نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

«دو دو» یک صندلی چند منظوره و یا به اصطلاح چندکاره می‌باشد که توسط محمد انجوی امیری، دانشجوی رشتۀ طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز، طراحی و در مسابقۀ جهانی جایزه بزرگ طراحی موسوم به A’Design Award & Competition موفق به کسب مدال برنز بخش مبلمان، اقلام تزئینی و طراحی داخلی خانه، در سال ۲۰۱۸ گشته است.

دودو صندلی است که با ایدۀ ساده گرایی شکل گرفته و ریشه در کودکی‌های طراح دارد، به طوری‌که او بازی‌های کودکانۀ خود با شانه‌ها و متصل نمودن آنان به یکدیگر را الهام بخش ساخت چنین محصولی می‌داند. مهم‌ترین ویژگی این صندلی حفظ سادگی ضمن برخورداری از کارآیی بالا می‌باشد. سادگی نه تنها در فرم بلکه در مواد اولیه این محصول رعایت شده و همین امر سبب ارتباط بهتر کاربر با محصول گشته است. 

ساختار اصلی این صندلی ترکیبی از چوب راش و فولاد ضد زنگ می‌باشد. به طوری‌که بدنۀ اصلی از دو بازو، سه مفصل یا لولا متحرک و دو مفصل ثابت تشکیل گردیده است. به همین سبب دودو یک صندلی با قابلیت تبدیل به یک میز یا چهارپایه می‌باشد، زیرا مفاصل متحرک با قابلیت قفل شدن، می‌توانند وزن را در زمان چرخش و تغییر از حالت صندلی به میز و یا بالعکس، تحمل نمایند و نیاز کاربر را بسته به شرایط موجود برطرف کنند. 

زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مجموعه پوسترهای سیانور / آتلیه سه در چهار

تاریخ نشر : يكشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۵

«سیانور» از معدود فیلم‌های خوب سینمای ایران است که در بخش تبلیغات نیز عملکرد خوبی داشته و با به کارگیری یک گروه طراحی حرفه‌ای، فضای مناسبی را در زمان اکران فیلم به وجود آورده است. فضایی نوستالژیک و خاطره‌انگیز برای جوانان دهه‌های سی و چهل، که فرصت این را یافته‌اند تا دوباره روزگار جوانی‌شان را بر پرده سینما‌ها به نظاره بنشینند. 

در کنار فضاسازی خوب فیلم، پوسترهای متعدد و شخصیت‌پردازانۀ اثر نیز ضمن معرفی بازیگران، به خوبی توانسته‌اند حس و حال دهه‌های چهل و پنجاه ایران را برای مخاطبان خود تداعی ‌نمایند. با توجه به این نکته که در سینمای ایران بر خلاف آن‌چه در سینمای دنیا مرسوم است، کمتر شاهد طراحی پوستر برای بازیگران فیلم هستیم؛ آتلیه طراحی سه در چهار با حفظ انسجام و وحدت حسی و بصری پوسترها، نه تنها هر یک از بازیگران را در قالب یک اثر معرفی نموده، بلکه بخشی از وجوه شخصیت آنان را نیز در پوستر گنجانده تا نوعی تعلیق برای مخاطب ایجاد نماید و او را بیش از پیش با اثر درگیر سازد. 

مجموعه پوسترهای فیلم سینمایی «سیانور» از ایده و اجرای خوبی برخوردارند. انتخاب مجموعه فونت رایج در دهه پنجاه با لوگوتایپی خاص و تمرکز بر روی دو رنگ سفید و زرد به نشانه‌شناسی اثر کمک به سزایی کرده است. همچنین استفاده از قدرت بیانی رنگ‌ها برای پرداخت شخصیت‌های داستان و استفاده از رنگ‌ها در یک طیف خاکستری و کِدرگونه، در کنار انتخاب تک فریم‌هایی از فیلم و اجرای آن به شکل طراحی‌های دستی دهه پنجاه و گرافیکی کردن عناصر حاضر در کادر، نه تنها به چشم مخاطب جهت می‌دهند، بلکه راویت‌گر بخشی از قصه نیز می‌باشند.

گفتنی است مجموعه پوسترهای فیلم «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی، در آتلیه طراحی سه در چهار و زیر نظر محمد جواد رضایی کارگردان هنری این پروژه، با تصویرسازی میکائیل براتی و همکاری محمد رضا چیت‌ساز طراحی و اجرا شده‌اند.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود