نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۲۳ آبان ۱۳۹۵

بعد از ماه ها چشم انتظاری، اثر فاخر دیگری از حسن روح الامین پرده برداری شد. این نقاشی عظیم که «عرش بر زمین افتاد» نام گذاری شده، در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن به  تصویر کشیده شده است. در این اثر لحظات آخر مبارزه ی حضرت سید الشهدا در میدان جنگ، با الهام از بیت معروف مقبل کاشانی بر روی بوم تصویر شده: «بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد/ اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد»

روح الامین در این اثر پیکره های بسیاری تصویر کرده که با توجه به بزرگ بودن ابعاد اثر مهارت زیادی می طلبد. نوع رنگ بندی و نور پردازی در بسیاری از نقاشی های او و به خصوص اثر اخیر، یادآور شیوه ی نقاشی در دوره ی باروک است. رنگ ها گرم اند و با کمک نور پردازی استادانه، نقطه ای از اثر توجه مخاطب را جلب می کند که مهمترین پیکره در تابلوست و آن حضرت امام حسین(علیه السلام) است. روح الامین در این اثر هم همانند دیگر آثار مذهبی اش با مهارت و هنرمندی خاص از ترسیم چهره ی معصومین(علیهما السلام) خودداری کرده. 

این هنرمند جوان خود معتقد است می خواهد به زبان نقاشی روضه خوانی کند و گویی موفق به انجام این مهم شده است، چه آنکه در لحظه ی پرده برداری از این تابلوی تاثیر گذار، از میان جمعیت صدای گریه به گوش می رسید.

مراسم پرده برداری از آخرین اثر حسن روح الامین سه شنبه ۱۱ آبان در موزه ی هنرهای معاصر انجام شد و در این مراسم شخصیت هایی چون دکتر رجبی دوانی، آریا نژاد، مسعود شجاعی طباطبایی، امیر حسین مدرس و... حضور داشتند.

در کنار نمایش این اثر، ۹ اثر عاشورایی دیگر از روح الامین هم در موزه ی هنرهای معاصر به نمایش درآمد.

سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

نمایشگاه هنر مهندسی / سعید مشایخ فریدنی

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۴

دو دهه‌ای است، کارگاهی به نام "هنر مهندسی" در دانشگاه شهید بهشتی، فعالیت خود را آغاز کرده است؛ کارگاهی که در آن دانشجویان، به شیوه‌های متفاوت، مراحل مختلف طراحی و ساخت را از مراحل ساده تا مراتب بسیار پیچیده، تجربه می کنند. بدین ترتیب، برای نخستین بار در سطح دانشکده‌های معماری ایران، هنر طراحی با مهندسی ساخت، درهم می‌آمیزد.
سعید مشایخ فریدنی، استاد دانشکده معماری این دانشگاه، پایه‌گذار و بانی اصلی گسترش چنین کارگاهی بوده است. او کوشید مباحث علمی و کاربردی میان رشته‌ای را مطرح و هنر معماری را با علوم مرتبط با مهندسی سازه تلفیق کند. در کارگاه هنر مهندسی، فرآیند طراحی، از طرح ایده‌های اولیه، تا شکل‌گیری مدل‌های کوچک و سپس ساخت مدل‌های بزرگ، همواره به گونه‌ای شکل می گیرد که دانشجویان کل مراحل کار را برای ساخت و همچنین دشواری‌های برپایی نمایشگاه را از نزدیک تجربه می کنند. در روند ساخت این مدل های پیچیده، تماس مداوم با صنعتگران، تراشکاران و ... از جمله فعالیت‌های جنبی و ارزشمند کارگاه و فرصتی برای آشنایی دانشجویان با دشواری‌های تهیه، ساخت و سفارش در عرصه بازار ایران بوده است.
ذکر این نکته ضروری است که کارگاه هنر مهندسی، رویکردی جدی به اهداف معماری پایدار و مباحث معماری سبز دارد؛ بدین معنا که بهره گیری از سازه‌های سبک، کاستن از دورریزها، تلاش برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست در محیط کارگاه، بازیافت حداکثری مواد و امکان استفاده چندین باره از همه عناصر و ...، از جمله مهمترین آموزه‌های این کارگاه می باشد.

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۰۱ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۱۴ فرزین خاکی
خیلی عالیه
این کار تو همه‌ی دانش گاه‌ها واجبه. اول باید این کارگاه‌ها باشه، بعد درس‌های دیگه
پاسخ:
بله صحبت کاملا به جایی است...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود