نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵

چند روزی است پوستر یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران رونمایى شده. این پوستر توسط طراح پوسترهای سال های قبل این دوسالانه، سید حسن موسی زاده اجرا شده. موسی زاده در این پوستر سعی کرده با توجه به مفهوم دوسالانه که کاریکاتور است، فضای کلی اثر را کارتونی و غیر رسمی طراحی کند. بازی با عدد یازده( که در پوستر سال های قبل هم عمدتا با عدد بازی شده بود) و شبیه کردن آن به چهره ای دوست داشتنی با قرار دادن دو چشم برای این عدد از جمله کارهایی است که ظاهر پوستر را با مضمون آن هماهنگ می کند. موسی زاده در این اثر بیشتراز رنگ های گرم استفاده کرده و با لکه گذاری رنگ های سرد و خنثی، علاوه بر متعادل کردن وزن رنگ ها، به مخاطب کمک کرده که چشمش راحت تر و بهتر در کل اثر بچرخد.

سید حسن موسی زاده متولد سال ۱۳۵۱ است و کارشناسی اش را در رشته ی گرافیک از دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران اخذ کرده. وی طراح بسیاری از پوستر های دیده شده است.

یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران قرار است در سه بخش‌ کارتون موضوعی با محور «ایمنی و امنیت»، کارتون با موضوع آزاد و کاریکاتور چهره، با محور افراد مشهور دنیا اعم از بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و... برگزار شود. علاقه مندان به شرکت در این رویداد مهم می توانند تا ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۶ آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

زهرا اردکانی ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

تندیس خیام / ابوالحسن صدیقی

تاریخ نشر : سه شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۳

مجسمه های فضای شهری یکی از بارز ترین نمود ارتباط هنر با مخاطب عام است. 

هرکس تا کنون گذرش به پارک لاله افتاده باشد مجسمه هایی را در آن می بیند که یکی از این مجسمه ها تندیس خیام است.

این تندیس آنقدر مهجور و بی نام و نشان است که به ذهن خطور هم نمی کند یکی از آثار ابوالحسن صدیقی، استاد مجسمه سازی ایران در ضلع شمال شرقی پارک لاله قرار گرفته باشد، زیرا هیچ شناسنامه ای از اثر و خالق آن مشاهده نمی شود.

ابوالحسن صدیقی یکی از بهترین شاگردان کمال الملک بوده و از جمله آثار وی می توان به مجسمه نادر شاه در باغ نادری مشهد، مجسمه های ابن سینا در همدان و فردوسی در میدان فردوسی اشاره کرد. وی تندیس خیام را در سال 1351 در ایتالیا از سنگ مرمر کارارا ساخته است.

نکته ای که در نمایش آثار فاخر قابل توجه است انتخاب فضای مناسب جهت نمایش و البته نحوه حفظ و مرمت این آثار است. قرار گرفتن این اثر در فضای باز و نبود مراقبت های لازم از آن باعث آسیب دیدن بیشتر مجسمه خیام شده است، که اهتمام به نگهداری بهتر و مناسب تر از آن را می طلبد.

درباره نویسنده
من "فاطمه حاجی شمس" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود