نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۲ دی ۱۳۹۶

در سال ۱۳۷۲ نخستین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به پیشنهاد مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند برگزار گردید؛ امسال نیز با گذشت ۲۴ سال، یازدهمین دورۀ این دوسالانه با حمایت دفتر هنرهای تجسمی، از سوی خانه کاریکاتور ایران و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار گردید و در اختتامیه‌ای که در روز  ۲۴ آذرماه در موزۀ هنرهای معاصر تهران برپا شد، برگزیدگان این دوره نیز در دو بخش کارتون و کاریکاتور معرفی و جوایز نفیسی به آن اهدا گردید.

در این دوره در بخش کارتون با موضوع آزاد مهناز یزدانی از ایران، جوزف پرچال از اسپانیا و کلاوس پیتر از اتریش به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در بخش کارتون با موضوع ایمنی و امنیت نیز توشو بورکوویچ از صربستان، شهرام رضایی از ایران و میخاییل زلاتکوفسکی از روسیه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. 

هم‌چنین در بخش کاریکاتور چهره با موضوع افراد مشهور برونو همزاگیج از برزیل، امین ترابی و عارف نیازی از ایران مقام اول تا سوم را کسب نمودند. گفتنی است جایزه ویژه ۸۰۰۰ دلاری یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به سجاد رافعی از ایران اهدا گردید. نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف دوسالانه نیز، علاوه‌بر تندیس دوسالانه، به ترتیب جایزه ۲۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلاری دریافت نمودند.

فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۳ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۲۷ آذر ۱۳۹۶

استراتژی مطلوب رنگ / بهزاد سلیمانی

تاریخ نشر : سه شنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۶
"سراسر خلقت خداوند رنگارنگ است و تفکر در مراتب خلقت از نشانه‌های ذکر. آنچه در نظر بیننده، هر پدیده ای را ثبت می‌کند، ناشی از تاثیراتی است که از رنگ آن پدیده از چشم باقی می‌ماند. رنگ‌ها روج دارند و زنده‌اند، رنگ‌ها کلمه‌اند و همچنین کلمات سخن می‌گویند: از نهان سبز جلگل‌ها، از آبی آسمان و دریاها، از شفافیت و زلالی قطرات باران و از پاکی سفید برف؛ رنگ‌ها از روح آدمی و دنیای پر رمز و راز انسان سخن می‌گویند. رنگ زندگی است؛ زیرا جهان بدون رنگ، برایمان مرده جلوه می‌کند. رنگ‌ها ایده آغازین و ثمره نور هستند و مقابل آن تاریکی است و نبودن رنگ. همان گونه که از شعله آتش نور بیرون می‌تابد، بدین سان همان نور، رنگ‌ها را بوجود می‌آورد...
جهان پیرامون ما پر از رنگ است اما این اتفاق تماما در ذهن ما مفهوم می‌یابد. ما رنگ را تنها از طریق یک حس تجربه می‌کنیم و آن بینایی است. چیزی که خیس و مرطوب باشد دیده نمی‌شود و در صورتیکه یک قطره آب از شیر چکه کند صدای آن را می‌شنویم. اما چیزی که به رنگ زرد باشد تنها به رنگ زرد دیده می‌شود. رنگ زرد دیده یا استشمام نمی‌شود، لمس یا چشیده نمی‌شود، این حقیقت نشان می‌دهد که "رنگ وابسته به یک شیء یا سطح نیست" بلکه اتفاقی است که تنها در ذهن فرد مشاهده کننده رخ می‌دهد. ...
تئوری "طراحی محصول" که تئوری رنگ را نیز دربر دارد شدیداً تحت تأثیر عملکردگرایی یا فونکیسیونالیسم قرار گرفته است. این نطریه برای عینیت بخشیدن به این مفهوم، که شایستگی یک محصول را از نظر زیبایی، بوسیله میزان تناسب ساختاری و عملکردی آن تعیین می‌گردد. در نتیجه چنانچه محصولی بخوبی نظم داده شده باشد، زیباتر نیز خواهد بود. زیبایی جزئی از عملکرد کل محصول است. خلق زیبایی اجتناب‌ناپذیر است و طراحی تنها بر اساس مقایسه عدم زیبایی یا در غیاب طراحی کردن بوجود می‌آید یعنی بر اساس باورهای بنیادین (وضعیت موجود) به کیفیت مطیوب رسید و این یک واقعیت غیرقابل  انکار می‌باشد. ..."
متن بالا بخش‌هایی از مقدمه کتاب "استراتژی مطلوب رنگ در زیبایی شناسی کاربردی" تالیف "بهزاد سلیمانی/استادیار و عضو هیأت علمی گروه طراحی صنعتی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س)" است که بهار سال 96 به چاپ دوم رسیده است.





درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود