نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

«دو دو» یک صندلی چند منظوره و یا به اصطلاح چندکاره می‌باشد که توسط محمد انجوی امیری، دانشجوی رشتۀ طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز، طراحی و در مسابقۀ جهانی جایزه بزرگ طراحی موسوم به A’Design Award & Competition موفق به کسب مدال برنز بخش مبلمان، اقلام تزئینی و طراحی داخلی خانه، در سال ۲۰۱۸ گشته است.

دودو صندلی است که با ایدۀ ساده گرایی شکل گرفته و ریشه در کودکی‌های طراح دارد، به طوری‌که او بازی‌های کودکانۀ خود با شانه‌ها و متصل نمودن آنان به یکدیگر را الهام بخش ساخت چنین محصولی می‌داند. مهم‌ترین ویژگی این صندلی حفظ سادگی ضمن برخورداری از کارآیی بالا می‌باشد. سادگی نه تنها در فرم بلکه در مواد اولیه این محصول رعایت شده و همین امر سبب ارتباط بهتر کاربر با محصول گشته است. 

ساختار اصلی این صندلی ترکیبی از چوب راش و فولاد ضد زنگ می‌باشد. به طوری‌که بدنۀ اصلی از دو بازو، سه مفصل یا لولا متحرک و دو مفصل ثابت تشکیل گردیده است. به همین سبب دودو یک صندلی با قابلیت تبدیل به یک میز یا چهارپایه می‌باشد، زیرا مفاصل متحرک با قابلیت قفل شدن، می‌توانند وزن را در زمان چرخش و تغییر از حالت صندلی به میز و یا بالعکس، تحمل نمایند و نیاز کاربر را بسته به شرایط موجود برطرف کنند. 

زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

استراتژی مطلوب رنگ / بهزاد سلیمانی

تاریخ نشر : سه شنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۶
"سراسر خلقت خداوند رنگارنگ است و تفکر در مراتب خلقت از نشانه‌های ذکر. آنچه در نظر بیننده، هر پدیده ای را ثبت می‌کند، ناشی از تاثیراتی است که از رنگ آن پدیده از چشم باقی می‌ماند. رنگ‌ها روج دارند و زنده‌اند، رنگ‌ها کلمه‌اند و همچنین کلمات سخن می‌گویند: از نهان سبز جلگل‌ها، از آبی آسمان و دریاها، از شفافیت و زلالی قطرات باران و از پاکی سفید برف؛ رنگ‌ها از روح آدمی و دنیای پر رمز و راز انسان سخن می‌گویند. رنگ زندگی است؛ زیرا جهان بدون رنگ، برایمان مرده جلوه می‌کند. رنگ‌ها ایده آغازین و ثمره نور هستند و مقابل آن تاریکی است و نبودن رنگ. همان گونه که از شعله آتش نور بیرون می‌تابد، بدین سان همان نور، رنگ‌ها را بوجود می‌آورد...
جهان پیرامون ما پر از رنگ است اما این اتفاق تماما در ذهن ما مفهوم می‌یابد. ما رنگ را تنها از طریق یک حس تجربه می‌کنیم و آن بینایی است. چیزی که خیس و مرطوب باشد دیده نمی‌شود و در صورتیکه یک قطره آب از شیر چکه کند صدای آن را می‌شنویم. اما چیزی که به رنگ زرد باشد تنها به رنگ زرد دیده می‌شود. رنگ زرد دیده یا استشمام نمی‌شود، لمس یا چشیده نمی‌شود، این حقیقت نشان می‌دهد که "رنگ وابسته به یک شیء یا سطح نیست" بلکه اتفاقی است که تنها در ذهن فرد مشاهده کننده رخ می‌دهد. ...
تئوری "طراحی محصول" که تئوری رنگ را نیز دربر دارد شدیداً تحت تأثیر عملکردگرایی یا فونکیسیونالیسم قرار گرفته است. این نطریه برای عینیت بخشیدن به این مفهوم، که شایستگی یک محصول را از نظر زیبایی، بوسیله میزان تناسب ساختاری و عملکردی آن تعیین می‌گردد. در نتیجه چنانچه محصولی بخوبی نظم داده شده باشد، زیباتر نیز خواهد بود. زیبایی جزئی از عملکرد کل محصول است. خلق زیبایی اجتناب‌ناپذیر است و طراحی تنها بر اساس مقایسه عدم زیبایی یا در غیاب طراحی کردن بوجود می‌آید یعنی بر اساس باورهای بنیادین (وضعیت موجود) به کیفیت مطیوب رسید و این یک واقعیت غیرقابل  انکار می‌باشد. ..."
متن بالا بخش‌هایی از مقدمه کتاب "استراتژی مطلوب رنگ در زیبایی شناسی کاربردی" تالیف "بهزاد سلیمانی/استادیار و عضو هیأت علمی گروه طراحی صنعتی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س)" است که بهار سال 96 به چاپ دوم رسیده است.





درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود