نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

طراحی برای ۹۰ ٪ باقی‌مانده

تاریخ نشر : سه شنبه / ۲ تیر ۱۳۹۴

یکی از وظایف اصلی طراحان صنعتی بهبود زندگی انسان‌ها با روش‌هایی خلاقانه و در راستای امکان تولید صنعتی است. نمی‌توان ادعا کرد همواره طراحان در این راستا پیش رفته‌اند، اما می‌توان اظهار داشت طراحانی هستند که با این نیت روش طراحی خود را برگزیده‌اند.

شاید بتوان رویکرد طراحی برای ۹۰ ٪ باقیمانده را که با افزایش فقر در جهان شکل گرفته است از این قبیل نیات دانست. شکل‌گیری اولیه این رویکرد به دهه‌های ۱۹۶۰ الی  ۱۹۷۰ بر می‌گردد. دکتر"پوال پلاک" معتقد است:  اکثر طراحان جهان تمرکز خود را بر توسعه محصولات و خدمات به طور انحصاری برای ۱۰ ٪ ثروتمندترین از مشتریان خود در جهان قرار داده‌اند. جهان نیازمند چیزی به اندازه یک انقلاب در طراحی برای رسیدن به ۹۰ ٪ دیگر است.

ابتدا این رویکرد در راستای ایجاد مشاغل محلی مطرح شد ولی کم‌کم از نظر تئوری و عملی مراحل تکمیلی را طی نمود. در نهایت در سال ۲۰۰۷ با برگزاری نمایشگاهی در موزه کوپر جهت معرفی محصولات ارزان قیمت، این رویکرد به صورت رسمی معرفی و شناخته شد تا جایی که در همین سال مجله تایم در شماره‌ای اختصاصی به معرفی آن پرداخت.

هدف اصلی  این رویکرد "بهبود کیفیت زندگی جامعه محلی" با همکاری بین افراد و سازمان‌های جهانی و محلی است. نکته مهم در این رویکرد این است که طراح اجازه تغییر در سبک زندگی مردم محلی را ندارد بلکه باید با استفاده از سبک زندگی محلی، مواد و متریال موجود در محل و با همکاری افراد محلی طراحی کند.

مسیر این رویکرد مَثَل این موضوع است که "اگر قصد کمک به کسی را دارید به او ماهی‌گیری یاد دهید".

با توجه به نگرش این رویکرد گاه طراح، محیط یا فضایی برای ایجاد شغل محلی طراحی می‌کند و گاه محصولی که کاربر کارهای گذشته خود را به نحوی بهتر انجام دهد. آنچه که در این میان مهم است کم هزینه بودن آن و مشارکت مردم محلی است. در این راستا مردم یاد می‌گیرند چطور با کارهایی ساده وضعیت زندگی خود را بهبود بخشند. برای مثال مردم محلی برای کار کشاورزی از ابزار بیل استفاده می کنند. طراح به عنوان شخص تاثیرگذار پیشنهاد استفاده از وسایل مکانیزه کشاورزی را نمی دهد چرا که در آن جامعه محدودیت‌هایی از جمله هزینه بالای خرید وجود دارد. طراح می‌تواند با مطالعه میدانی و بررسی رفتار، فرهنگ و نوع استفاده کاربران پیشنهاد اضافه کردن دسته‌ای کمکی در بالای بیل را نماید. این تغییر و نحوه ساخت آن به کاربر آموزش داده می‌شود و بعد از این "کاربر" طراح محصول خود خواهد بود. این نوعی از همکاری متقابل سازنده بین طراح و کاربر جهت بهبود کیفیت زندگی محلی است.

تصور می‌شود با توجه به تنوع سبک زندگی و فرهنگ  بومی و محلی در کشور عزیزمان ایران، طراحی بر اساس نگاه و هدف اصلی این رویکرد مورد نیاز است. شاید با این نگاه بتوان با حفظ سبک زندگی بومی قدمی مؤثر برای بهبود کیفیت زندگی شالی کاران، کشاورزان، کارگران، چوپان‌ها، عشایر و دیگر افراد زحمت کش ایرانی که مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرند برداشت.

انجام این کار مستلزم توجه و نگاه طراحان به این سو و سرمایه‌گذارای سرمایه‌داران دلسوز ایرانی خواهد بود.

منابع:

www.paulpolak.com

www.rockefellerfoundation.org

www.cumulusjohannesburg.co.za

www.cloudsao.com

www.bustler.net

درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

۰۲ تیر ۹۴ ، ۱۸:۵۹ فرزین خاکی
بسیار عالی
طراحان ایران پس از انقلاب، باید داعیه‌دار اصلی این حرکت باشن
طراحی جهادی، چیزی شبیه به اردوی جهادی که محوریت‌ش محرومان مادی کشورند
۱۹ تیر ۹۴ ، ۱۴:۰۶ مینا مختارزاده
بسیار عالی و آموزنده.
خسته نباشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود