نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

چندونه / مهشاد محبی و افسانه مجید‌تجریشی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۴

«هدف اصلی در طراحی بسته‌بندی "چندونه"، ایجاد رغبت برای استفاده از میان وعده‌ی مغذی و سالم برای گروه سنی مشخص بود؛ این مساله موجب شد تا از فرم‌های فانتزی در نشانه چندونه و همچنین طرح گرافیکی بسته استفاده‌کنیم.
ایده‌ی اولیه، از بسته‌های کاغذی آجیل، درگذشته و فرم‌های مختلف آن گرفته‌شد؛ ما در بررسی‌های خود عرض و ارتفاع محصول و در کل ابعاد آن نسبت به دست را نیز در نظر داشته‌ایم.
توجه به حجم محصول(آجیل) قرار‌گرفته در بسته و راحتی استفاده برای مصرف‌کنندگان(رعایت تناسباتی بصری)، دو معیار اساسی در فرایند ایده و طراحی بود که مورد آزمایش‌های مختلف قرارگرفت.
از دیگر موارد با اهمیت در طراحی، نحوه باز وبسته شدن جعبه بود. خشکبار را بهتر است به صورت آهسته و به طور کامل جوید تا هضم بهتری داشته‌باشد، از طرف دیگر به جهت اینکه مصرف‌کنندگان این محصول اکثرا دانش‌آموزان و دانشجویان هستند پس باید چند نکته اصلی در طراحی بسته رعایت می‌شد:1. جلوگیری از ریزش آنی محتویات درون بسته 2. راه‌حلی برای نگه‌داری از آن در کیف و جیب‌ افراد و همچنین جلوگیری از بیرون ریختن محتویات.
با توجه به مسایل مطرح‌شده و شکل کلی بسته‌بندی، سعی‌کردیم با قراردادن سوراخ‌هایی برای باز‌شدن (پرفراژ) در قسمت بالای جعبه و در ارتفاعی مشخص، تا حدودی این مسایل حل شد.
ماده‌ی مورد استفاده در ساخت بسته‌بندی محصول چندونه مقوا است، دلیل استفاده از این ماده، سازگاری با طبیعت و از همه مهم‌تر جلوگیری از تغییر شکل بسته بعد از بازشدن بود. مشکلات پیش روی مصرف‌کنندگان، ما را برای استفاده از مقوا بیشتر ترغیب کرد.»
بسته‌بندی "چندونه"، دست رنج "افسانه مجید تجریشی" و "مهشاد محبی"، دانشجویان رشته طراحی‌صنعتی دانشگاه‌هنر است که گزارش مختصری از فعالیت آن‌ها را در مصاحبه‌ی اختصاصی با خط خواندید.

درباره نویسنده
من "سارا شمعی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۳)

آفرین به این دو دانشجو... 
 کار حرفه ای به نظر می رسه و اینکه دو دانشجو این طراحی رو کردن بسی جای خوشحالی است...
خیلی خوبه که بچه های طراحی صنعتی کم کم دارن خودشونو نشون میدم.
ان شالله طراحی صنعتی بیشتر و بهتر در کشور ما جدی گرفته شود.
۱۹ تیر ۹۴ ، ۱۴:۰۸ مینا مختارزاده
خیلی طراحی خوبی بود.انشالله به زودی در فروشگاه ها شاهد این طرح ها باشیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود