نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۶ اسفند ۱۳۹۵

علی‌اکبر صادقی، زاده‌ی 1316 در تهران، نقاش و تصویرگر ایرانی است که علی رقم کارنامه‌ی هنری گسترده و خلق آثار گوناگون با تکنیک‌های مختلف و همچنین ساخت انیمیشن و سرودن شعر، اغلب او را با شاهکارهای آبرنگش می‌شناسند.

امسال یکی از آثار این هنرمند، در قامت پوستر «دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» با اعمال اندک تغییراتی توسط وحیده نیکبخت گرافیست پوستر این دورۀ جشنواره، از مجموعه‌ی «تولد دوباره» انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته است. 

صادقی مجموعه‌ی «تولد دوباره» را بین سال‌های ۸۴ تا ۸۶ پس از یک دوره افسردگی و اضطراب شدید خلق کرد. او در طی این مدت به طور فعال مشغول نوشتن مجموعه‌ شعری با عنوان کتاب «گمگشتگی» بود و در آن دوره رمقی برای دست گرفتن قلم‌مو نداشت. اما پس از یک سال مجموعه‌ی «تولد دوباره» را با تکنیک رنگ روغن روی بوم در قالب نقاشی‌هایی رنگارنگ و شاد، با استفاده از نقوش، عناصر و علائم ایرانی به سبک سوررئال خلق کرد. 

هرچند پوستر امسال «جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» برخلاف سال‌های گذشته، یک نقاشی است که به پوستر تبدیل شده، اما از پوسترهای طراحی شده در سال‌های گذشته بهتر از کار درآمده، به طوری که قادر است حال و هوای یک جشنواره پویانمایی را به بیننده منتقل نماید. با این حال مسئله طراحی پوستر برای جشنواره‌ها‌ی هنری هنوز یکی از دغدغه‌های مهم طراحان و مسئولان است که هر ساله با حواشی مختلفی نیز رو به رو می‌شود. 

گفتنی است جشنواره پویانمایی تهران، امسال به دبیری محمدرضا کریمی‌ صارمی از 15 تا 19 اسفند توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌گردد.

فرزین خاکی ؛ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
مینا مختارزاده ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

دم جنبونک ها

تاریخ نشر : شنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

دم جنبونک ها نام یک انیمیشن کوتاه است که به تازگی توسط خانه پویانمایی انقلاب اسلامی و استدیو انیمیشن توکا ساخته شده. قسمت اعظم این انیمیشن 25 دقیقه ای در یک خانه و حول گفتگوی یک زوج می گذرد. البته کارگردانی خوب و چرخش های به موقع فیلمنامه، ریتم و کشش خوبی در داستان ایجاد کرده که باعث شده با وجود یک لوکشین ثابت فضا کسل کننده نباشد. دیالوگ ها تقریباً در کل داستان خوب هستند، به استثناء صداگذاری و دوبله که گاهی به خوبی اجرا نشده و با انیمیت و اغراق های انیمیشن همیشه سازگار نیستند. 

قوت متحرک سازی و هماهنگی گفتار شخصیت ها با صدا از اولین چیزهایی است که در این انیمیشن جلب نظر می کند. انیمیت هایی که هم به لحاظ بازیگری و هم به لحاظ اجرا در اکثر مواقع خوب هستند. تنها مورد تأسف برانگیز در این زمینه آناتومی ضعیف کاراکترهاست و جای این سوال باقی است که با وجود طراحی خوب چهره شخصیت ها و اغراق های به جا، چرا تناسبات همچنان ضعیف هستند؟ 

لَختی و جنسیت لباس ها نیز هنوز به خوبی از آب درنیامده که البته مسأله ای تکنیکی است و شاید نباید به خاطرش به سازندگان سخت گرفت.

به هر حال بسیاری از جزئیاتی که در سایر انیمیشن های ایرانی رعایت نمی شود در اینجا رعایت شده و کلیت خوشایندی را برای چشم مخاطب فراهم کرده است. اما در انتها سوالی که ایجاد می شود این است که با توجه به تعداد محدود کاراکترها و لوکیشن، چرا این فیلمنامه به صورت فیلم زنده ساخته نشده و به عبارتی انیمیشن بودن آن چه کمکی به بیان قصه کرده است؟ 

درباره نویسنده
من "نرگس تقی‌زاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود