نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵

چند روزی است پوستر یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران رونمایى شده. این پوستر توسط طراح پوسترهای سال های قبل این دوسالانه، سید حسن موسی زاده اجرا شده. موسی زاده در این پوستر سعی کرده با توجه به مفهوم دوسالانه که کاریکاتور است، فضای کلی اثر را کارتونی و غیر رسمی طراحی کند. بازی با عدد یازده( که در پوستر سال های قبل هم عمدتا با عدد بازی شده بود) و شبیه کردن آن به چهره ای دوست داشتنی با قرار دادن دو چشم برای این عدد از جمله کارهایی است که ظاهر پوستر را با مضمون آن هماهنگ می کند. موسی زاده در این اثر بیشتراز رنگ های گرم استفاده کرده و با لکه گذاری رنگ های سرد و خنثی، علاوه بر متعادل کردن وزن رنگ ها، به مخاطب کمک کرده که چشمش راحت تر و بهتر در کل اثر بچرخد.

سید حسن موسی زاده متولد سال ۱۳۵۱ است و کارشناسی اش را در رشته ی گرافیک از دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران اخذ کرده. وی طراح بسیاری از پوستر های دیده شده است.

یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران قرار است در سه بخش‌ کارتون موضوعی با محور «ایمنی و امنیت»، کارتون با موضوع آزاد و کاریکاتور چهره، با محور افراد مشهور دنیا اعم از بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و... برگزار شود. علاقه مندان به شرکت در این رویداد مهم می توانند تا ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۶ آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

زهرا اردکانی ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

دبیرستان البرز، نمایشی از اشکال معماری گذشته

تاریخ نشر : شنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

سبک نئوکلاسیک که معماری دبیرستان البرز را با ویژگی‌های آن معرفی می‌کنند، متأثر از تحولات جهانی در دورۀ پهلوی اول و سیاست‌های باستان‌گرایی در حکومت بوده؛ اما وجه تمایز این بنا با دیگر بناهای این سبک، در تقلید از صورت‌های معماری گذشتۀ نه چندان دور، به جای صورت‌های معماری دورۀ باستان است.

 

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این بنا، به‌کاربردن ایوان در ورودی‌هاست. ایوان ورودی اصلی، هم در فرم خود، نشانه‌ای از معماری گذشته ایران دارد و هم تزئینات آن به صورت کاربندی آجری، تداعی کنندۀ تزئینات بناهایی از قبیل مدرسۀ چهارباغ و هشتی ورودی آن است. همچنین استفاده از فرم چفدهای تیزه‌دار، برای پنجره‌ها و ترکیب آنها با تزئینات کاشی‌کاری، تداعی کنندۀ ترکیبی است که مشابه آن را در عالی قاپو می‌توان مشاهده کرد. همچنین استفاده از جفت ستون‌هایی که در فضای مرکزی داخلی به کار برده شده‌اند، از گذشته‌های دورتر، در بنایی چون کاخ سروستان، تا نمونه‌های متأخرتری مانند خدایخانۀ مسجد عتیق شیراز، قابل مشاهده است. سقف راهروها از طاق‌های چهاربخش تشکیل شده است؛ که در بین آنها، تویزه‌هایی با چفد مازه‌دار و آجرچینی رومی، پوشش سقف را تکمیل می‌کنند. قطاربندی‌های لبۀ بام و برج‌های دو طرف ایوان، از دیگر ویژگی‌های بصری نما بشمار می‌آیند. گنبد ترکینی که در بالای فضای مرکزی قرار دارد، اگرچه در فرم کلی خود، برای ما غریب به نظر می‌آید، اما قاعدۀ نورگیری و تهویۀ آن از طریق فرمی شبیه روشندان و خیشخان صورت می‌گیرد.
دربارۀ به کار بردن این عناصر، برخی اعتقاد دارند که این پوستۀ تزیینی بر روی ساختاری جدید، غیر اصیل است و چون تنها جنبۀ تزیینی و نمایشی دارد بی ارزش است. اما به عقیده برخی دیگر، همین پوسته، تنها به دلیل نشانه دار کردن بنا، هویت بخش است و در مقایسه با بناهایی که هیچ نسبتی با بستر فرهنگی جامعه ندارند ارجحیت دارد؛ و در این بنای خاص، به کاربردن عناصر معماری چند قرن گذشتۀ ایران، به جای عناصر معماری دوران باستان، سبب شده این اجزا ارجاعی به گذشته و معماری خودی برای مخاطب ایجاد کنند. اما به دلیل ساختار متفاوتی که بر فضا حاکم است، این ارجاعات تأثیر عمیق و ماندگاری بر مخاطب نخواهند داشت.

درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود