نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

قرار / مینا فیض اللهی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

دکور برنامه‌های تلویزیونی گفت‌وگو محور بعد از مجری، نقش مهمی را در دیده شدن برنامه ایفا می‌کند و طراحی‌صحنه در حقیقت جزئی از محتوا قرار می‌گیرد. در این صورت دکور در خدمت مضمون برنامه است. اما این بدین معنا نیست، برنامه‌ای با موضوع مذهبی الزما باید دکوری با نشانه های معنوی داشته‌باشد. این شاید دم دستی ترین ایده‌ای باشد که به ذهن برسد. وقتی با دقت بیشتری به تصاویر دکور برنامه "قرار"، یک برنامه ترکیبی و گفت‌وگو محور با موضوع سبک زندگی اسلامی، نگاه‌کنیم؛ اولین نشانه‌ای که توجه ما را جلب می‌کند سکوی شیب‌دار جلوی صحنه است که ابتدای آن میز و انتهای آن حوض مربع شکلی است. کاربرد چنین فرمی مدتی است در انواع برنامه های تلویزیونی رواج پیدا کرده‌است؛ که شاید در اینجا چندان معنادار به نظر نیاید. تنها فرم‌های قابل توجه دکور، طاق‌های یک طرفه که حالتی از رواق را نشان می‌دهد و نوشته‌هایی با خط کوفی بنایی بر روی لته‌های کناری است. استفاده از این دو نشانه به طور مجزا می‌تواند چیدمان مطلوبی را ایجاد‌کند، اما در ترکیب باهم فضاسازی هماهنگی ندارد.

درباره نویسنده
من "سارا شمعی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۳)

آفریییین به این دقت.عجب مطلبی بود.کیف کردم.تو هیچ مجله ای به این مطالب نمیپردازن.اینا خیلی جدید و جالبه.
پاسخ:
ممنون از لطف‌تون
بعد از خوندن متن شما توجهم نسبت به این برنامه جلب شد و چند دقیقه ایش رو دیدم. دکور برنامه پتانسیل خاص شدن رو داره اما در حد یه ایده نسبتا خوب باقی مونده و قادر نیست اون طور که باید، توجه مخاطب رو جلب کنه. من رنگبندی کار رو هم دوست داشتم، رنگ دیوارها فضای کاه گلی خونه های سنتی رو تداعی می کنه و گرماش رو به فضای برنامه هم انتقال میده. اما خب به خاطر ضعف در اجرا محسنات کار نتونستن به خوبی خودشون رو نشون بدن.
طراحی صحنه برنامه های استدیویی یکی از نکات مهمه که کمتر بهش پرداخته میشه. البته کمبود منابع مالی صدا و سیما بر این امر هم اثر گذار بوده و جز معدودی از برنامه ها، در سایر تولیدات کمتر شاهد یک طراحی صحنه اصولی و جذاب هستیم. به همین علت جا داره بیشتر به این مقوله بها داده بشه.
مرسی :)

پاسخ:
ممنون از دقت و نظرات‌تون.
سلام
واقعا مطلب به جایی بود
دکور این برنامه اونجایی اذیت کننده تر میشه که دوربین از یه زوایایی فیلم میگیره که اصن یه جاهایی خاااالیه، فاصله ی مهمونا از مجری و.. دوره
به نظرم خیلی افتضاح کار کردن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود