نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶

 ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۶، روزی بود که بار دیگر همۀ ایرانیان فارغ از تفاوت‌هایشان شانه به شانۀ یکدیگر، در برابر دشمن خارجی متحد و یک‌پارچه ایستادند. در این روز بزرگ جوانی بیست و پنج‌ساله به دست ناپاک مسلمان نماهای داعش به قربانگاه فرستاده شد تا سرش را در راه باورها و اعتقاداتش فدا نماید. 

شهید محسن حججی، متولد ۱۳۷۱ در شهر نجف آباد اصفهان بود که در  مرداد ماه امسال طی عملیاتی در منطقه مرزی بین سوریه و عراق توسط نیروهای تروریستی داعش به اسارت درآمد. وی دهمین عضو از لشکر زرهی ۸ نجف اشرف بود که پس از دو روز نیروهای داعش با انتشار فیلمی سنگدلانه، خبر کشته شدن وی را اعلام نمودند.

خبر شهادت محسن حججی بازتاب وسیعی در ایران داشت و شخصیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری به این واقعۀ دردناک واکنش نشان دادند و خود را در غم این غیور مرد ایرانی شریک دانستند. در این میان نهضت مردمی پوستر انقلاب نیز، صد و بیست و هشتمین مجموعه پوستر خود را با عنوان «سری به نیزه» منتشر نمود. این مجموعه شامل ۲۹ پوستر از ۲۶ طراح مختلف از سراسر کشور است که با موضوعیت شهادت مظلومانۀ شهید حججی شکل گرفته است. 

در این آثار هر هنرمند سعی نموده تا از جهتی خاص به موضوع شهادت این جوان انقلابی بپردازد، به‌طوری‌که در برخی از پوسترها مستقیماً از تصویر محسن حججی استفاده شده، و یا در بعضی دیگر از آثار به طور غیر مستقیم به مسئلۀ سر بریدۀ او اشاره گردیده است. هم چنین تعدادی از آثار نیز با بهره‌گیری از تایپوگرافی نام او شکل گرفته‌اند، با این حال نکتۀ محسوس در غالب این پوسترها مرتبط ساختن این حادثه با واقعۀ عظیم کربلا است.

زهرا کشاورز ؛ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
نرگس کیان مهر ؛ ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

مترو بهشتی میزبان تصویرسازی‌های عاشورایی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۵

این روزها متروی تهران به مناسبت ماه محرم، در گالری ایستگاه شهید بهشتی(ره) نمایشگاهی از آثار عاشورایی منتخب جشنواره هنر مقاومت برپا کرده است. این آثار توسط هاجر سلیمی نمین، گرافیست و تصویرساز فعال کشورمان طراحی و اجرا شده‌اند. 

امری که در اولین برخورد، موجب جلب نگاه مخاطب در این مجموعه از تصویرسازی ها می‌شود، استفاده درست از فضای سنتی با نگاهی مینیمال و امروزی است. تأثیر هاجر سلیمی نمین از نقاشی‌های قهوه خانه‌ای و نقاشی‌های پشت شیشه، که از دوره قاجار در محیط هنری ایران شکل گرفتند، بیان آن به شکلی گرافیکی، در عین وفاداری به منبع الهام، بسیار ارزشمند و اثرگذار است. 

در این مجموعه اشخاص، اسب‌ها و سایر عناصر حاضر در صحنه به صورت دو بعدی طراحی شده‌اند و سلیمی نمین هم‌چون نقاشی ایرانی از تکنیک همزمانی برای روایت رخ‌دادهای عاشورا بهره برده است. ترکیب‌بندی آثار نیز تلفیقی از نقاشی ایرانی و قهوه‌خانه‌ای با نگاه گرافیکی هنرمند است که به پویاتر شدن صحنه کمک بسیاری کرده است. همچنین در رنگ‌بندی نیز به جز سیاه و سفید، هنرمند صرفاً از رنگ قرمز برای بیان نمادین شدت شقاوت و خون‌خواری اشقیاء در برابر اولیا استفاده کرده است؛ به طوری که با نمایش اولیاء به رنگ سفید، شقی بودن اشقیاء بیش از حد در چشم مخاطب جلوه‌گر می‌گردد. 

هاجر سلیمی نمین متولد ۱۳۶۱، دانش آموخته رشته ارتباطات تصویری از دانشگاه تهران و فارق‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته تصویرسازی از همین دانشگاه است. او همچنین عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا و عضو پیوسته انجمن تصویرگران کتاب کودک ایران نیز می‌باشد.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۴ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود