نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵

چند روزی است پوستر یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران رونمایى شده. این پوستر توسط طراح پوسترهای سال های قبل این دوسالانه، سید حسن موسی زاده اجرا شده. موسی زاده در این پوستر سعی کرده با توجه به مفهوم دوسالانه که کاریکاتور است، فضای کلی اثر را کارتونی و غیر رسمی طراحی کند. بازی با عدد یازده( که در پوستر سال های قبل هم عمدتا با عدد بازی شده بود) و شبیه کردن آن به چهره ای دوست داشتنی با قرار دادن دو چشم برای این عدد از جمله کارهایی است که ظاهر پوستر را با مضمون آن هماهنگ می کند. موسی زاده در این اثر بیشتراز رنگ های گرم استفاده کرده و با لکه گذاری رنگ های سرد و خنثی، علاوه بر متعادل کردن وزن رنگ ها، به مخاطب کمک کرده که چشمش راحت تر و بهتر در کل اثر بچرخد.

سید حسن موسی زاده متولد سال ۱۳۵۱ است و کارشناسی اش را در رشته ی گرافیک از دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران اخذ کرده. وی طراح بسیاری از پوستر های دیده شده است.

یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران قرار است در سه بخش‌ کارتون موضوعی با محور «ایمنی و امنیت»، کارتون با موضوع آزاد و کاریکاتور چهره، با محور افراد مشهور دنیا اعم از بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و... برگزار شود. علاقه مندان به شرکت در این رویداد مهم می توانند تا ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۶ آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

زهرا اردکانی ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

قرار / مینا فیض اللهی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

دکور برنامه‌های تلویزیونی گفت‌وگو محور بعد از مجری، نقش مهمی را در دیده شدن برنامه ایفا می‌کند و طراحی‌صحنه در حقیقت جزئی از محتوا قرار می‌گیرد. در این صورت دکور در خدمت مضمون برنامه است. اما این بدین معنا نیست، برنامه‌ای با موضوع مذهبی الزما باید دکوری با نشانه های معنوی داشته‌باشد. این شاید دم دستی ترین ایده‌ای باشد که به ذهن برسد. وقتی با دقت بیشتری به تصاویر دکور برنامه "قرار"، یک برنامه ترکیبی و گفت‌وگو محور با موضوع سبک زندگی اسلامی، نگاه‌کنیم؛ اولین نشانه‌ای که توجه ما را جلب می‌کند سکوی شیب‌دار جلوی صحنه است که ابتدای آن میز و انتهای آن حوض مربع شکلی است. کاربرد چنین فرمی مدتی است در انواع برنامه های تلویزیونی رواج پیدا کرده‌است؛ که شاید در اینجا چندان معنادار به نظر نیاید. تنها فرم‌های قابل توجه دکور، طاق‌های یک طرفه که حالتی از رواق را نشان می‌دهد و نوشته‌هایی با خط کوفی بنایی بر روی لته‌های کناری است. استفاده از این دو نشانه به طور مجزا می‌تواند چیدمان مطلوبی را ایجاد‌کند، اما در ترکیب باهم فضاسازی هماهنگی ندارد.

درباره نویسنده
من "سارا شمعی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۳)

آفریییین به این دقت.عجب مطلبی بود.کیف کردم.تو هیچ مجله ای به این مطالب نمیپردازن.اینا خیلی جدید و جالبه.
پاسخ:
ممنون از لطف‌تون
بعد از خوندن متن شما توجهم نسبت به این برنامه جلب شد و چند دقیقه ایش رو دیدم. دکور برنامه پتانسیل خاص شدن رو داره اما در حد یه ایده نسبتا خوب باقی مونده و قادر نیست اون طور که باید، توجه مخاطب رو جلب کنه. من رنگبندی کار رو هم دوست داشتم، رنگ دیوارها فضای کاه گلی خونه های سنتی رو تداعی می کنه و گرماش رو به فضای برنامه هم انتقال میده. اما خب به خاطر ضعف در اجرا محسنات کار نتونستن به خوبی خودشون رو نشون بدن.
طراحی صحنه برنامه های استدیویی یکی از نکات مهمه که کمتر بهش پرداخته میشه. البته کمبود منابع مالی صدا و سیما بر این امر هم اثر گذار بوده و جز معدودی از برنامه ها، در سایر تولیدات کمتر شاهد یک طراحی صحنه اصولی و جذاب هستیم. به همین علت جا داره بیشتر به این مقوله بها داده بشه.
مرسی :)

پاسخ:
ممنون از دقت و نظرات‌تون.
سلام
واقعا مطلب به جایی بود
دکور این برنامه اونجایی اذیت کننده تر میشه که دوربین از یه زوایایی فیلم میگیره که اصن یه جاهایی خاااالیه، فاصله ی مهمونا از مجری و.. دوره
به نظرم خیلی افتضاح کار کردن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود