نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

قصه های شاهنامه / نیلوفر میرمحمدی

تاریخ نشر : سه شنبه / ۸ تیر ۱۳۹۵
شاید بیشترمان تجربه شنیدن اشعار حافظ، سعدی و فردوسی از زبان پدربزرگ و مادربزرگ هایی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند را داشته باشیم. این تجربه نشان از حضور پویای ادبیات کهن ایران در بین نسل های گذشته دارد. اما چرا این روزها این حضور رنگ و بوی خود را از دست داده؟ مسئله ای که این روزها ناشران بسیاری را برای نشر ادبیات کهن ایران برای کودکان درگیر خود کرده است.
در میان کتاب های متعدد منتشر شده که خوشبختانه رو به افزایشند، شاهد انتشار مجموعه کتاب های قصه های شاهنامه به تصویریگری "نیلوفر میر محمدی" هستیم. نیلوفر میرمحمدی متولد 1348، دانش آموخته لیسانس گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا و فوق لیسانس باستان شناسی از دانشکده تربیت مدرس و عضو انجمن تصویرگران کتاب کودک تهران، آثاری را در رزومه کاری خود دارد که نشان از درک خوب وی از فضای کودکانه دارد. این فضا در کتاب قصه های شاهنامه هم به خوبی احساس می شود. تصویرگری شاهنامه با فضایی تاریخی، رزم گونه و عاشقانه، برای مخاطبان کودک و نوجوان می تواند سخت و در عین حال چالش برانگیز باشد. چگونه می توان با حفظ مفاهیم کتاب در تصویر، فضایی قابل درک برای کودکان ایجاد کرد. استفاده از تکنیک حاضر در طراحی و چیدمان نوشته هایی با خط دست نویس در کنار تصاویر، یادآور کتاب های چاپ سنگی ایران هستند که در راستای ایجاد حال و هوای تاریخی، انتخابی درست بوده است. محدود کردن رنگ در مجموعه و بسنده کردن به یک رنگ ملایم در هر یک از کتب مجموعه نیز می تواند الگوبرداری از حال و هوای کتاب های کهن ایرانی باشد. نکته جذاب در طراحی، تکرار خطوط و حس سیالیت و در عین حال مجسمه وار بودن شخصیت هاست که احساس حرکت و مجسمه هایی اسطوره ای را به طور همزمان منتقل می کند. همچنین بهره گیری از تصاویر جدا در بین متن کتاب، سختی خوانش کتاب را برای مخاطب نوجوان کم می کند. این مجموعه با کیفیتی مناسب توسط انتشارات افق به چاپ رسیده و در حال حاضر در بازار موجود است.












درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۱۵ تیر ۹۵ ، ۰۰:۲۷ محدثه آهنی امینه
چه عکاسی خوبی از کتاب انجام دادید...خدا قوت...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود