نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مجموعه بافت / سکینه آقانسب

تاریخ نشر : شنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۵

ایجاد بافت‌های زیبا و خلاقانه مهم‌ترین ویژگی  مجموعه‌ای به همین نام است.  این مجموعه شامل آثار هنری سفالی می‌شود که با تکنیک‌های مختلف، بافت موردنظر بر آن‌ها ایجادشده است.
خانم سکینه آقانسب با استفاده از انواع تکنیک‌های لعاب و قابلیت‌های بی‌شمار آن بافت‌هایی غیرمعمول خلق کرده‌اند. ایشان در توضیح این آثار می‌گوید "برخی از بافت‌ها عمدی و کنترل‌شده ایجاد می‌شوند و برخی‌ دیگر، تا حدودی، کنترل‌شده هستند. درواقع از پیش، خاصیت و فعل‌ و انفعالات لعاب‌های مختلف و افکت‌هایی که ایجاد می‌کنند، آزمون شده است؛ بنابراین می‌شود گفت درصد بالایی از بافت‌ها کنترل‌شده هستند و درصدی هم‌ بستگی به شیوه پخت، دمای کوره و زمان پخت اثر و در کل مسائل مربوط به کوره دارد."
 مجموعه بافت دارای دو شیوه کلی است. ایجاد بافت ها، یا به‌وسیله‌ی تکنیک‌های لعاب و یا به‌وسیله‌ی تکنیک‌های سفالگری و حجم سازی بوده و شاید بتوان این‌طور گفت که بعضی از کارها نیز ترکیب هر دو شیوه است. آقانسب در توضیح یکی از آثار می‌گوید:" وجود ترک‌های درشت در قسمتی از کار و ترک‌های ریزتر در قسمت‌های دیگر، کنترل‌شده و عمدی بوده است و با استفاده از خاصیت لعاب انقباضی و به‌وسیله‌ی لعاب‌های رنگی و غلظت آن‌ها، این بافت را ایجاد کرده‌ام."
برخی از لعاب‌های این مجموعه  ابتکار خود هنرمند بوده که پس از آزمون‌های متعدد به نتیجه رسیده است و بعضی از آن‌ها نیز برای رسیدن به بافت دلخواه چندین بار پخت شده است. تعدادی از آثار نیز به‌وسیله‌ی گل سلولزی دارای بافت خاصی شده‌اند. در مجموع هنرمند، با جسارت، دقت و صبر بسیار توانسته‌ است با استفاده از خاصیت لعاب‌های مختلف و ترکیب چندین تکنیک متعدد بافت‌های متفاوتی را روی آثار خود پیاده کند.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود