نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

با شدت گرفتن بحران کمبود آب در جهان، طرح‌های نوآورانه‌ی زیادی در جهت کاهش مصرف آب، از سوی طراحان و شرکت‌های مختلف ارائه‌شده است. این مسئله به‌ندرت در ایران موردتوجه قرارگرفته است
نقش طراحان در اصلاح الگوی مصرف و ایجاد فرهنگ صرفه جویی قابل‌تأمل است. دو تن از منتخبین مسابقه‌ی آیدیران در حوزه‌ی بهداشت و سلامت به این امر پرداخته‌اند. طرح شیر آب اکو که توسط کولان زرگامی و کوروش مهدوی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارائه گردیده است، با علائم ساده گرافیکی و کنترل میزان مصرف پیش از باز کردن شیر آب کمک می‌کند تا کاربر با تخمین میزان آب موردنیازش علاوه بر کاهش اتلاف در زمان مصرف به تصویر درستی از استفاده  برسد. طرح شیرهای آبی که به صرفه جویی در مصرف آب کمک می‌کنند کم نیست ولی در این طرح رویکرد آموزشی مدنظر قرارگرفته است و به‌گونه‌ای آگاهانه به فرد آموزش چگونگی مصرف را می‌دهد و باعث می‌شود در طولانی‌مدت کاربر به‌صورت ناخود آگاه به مصرف بهینه برسد. قطع شدن خودکار جریان آب در این شیر بدون استفاده از نیروی الکتریکی اتفاق می‌افتد که به دلیل حفظ انرژی یک روش دوستدار محیط‌زیست است.
 یکی دیگر از نقاط اتلاف آب در منازل، حمام است. طرح دوم، دوش هوشمند آب با طراحی بابک علی یاری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، بیشتر یک کانسپت خوب است و به نظر می‌رسد برای عملی شدن هنوز نیاز به پرداخت دارد. این طرح قابلیت تنظیم مقدار آب، دما و موارد دیگر را دارد. نکته‌ی قابل‌تأمل در این طرح کاربر محور (user friendly) بودن طرح است که به مخاطب اجازه می‌دهد، شرایط حمام را با علایق و نیازهای خود مطابقت دهد.ازنقاط ضعف این طرح ارائه ی ضعیف آن است که ایده ی خوب  پروژه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود