نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶

 ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۶، روزی بود که بار دیگر همۀ ایرانیان فارغ از تفاوت‌هایشان شانه به شانۀ یکدیگر، در برابر دشمن خارجی متحد و یک‌پارچه ایستادند. در این روز بزرگ جوانی بیست و پنج‌ساله به دست ناپاک مسلمان نماهای داعش به قربانگاه فرستاده شد تا سرش را در راه باورها و اعتقاداتش فدا نماید. 

شهید محسن حججی، متولد ۱۳۷۱ در شهر نجف آباد اصفهان بود که در  مرداد ماه امسال طی عملیاتی در منطقه مرزی بین سوریه و عراق توسط نیروهای تروریستی داعش به اسارت درآمد. وی دهمین عضو از لشکر زرهی ۸ نجف اشرف بود که پس از دو روز نیروهای داعش با انتشار فیلمی سنگدلانه، خبر کشته شدن وی را اعلام نمودند.

خبر شهادت محسن حججی بازتاب وسیعی در ایران داشت و شخصیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری به این واقعۀ دردناک واکنش نشان دادند و خود را در غم این غیور مرد ایرانی شریک دانستند. در این میان نهضت مردمی پوستر انقلاب نیز، صد و بیست و هشتمین مجموعه پوستر خود را با عنوان «سری به نیزه» منتشر نمود. این مجموعه شامل ۲۹ پوستر از ۲۶ طراح مختلف از سراسر کشور است که با موضوعیت شهادت مظلومانۀ شهید حججی شکل گرفته است. 

در این آثار هر هنرمند سعی نموده تا از جهتی خاص به موضوع شهادت این جوان انقلابی بپردازد، به‌طوری‌که در برخی از پوسترها مستقیماً از تصویر محسن حججی استفاده شده، و یا در بعضی دیگر از آثار به طور غیر مستقیم به مسئلۀ سر بریدۀ او اشاره گردیده است. هم چنین تعدادی از آثار نیز با بهره‌گیری از تایپوگرافی نام او شکل گرفته‌اند، با این حال نکتۀ محسوس در غالب این پوسترها مرتبط ساختن این حادثه با واقعۀ عظیم کربلا است.

زهرا کشاورز ؛ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
نرگس کیان مهر ؛ ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

تصویرسازی های عاشورایی / میثم نامدار

تاریخ نشر : شنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

تولید آثار ایرانی که نشان از هویت ایرانی داشته باشد، همواره از دغدغه‌های هنرمندان جوان ایرانی بوده و هست. هویت واژه‌ایست که مفاهیم بسیاری را در دل خود جای می‌دهد. در آثار هنری نیز تنها مربوط به یک جنبه خاص نمی‌شود بلکه تکنیک اجرا، ترکیب‌بندی، موضوع و دیگر عوامل مؤثر باید دست در دست یکدیگر دهند تا بیانگر هویت برآمده از آن باشند.

میثم نامدار از جمله جوانانی‌ست که با این دغدغه پا به عرصه هنر گذاشته و مجموعه آثار مختلف او گویای این حقیقت است. کتیبه نگاره عنوانی‌ست که وی بر شیوه کاری خود گذاشته چرا که نشان از شیوه کتیبه‌های ایران باستان دارد. استفاده زیبای این هنرمند از تکنیک‌های چاپ دستی "لینولئوم و چاپ سیلک" نیز او را در این مسیر یاری نموده‌اند. از ویژگی‌های بارز تصویرسازی‌های این هنرمند استفاده از رنگ‌های لکه‌ایست که علاوه بر مشابهت با آثار قدیمی جذابیت خاصی به کار داده است و توجه مخاطب را نیز به نقطه‌ای خاص معطوف می‌کند. لکه‌های سیاهی که با تکرار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند حس پویایی و تحرک را به طراحی دو بعدی شخصیت‌ها و فضا که عاری از سایه و روشن‌های رئال هستند می‌بخشد. دو مجموعه حاضر به نام های "وارث ذوالفقار" و "زنان عاشورایی" علاوه بر ویژگی‌های گفته شده از نظر طراحی فیگور و ترکیب‌بندی یادآور نقاشی‌های قهوه خانه ای ایرانی‌ست که این انتخابی زیرکانه برای به تصویر کشیدن موضوع مذهبی است.

میثم نامدار دانش‌آموخته رشته گرافیک در مقطع کارشناسی‌ارشد می‌باشد که در حال حاضر به عنوان طراح، مدرس دانشگاه و مدیر مسئول استودیو 37 فعالیت دارد.


درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۳)

نقاشی سقاخانه ای واژه نادرستی برای منظور شما است . ما یک سبک سقا خانه ای داریم که یک مکتب مدرن است .یک نقاشی قهوه خانه ای داریم و یک سری چاپ سنگی . این آثار بیشتر از هر چیز تداعی چاپ سنگی رو میکنه .
در مجموع متنتون نگاه درستی ارائه نمیده !!!!!!
پاسخ:
سلام
ممنون برای نظر و زمانی که گذاشتید.
مکتب سقاخانه، مکتبی‌ست که تاثیر شگرفی در هنر مدرن ایران گذاشته است. هنرهایی چون مجسمه‌سازی و نقاشی در آن پیشگام هستند و گاه نقاشی‌های این مکتب را با نام نقاشی‌های سقاخانه‌ای یاد می‌کنند...به تعبیری مکتب سقاخانه جنبشی‌ست که منجر به هنر مدرن ایران شده است.
سقاخانه در میان شیعیان نمادی از قیام امام حسین(ع) است که به طبع آن نقاشی‌های برآمده از مکتب سقاخانه به سمت موضوعات مذهبی سوق دارند و دارای نوع ترکیب‌بندی ویژه‌ای هستند که در آثار هنرمندان آن مشهود است. این ویژگی‌ها در آثار آقای نامدار به خوبی دیده می‌شود.
این نوع رنگ آمیزی اقتضای چاپ لینو است .چیزه عجیبی نیس!
پاسخ:
سلام
صرفاً اقتضای این نوع چاپ نیست. با پیشرفت تکنیک‌های تصویرسازی گاه امروزه شاهد ترکیب چندین تکنیک که در گذشته هم‌گونی با یکدیگر نداشته‌اند بوده‌ایم. تصور من بر این است این نوع رنگ آمیزی تعمدی و آگاهانه بوده است.
از این همه توجیه متعجبم .مثل اینکه شما تا به حال آثار مکتب سقاخانه رو ندیدین ! اتفاقی نمی افته که اشتباهتون رو پذیرین !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۴ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود