نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

کلاژ-کاریکاتور / مجید خسروانجم

تاریخ نشر : دوشنبه / ۲۴ فروردين ۱۳۹۴

هرچند تصویر سازی با اشیای خارجی امر تازه ای نیست، اما آنچه تازه به نظر می رسد استفاده از چنین تکنیکی در آثار یک کارتونیست ایرانی است.

مجید خسرو انجم کاریکاتوریست جوانی است که سابقه کار با روزنامه ها و نشریات مختلفی را در کارنامه خود دارد. اما این بار به سراغ یک تکنیک خلاقانه رفته و به صورت خودجوش آثارش را در شبکه های مجازی نمابش می دهد.

استفاده از اشیاء سه بعدی در تصویر سازی و سپس عکاسی از آن، خلاصه ای است از تکنیک خسرو انجم در این آثار. هرچند خود هنرمند این دسته از کارهایش را تصویرسازی می نامد اما به نظر می رسد به حوزه کاریکاتور نزدیک تر باشد چرا که معمولا با مایه های طنزهمراه است. به همین دلیل هم شاید نام کلاژ –کاریکاتور برای این تکنیک بد نباشد.

به طور کلی آنچه در چنین تکنیکی اهمیت دارد تلفیق اشیای با تصاویر دو بعدی به صورتی خلاقانه است؛ درواقع  آنچه این تصاویر را برای مخاطب جذاب می کند کشف روابط میان تصویر و اشیاء است. دیدن اشیائی آشنا که هر یک از ما روزمره با آنها سرو کار داریم، بر یک تصویر دو بعدی راز این تمایز به نظر می رسد.

ویژگی این دسته از آثار خسرو انجم در مقایسه با نمونه های مشابه، افزایش تاثیر و کنش و واکنش میان اشیاء و تصویرسازی دو بعدی است.  او تلاش کرده است تا این هم نشینی روایتگر یک داستان و واقعه باشند؛ داستان هایی که کاملا رنگ و بوی ایرانی داشته و ملموس هستند.

شاید نوع ارائه نهایی این تصاویر چندان مناسب به نظر نرسد؛ به ویژه در نورپردازی و عکاسی، علت چنین نقصانی را در اتود بودن بعضی از این آثار می توان جستجو کرد. هر چند که با توجه به تلاش هنرمند و مقبولیت این کاریکاتورها در فضا های مجازی بهتر است آثار به صورت نهایی و با کیفیت بهتری ارائه شوند.

درباره نویسنده
من "نرگس تقی‌زاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۷)

سلام
با تشکر از شما
وبلاگ من به عنوان یکی از وبلاگهای برگزیده «بلاگ» در سال 93 انتخاب شد.
منتظر حضور گرمتان هستم
on-networkers.blog.ir
موفق باشید
سلام. با تشکر از شما. خیلی لذت بردم. از اینکه هنرمندان جوان با ایده های جدید را معرفی می کنید بسیار سپاسگزارم.
خیلی دوست داشتنی بودن:)))
ممنون
سلااام.خوووش اوووومدی!خیییییلی باحال بود.کیف کردم کارارو دیدم.دستتم درد نکنه!
درود بر جناب خسروانجم
بسیار عالی
کارتون عالی و بی نظیره آقای انجم
وای خیلی قشنگ بودن :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود