نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

طراحی تی شرت / دلفین گوژپشت

تاریخ نشر : دوشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۵

این روزها حفظ محیط‌ زیست دغدغه بسیاری شده؛ اما برای حفظ طبیعت هنوز به آگاهی افراد بیشتری نیاز است. روزی کشور چین برای حفظ گونه ی در حال انقراض خود یعنی پاندا دست به دامان هنر شد. راهی که چین در پیش گرفت(استفاده از شخصیت پاندا در پویانمایی‌ها، عروسک‌ها و تمامی محصولاتی که مردم با آن سرکار داشتند) در کنار تحقیقات علمی و حفاظتی، نه‌تنها منجر به حفظ این‌گونه ی حیوانی شد، بلکه به نمادی از کشور چین نیز بدل شد و این روزها کمتر کسی هست که پاندا را نشناسد.

 این روزها شاهد فعالیت انجمن "طرح سرزمین" در راستای حفظ گونه ی حیوانی دریایی به نام "دلفین گوژپشت" و معرفی آن به مردم هستیم. در این میان ارزش و اهمیتی که گروه تولید تی شرت سکوک به حوزه محیط‌ زیست می‌دهد، قابل‌توجه است. به گفته طراحان سکوک، یکی از رویکردهای این مجموعه، استفاده از تصویر حیوانات در حال انقراض بر روی تی‌شرت هاست. این گروه که طراحان آن فارغ‌التحصیل رشته‌ی طراحی صنعتی هستند، ابتدا ایده‌ی استفاده از تصاویر حیوانات در حال انقراض را با تصویر گوزن ایرانی روی تی‌شرت‌ شروع کردند. این ایده‌ منجر به همکاری این دو گروه باهم شد. حاصل این همکاری تی‌شرت‌هایی است که به تصویر و نام دلفین گوژپشت تولید و در حال فروش است.

طرح روی لباس فرم گرافیکی و ساده‌ای از این حیوان رو به انقراض است که با امتداد آن بر پشت لباس بر جذابیت آن افزوده‌شده. نکته‌ی مهم طرح، ساده‌سازی فرم کلی بدن دلفین درعین‌ طراحی واقعی(رئال) است. خطوط داخل بدن دلفین، نمادی از امواج دریا و همچنین تحرک و جست و خیز این حیوان است که کاملاً با موضوع هماهنگی دارد. تنها نکته‌ای که نیاز به دقت بیشتری دارد، استفاده از نوشتار در این طرح است، باوجود اینکه این نوشته باعث فهم بیشتر مخاطب از موضوع است، ولی به نظر می‌آید از طرح گرافیکی، بدن دلفین جدا افتاده است. رنگ تیره ی پارچه به جلوه بیشتر طرح کمک کرده. قاعدتاً با تنوع رنگ بیشتر این محصول، می‌توان بر جذابیت و افزایش استقبال مخاطبان به آن افزود

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود