نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

تاها (طاها) بهبهانی متولد ۱۳۲۵، هنرمند پیشکسوت و صاحب سبک ایرانی است که عمری در زمینه نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی صحنه و کارگردانی تئاتر تحصیل و فعالیت کرده است. او تا کنون جوایز هنری متعددی را نیز دریافت نموده و آثار نقاشی و مجسمه‌هایش بیش از 60 بار در داخل و خارج از ایران به صورت فردی یا جمعی در معرض نمایش قرار گرفته. آبان و آذر امسال ۶۰ مجسمه و ۳۴ تابلوی نقاشی از آثار شاخص بهبانی در نگارخانۀ اصلی فرهنگسرای نیاوران با هدف مروری بر آثار نقاشی و مجسمه‌های او، در قالب نمایشگاهی با عنوان «نیست معشوقی زِ او نزدیک‌تر» به نمایش درآمد. 

آن چه در آثار بهبهانی به وضوح به چشم می‌آید، ردپای ادب و عرفان ایرانی است؛ در این میان پرندگان نیز به جهت وجوه ثمثیلی که در ساحت ادبیات عرفانی ایران دارند مورد توجه او هستند، چرا که پرنده نماد انسان است و بهترین دستمایه برای خلق آثار بهبهانی به حساب می‌آید. بهبهانی هنرمندی معناگرا است که از کودکی در مسیر فرهنگ و هنر ایرانی قرار گرفته و به همین سبب متأثر از شخصیت‌هایی هم‌چون مولانا یا عطار می‌باشد. این عرفان شاعرانه نه تنها در نقاشی‌های بهبهانی، بلکه در مجسمه‌هایش نیز به خوبی حس می‌شوند و مخاطبان آثارش را تحت تأثیر قرار می‌دهند، چرا که باید در پس اشکال و فرم های آثار بهبهانی مفهوم ناب‌تری را جستجو نمایند. 

فرزین خاکی ؛ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
مینا مختارزاده ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

دبیرستان البرز، نمایشی از اشکال معماری گذشته

تاریخ نشر : شنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

سبک نئوکلاسیک که معماری دبیرستان البرز را با ویژگی‌های آن معرفی می‌کنند، متأثر از تحولات جهانی در دورۀ پهلوی اول و سیاست‌های باستان‌گرایی در حکومت بوده؛ اما وجه تمایز این بنا با دیگر بناهای این سبک، در تقلید از صورت‌های معماری گذشتۀ نه چندان دور، به جای صورت‌های معماری دورۀ باستان است.

 

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این بنا، به‌کاربردن ایوان در ورودی‌هاست. ایوان ورودی اصلی، هم در فرم خود، نشانه‌ای از معماری گذشته ایران دارد و هم تزئینات آن به صورت کاربندی آجری، تداعی کنندۀ تزئینات بناهایی از قبیل مدرسۀ چهارباغ و هشتی ورودی آن است. همچنین استفاده از فرم چفدهای تیزه‌دار، برای پنجره‌ها و ترکیب آنها با تزئینات کاشی‌کاری، تداعی کنندۀ ترکیبی است که مشابه آن را در عالی قاپو می‌توان مشاهده کرد. همچنین استفاده از جفت ستون‌هایی که در فضای مرکزی داخلی به کار برده شده‌اند، از گذشته‌های دورتر، در بنایی چون کاخ سروستان، تا نمونه‌های متأخرتری مانند خدایخانۀ مسجد عتیق شیراز، قابل مشاهده است. سقف راهروها از طاق‌های چهاربخش تشکیل شده است؛ که در بین آنها، تویزه‌هایی با چفد مازه‌دار و آجرچینی رومی، پوشش سقف را تکمیل می‌کنند. قطاربندی‌های لبۀ بام و برج‌های دو طرف ایوان، از دیگر ویژگی‌های بصری نما بشمار می‌آیند. گنبد ترکینی که در بالای فضای مرکزی قرار دارد، اگرچه در فرم کلی خود، برای ما غریب به نظر می‌آید، اما قاعدۀ نورگیری و تهویۀ آن از طریق فرمی شبیه روشندان و خیشخان صورت می‌گیرد.
دربارۀ به کار بردن این عناصر، برخی اعتقاد دارند که این پوستۀ تزیینی بر روی ساختاری جدید، غیر اصیل است و چون تنها جنبۀ تزیینی و نمایشی دارد بی ارزش است. اما به عقیده برخی دیگر، همین پوسته، تنها به دلیل نشانه دار کردن بنا، هویت بخش است و در مقایسه با بناهایی که هیچ نسبتی با بستر فرهنگی جامعه ندارند ارجحیت دارد؛ و در این بنای خاص، به کاربردن عناصر معماری چند قرن گذشتۀ ایران، به جای عناصر معماری دوران باستان، سبب شده این اجزا ارجاعی به گذشته و معماری خودی برای مخاطب ایجاد کنند. اما به دلیل ساختار متفاوتی که بر فضا حاکم است، این ارجاعات تأثیر عمیق و ماندگاری بر مخاطب نخواهند داشت.

درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود