پیاده، تعریفش با کشورهای دیگر کمی متفاوت است. شما اگر روی این پل ها، تخم مرغ شانسی هم بدهی، باز هم کمتر کسی است که ترغیب شود از آن استفاده کند و به عادت همیشگی اش ترجیح می دهد عرض خیابان را برای عبور انتخاب کند. اما کم کم این موضوع که جزو رفتارهای فرهنگی است، بایستی میان مردم اصلاح شود. طراحی پل عابرپیاده ای جذاب، می تواند یکی از عوامل ایجاد این کشش باشد.

امیر طالشی، معمار جوانی است که سعی می کند با پوشاندن لباسی مناسب بر این جنس فضای شهری، جذابیتی دو چندان را برای عبور شهروندان لواسانی از روی پل فراهم کند. فرم اصلی این پل، از گردش قاب هایی ساده حول محور اصلی آن شکل گرفته است. فرقی نمی کند از روی پل عبور کنی یا از بیرون آن را نگاه کنی، در هر صورت حس و حال یکسانی را تجربه خواهی کرد؛ حس پویایی و سرزندگی. کافی است یک بار برای تجربه ی چنین حسی از میان این پل عبور کنی و قاب های مربعی چرخان تو را با خود همراه کنند، آن موقع است که تو هم شباهت زیاد آن با فریم های پویانمایی را تصدیق خواهی کرد. حرکت پیوسته، پویا و روان قاب های مربعی درست پشت سرهم، به هنگام حرکت در طول پل، توهمی از حرکت را در نظر بیننده ایجاد می کند؛ که اگر هم استفاده از چنین شگردی توسط طراح، کاملا تصادفی باشد، اتفاق مبارکی است!

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۳)

معلومه اگه روی این پل تخم مرغ شانسی بدین کسی نمی ره... والا من از دور میبینمش وحشت می کنم... آدم فکر می کنه بره توش ورقه ورقه میاد بیرون...
ولی طرحش خوبه انصافا...
پاسخ:
اینم حرفیه...
ممنون از توجهتون
۱۶ تیر ۹۵ ، ۲۲:۳۴ فرزین خاکی
رد شدن از روی پل هوایی با طبیعت انسانی ناهم‌سازه!
فرهنگ‌سازی برای چیزی که خلاف میل طبیعی و فطری آدماست کارِ غلطِ سختیه.

پاسخ:
رسیدن به چنین اصلی، راه بسیار است...

اول ما باید بیایم کپی نکردن از طراح های خارجی رو فرهنگ سازی کنیم...:)))
کپی ترینی
پاسخ:
این هم صحبت قابل تأملی هست...
میشه شباهتش رو به طرح خارجی مدنظرتون اشاره کنید؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود