نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ام / امید خوش نظر

تاریخ نشر : يكشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۴

 

بمباران شیمیایی حلبچه یکی از وقایع دردناک جنگ تحمیلی است که تا سال‌ها اثرات مخرب خود را بر پیکر قربانیانش باقی خواهد گذاشت. «تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ام» روایتی بدیع از این اثرات هولناک است که اکنون خود را در کودکانی که هنوز به دنیا نیامده‌اند نشان می‌دهد. شخصیت اصلی داستان در واقع یک مادر است در سه نسل. مادری که در هر دوره فقط یک هدف دارد و آن هم حفظ فرزندش است.
این قصه‌ی مادرانه در ساختاری دایره وار از مادری شروع می‌شود که باردار است و پزشک به  او خبر می دهد که کودکش مبتلا به عارضه‌ای است که از عواقب بمب‌های شیمیایی ناشی می‌گردد. اینجاست که ما در ذهن مادر به گذشته برمی‌گردیم، به لحظه‌ای که قرار است این مادر در زیر بمباران شدید شیمیایی متولد شود!
این رفت و برگشت در زمان در کنار فضاهای کاملا واقع‌گرایانه و هم‌نشینی با فضایی غیر واقعی (سوررئال)، ترکیب خلاقانه‌ای پدید آورده است که باعث می‌شود «تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ام» با دیگر کارهای پویانمایی حوزه دفاع مقدس متفاوت باشد.
آنچه که در ابتدا بیش از هر چیز توجه بیننده را جلب می‌کند کیفیت بالای طراحی، فضاسازی، انیمه، بافت گذاری و حتی نورپردازی و دکوپاژ است. کیفیتی که اثر را به لحاظ تصویر و پویانمایی هم سطح کارهای خوب جهانی قرار می‌دهد. اما آنچه موجب می‌شود این اثر جوایز متعدد جشنواره‌های داخلی و خارجی را به خود اختصاص دهد، تنها این کیفیت فوق العاده تکنیکی نیست. پرداختن به موضوعی جهانی، روایت درست و جذاب از یک واقعه تاریخی در کنار شخصیت پردازی و فضاسازی اثرگذار، اصلی ترین نقطه تمایز این اثر با آثار پویانمایی این سال‌هاست.
امید خوش نظر نشان داد که نسل جدیدی از کارگردانان حوزه پویانمایی قدم به عرصه تولید گذاشته اند که چیزی از رقبای خود در خارج از کشور کم ندارند؛ البته نباید نقش تهیه کننده‌ای با تجربه همچون مسعود صفوی و سازمان بزرگی همچون حوزه هنری را در تولید آثاری این چنین نادیده گرفت. آنچه که در ادامه می آید تعدادی از تصاویر فیلم است که تا به حال منتشر شده و با توجه به اینکه هنوز فیلم به اکران عمومی در نیامده تعداد آنها کم است.

درباره نویسنده
من "قاسم اکبری" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود