نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

دید / اولین دیزاین شاپ ایران

تاریخ نشر : سه شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

در سال‌های اخیر با افزایش تعداد کمی و کیفی طراحان و تلاش آن‌ها برای گسترش مقوله‌ی دیزاین در جامعه، جمع‌هایی تخصصی شکل‌گرفته که از مهم‌ترین اهداف آن‌ها، نشان دادن توانایی‌های طراحان و ایجاد ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان است. «کانون دید» ازجمله‌ی این جمع‌ها است. این مجموعه که شامل گالری، مرکز آموزش دوره‌های مختلف و محلی برای گردهمایی های دوستانه‌ی طراحان است، توسط محمدرضا کتابی تأسیس شده و اولین نمایشگاه رسمی خود را در پاییز امسال با نمایش عکس‌های کودکان مرزنشین تجربه کرد. کتابی باتجربه‌ی سال‌ها کار در فضای واقعی تولید و ساخت محصولات و همچنین ارتباط مستمر با دانشجویان و طراحان صنعتی در دانشگاه‌ها، این کانون را تأسیس کرد.


وی در توضیح اهداف شکل‌گیری کانون دید می‌گوید: "تأسیس کانون طراحی «دید» تلاشی است برای خلق یک فضای واقعی و تمرین برخوردی حرفه‌ای با مقوله‌ی دیزاین. کانون طراحی «دید» جایی است برای همه‌ی آن‌هایی که به نحوی با دیزاین سروکار دارند؛ مانند طراحان، تولیدکنندگان، صاحبان صنایع و دانشگاهیان تا بتوانند از آن به‌عنوان یک نقطه‌ی شروع و یا یک نقطه‌ی تماس تأثیرگذار در فضای حرفه‌ای خود استفاده کنند. خانه‌ای است برای همه طراحان ایرانی و تمام علاقه‌مندان به طراحی در حیطه‌های مختلف دیزاین. لفظ"DEED" یعنی «عمل» و در ادبیات حرفه‌ای «دید»، طراح بودن یک نشانه‌ی بایسته دارد و آن داشتن طرح‌های واقعی شده است. عبور از بیان(کانسپت) و تصویرسازی‌های طراحی ذهنی و قدم نهادن در میدان واقعی عمل. این کانون تلاش می‌کند تا با در معرض «دید» قرار دادن «طراحی ایرانی»، جایگاه باشکوه «طراح ایرانی»  را در جهان مجدداً بازنمایی کند."

کانون دید مکانی است برای طراحان کارآفرینی که توانسته‌اند دستاوردی واقعی در دنیای دیزاین داشته باشند و می‌خواهند نتیجه‌ی خلاقیت و اندیشه‌ی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کانون توجه به طراحی ایرانی است. این کانون معتقد است "محصول ایرانی بدون طراحی ایرانی، هیچ معنا و مفهومی ندارد."
قسمت گالری که می‌توان به نوعی آن را قلب این مجموعه نامید یک تفاوت اساسی با دیگر گالری‌ها دارد. مهم‌ترین معیار انتخاب آثار به نمایش درآمده در این قسمت، طراحی خلاقانه و قابلیت تولید است. محصولات در این گالری به مثابه یک اثر هنری ارزشمند به نمایش درمی‌آیند و نه صرفاً محصولی برای رفع یک نیاز، تا اهمیت طراحی بیش از پیش خود را نشان دهد. بازدیدکنندگان از این گالری نیز تنها اهالی هنر و هنرمندان نیستند. کسانی که تا به امروز هیچ برخوردی با فضای یک گالری نداشته‌اند به دیدن محصولات به نمایش درآمده می‌آیند تا قدرت طراحان جوان ایرانی را ببینند.

نویسنده همکار: زهرا کشاورز

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود