نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

نگاهی به ۵ دوره پوستر هیئت هنر

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۴
در ایام محرم، شهر حال و هوای تازه‌ای دارد. هیئت‌ها و حسینیه‌ها همه در تکاپوی هر چه بهتر برگزار کردن مراسم عزاداری خود هستند. هیئت محبین اهل بیت دانشگاه هنر تهران نیز در این راه قدم برداشته و هرساله فعالیت خود را منسجم‌تر برگزار می‌کند. در این میان تبلیغات در رابطه با فعالیت‌‌های هیئت هنر نقش بسزایی در تشویق هنرجویان عرصه هنر برای حضور در مراسم و هم‌کاری با خادمین آن دارد. پوستر ابزاری قدرتمند برای دست یافتن به این هدف است.
پوسترهای هیئت را می‌توان در مجموعه کارهای فرهنگی-مذهبی تقسیم نمود. این گروه از پوسترها نسبت به کارهای تجاری با مخاطب ارتباط معنوی‌تری برقرار می‌کنند و مخاطب نیز وقت بیشتری را برای دیدن آن اختصاص می‌دهد. مجموعه حاضر پوسترهایی‌ست که طی پنج دوره اخیر فعالیت هیئت دانشگاه هنر طراحی و چاپ شده‌اند. استفاده از اِلمان‌های مذهبی، خوشنویسی، نقوش اسلیمی، بافت زره و مواردی از این قبیل نقطه قوتی در ارتباط و انتقال سریع فضا و مفهوم محرم به مخاطب است. همچنین استفاده از رنگ‌های خاکستری و مشکی در کنار قرمز که از قدیم بخشی از هویت و فرهنگ عاشورایی بوده در انتقال حس و حال عزاداری ایام محرم بسیار مؤثر عمل کرده است. شیوه کار طراحی در این مجموعه به این شکل است که بعد از انتخاب شعار سالانه، طراح با توجه به مذمون آن طراحی را شروع می‌کند.اما آنچه در نگاه اول از پوسترها به چشم می‌آید رنگ و حس عاشورایی آنهاست و این نشأت گرفته از آن است که پوستر در درجه اول برای دیده شدن طراحی می شود نه برای خوانده شدن.
نقطه عطف پوسترهای طراحی شده، مجموعه پوسترهای امسال هیئت است که با هویتی مشابه برای کارگروه‌های مختلف با هدف تشویق و دعوت افراد فعال در حوزه‌های مختلف هنری برای فعالیت در مجموعه هیئت شکل گرفته‌اند. استفاده از تکنیک عکاسی و چیدمان اِلمان‌های تخصصی هر حوزه، در کنار نمادهای مذهبی عاشورایی انتخابی‌ست هوشمندانه که جلوه‌ی بصری جذابی را رقم زده است. ابتدا با تفاوت در طراحی، مخاطب را در نگاه اول جذب می‌کند و بعد او را وادار به دقت و تحلیل می‌نماید. با اجرای قوی و استفاده از خطوط گرافیکی، چشم مخاطب را برای خواندن هدایت می‌کند. همراهی این فاکتورها در طراحی، خوانش جذاب و جدیدی را برای مخاطب خاص خود ایجاد کرده است چرا که مخاطبانش هنرمندانی هستند که نسبت به مخاطب عام از سواد بصری و هنری متخصصانه برخوردارند.

درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

خدا قوت
مانا و پیروز باشید.
سلام ممنون از  زحماتتون 
لطفا نام طراح پوسترها رو مشخص کنید  
سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود