نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

لباسی از جنس معماری ایرانی / گروه طراحی فوژه

تاریخ نشر : يكشنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۴

فوزیه فرودنیا، طراح لباس، متولد ١٣٦٧ در شهر کرمان، مدرک کارشناسی خود را در رشته ارتباط تصویری (گرافیک)، از دانشگاه هنر تهران دریافت کرده است. بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، فعالیت مستقل خود را در زمینه ی طراحی لباس شروع کرده و تا به حال ١٢ مجموعه ی لباس ارائه داده است. او در گفت و گو با نشریه خط، درباره مجموعه‌ی لباسی که طراحی آن از معماری ایرانی، الهام گرفته شده، می‌گوید:

" تا به حال، چهار مجموعه طراحی لباس، با الهام از معماری اصیل ایرانی (اسلامی) ارائه داده‌ام. در این بین، تمام تلاشم را کرده‌ام که هنر پر نقش و نگار ایرانی را، با استفاده از برش‌های زیاد ولی ساده، به روان‌ترین شکل ممکن، بدون استفاده از چاپ نقوش بر روی پارچه و یا استفاده از پارچه‌های از پیش طراحی شده‌ی موجود در بازار، طراحی کنم. هدف من از طراحی این چهار مجموعه ارائه شده، ایجاد یک اثر کاملا اصیل ایرانی، در کالبدی کاملاً مدرن است؛ که در آن دو ویژگی سادگی مدرن و شلوغی سنت، باهم تلفیق شده‌اند.

در بعضی از کارها، این بیان عمیق تر می‌شود. مثلا مجموعه‌ای که با الهام از درب‌های ایرانی (سیر تغییر و تحول آنها از دیروز تا امروز و تأثیراتی که گذر زمان بر آنها داشته) طراحی شده؛ ایده‌ی اصلی آن، برگرفته از جمله‌ی معروف جیمی موریسون (شاعر و خواننده یک گروه موسیقی به نام the doors) است که می‌گوید :"چیزهایی هست که می‌دانیم و چیزهایی هست که نمی‌دانیم؛ و در این میان، درب‌ها قرار دارند."

به نظر من، شباهت بسیار زیادی میان درب و لباس وجود دارد. هر درب، با وجود اینکه بر آنچه در پس‌اش می‌گذرد، حریم ایجاد می‌کند و آنچه در درونش می‌گذرد را کاملا پنهان می‌کند؛ در عین حال با شکل ظاهری خود، هویت درونش را تا حدودی آشکار می‌کند. اینکه این جا خانه است یا مسجد، یا کاروانسرا یا ...، در نهایت از شکل ظاهری درب قابل تشخیص است. لباس نیز برای ما انسان ها، یک پوشش است و به نوعی رازدار، که ما را پنهان می‌کند. ضمن اینکه تا حدودی شخصیت درونی، روحیه و سلیقه‌ی ما را نیز بیان می‌کند؛ البته تا حدودی که لازم باشد.

در طراحی این لباس‌ها، از آستر لاجوردی رنگ (که برای من همیشه نمادی از هنر ایرانی است) استفاده شده است. رنگ لباس‌ها سفید،سیاه و آبی است. استفاده از این رنگ ها، به جهت نمایش پوشش رنگی است که امروزه بر روی درب های قدیمی می بینیم. درب های زیبایی که به مرور زمان پوسیده شده، نقوش و جزئیات حکاکی شده و تزئین شده را زیر خود پنهان کرده‌اند."



درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

عکسها باز نمیشه
پاسخ:
بابت تذکرتون بسیار ممنون...مشکلی بود که برطرف شد
۲۲ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۲۴ خانوم زرافه
فوق العاده بود :))
پاسخ:
ممنون از توجهتون...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود