نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۶ اسفند ۱۳۹۵

علی‌اکبر صادقی، زاده‌ی 1316 در تهران، نقاش و تصویرگر ایرانی است که علی رقم کارنامه‌ی هنری گسترده و خلق آثار گوناگون با تکنیک‌های مختلف و همچنین ساخت انیمیشن و سرودن شعر، اغلب او را با شاهکارهای آبرنگش می‌شناسند.

امسال یکی از آثار این هنرمند، در قامت پوستر «دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» با اعمال اندک تغییراتی توسط وحیده نیکبخت گرافیست پوستر این دورۀ جشنواره، از مجموعه‌ی «تولد دوباره» انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته است. 

صادقی مجموعه‌ی «تولد دوباره» را بین سال‌های ۸۴ تا ۸۶ پس از یک دوره افسردگی و اضطراب شدید خلق کرد. او در طی این مدت به طور فعال مشغول نوشتن مجموعه‌ شعری با عنوان کتاب «گمگشتگی» بود و در آن دوره رمقی برای دست گرفتن قلم‌مو نداشت. اما پس از یک سال مجموعه‌ی «تولد دوباره» را با تکنیک رنگ روغن روی بوم در قالب نقاشی‌هایی رنگارنگ و شاد، با استفاده از نقوش، عناصر و علائم ایرانی به سبک سوررئال خلق کرد. 

هرچند پوستر امسال «جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» برخلاف سال‌های گذشته، یک نقاشی است که به پوستر تبدیل شده، اما از پوسترهای طراحی شده در سال‌های گذشته بهتر از کار درآمده، به طوری که قادر است حال و هوای یک جشنواره پویانمایی را به بیننده منتقل نماید. با این حال مسئله طراحی پوستر برای جشنواره‌ها‌ی هنری هنوز یکی از دغدغه‌های مهم طراحان و مسئولان است که هر ساله با حواشی مختلفی نیز رو به رو می‌شود. 

گفتنی است جشنواره پویانمایی تهران، امسال به دبیری محمدرضا کریمی‌ صارمی از 15 تا 19 اسفند توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌گردد.

فرزین خاکی ؛ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
مینا مختارزاده ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

رنگ در تزیینات کاخ عالی‌قاپو

تاریخ نشر : سه شنبه / ۴ فروردين ۱۳۹۴

حضور رنگ در پس‌زمینۀ تزیینات می‌تواند به گونه‌ای نمود یابد که کیفیت فضایی دلخواه در بنا محقق شود. در تزیینات کشته‌بُری جداره‌های عالی‌قاپو رنگ‌های گرم بر رنگ‌های سرد غلبه کرده و کاربرد رنگ‌های سرد در کنار آنها، در ایجاد تعادل بصری موثر است. برای مثال رنگ‌هایی چون سفید، اخرایی، حنایی و قرمز در زمینۀ نقوش به کار رفته‌اند و رنگ‌هایی چون سبز و آبی و طلایی و قهوه‌ای در جزئیات نقوش دیده می‌شوند. اینجا بر خلاف سنت معمول در تزیینات مساجد و اماکن مذهبی، می‌توان کاربرد رنگ‌های روشن و گرم را در زمینه مشاهده کرد. این مسئله سبب شده تا این رنگ‌ها سطح بیشتری از فضا را پر کنند و بر کلیت فضا حاکم شوند. علت استفاده از این رنگ‌ها در پس زمینه را می‌توان در کاربری بنا که محلی برای عیش و طرب شاه و کارهای حکومتی‌ای مانند ملاقات سران و زیردستان است، جستجو کرد.


 

درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود