نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

تاها (طاها) بهبهانی متولد ۱۳۲۵، هنرمند پیشکسوت و صاحب سبک ایرانی است که عمری در زمینه نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی صحنه و کارگردانی تئاتر تحصیل و فعالیت کرده است. او تا کنون جوایز هنری متعددی را نیز دریافت نموده و آثار نقاشی و مجسمه‌هایش بیش از 60 بار در داخل و خارج از ایران به صورت فردی یا جمعی در معرض نمایش قرار گرفته. آبان و آذر امسال ۶۰ مجسمه و ۳۴ تابلوی نقاشی از آثار شاخص بهبانی در نگارخانۀ اصلی فرهنگسرای نیاوران با هدف مروری بر آثار نقاشی و مجسمه‌های او، در قالب نمایشگاهی با عنوان «نیست معشوقی زِ او نزدیک‌تر» به نمایش درآمد. 

آن چه در آثار بهبهانی به وضوح به چشم می‌آید، ردپای ادب و عرفان ایرانی است؛ در این میان پرندگان نیز به جهت وجوه ثمثیلی که در ساحت ادبیات عرفانی ایران دارند مورد توجه او هستند، چرا که پرنده نماد انسان است و بهترین دستمایه برای خلق آثار بهبهانی به حساب می‌آید. بهبهانی هنرمندی معناگرا است که از کودکی در مسیر فرهنگ و هنر ایرانی قرار گرفته و به همین سبب متأثر از شخصیت‌هایی هم‌چون مولانا یا عطار می‌باشد. این عرفان شاعرانه نه تنها در نقاشی‌های بهبهانی، بلکه در مجسمه‌هایش نیز به خوبی حس می‌شوند و مخاطبان آثارش را تحت تأثیر قرار می‌دهند، چرا که باید در پس اشکال و فرم های آثار بهبهانی مفهوم ناب‌تری را جستجو نمایند. 

فرزین خاکی ؛ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
مینا مختارزاده ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

تندیس خیام / ابوالحسن صدیقی

تاریخ نشر : سه شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۳

مجسمه های فضای شهری یکی از بارز ترین نمود ارتباط هنر با مخاطب عام است. 

هرکس تا کنون گذرش به پارک لاله افتاده باشد مجسمه هایی را در آن می بیند که یکی از این مجسمه ها تندیس خیام است.

این تندیس آنقدر مهجور و بی نام و نشان است که به ذهن خطور هم نمی کند یکی از آثار ابوالحسن صدیقی، استاد مجسمه سازی ایران در ضلع شمال شرقی پارک لاله قرار گرفته باشد، زیرا هیچ شناسنامه ای از اثر و خالق آن مشاهده نمی شود.

ابوالحسن صدیقی یکی از بهترین شاگردان کمال الملک بوده و از جمله آثار وی می توان به مجسمه نادر شاه در باغ نادری مشهد، مجسمه های ابن سینا در همدان و فردوسی در میدان فردوسی اشاره کرد. وی تندیس خیام را در سال 1351 در ایتالیا از سنگ مرمر کارارا ساخته است.

نکته ای که در نمایش آثار فاخر قابل توجه است انتخاب فضای مناسب جهت نمایش و البته نحوه حفظ و مرمت این آثار است. قرار گرفتن این اثر در فضای باز و نبود مراقبت های لازم از آن باعث آسیب دیدن بیشتر مجسمه خیام شده است، که اهتمام به نگهداری بهتر و مناسب تر از آن را می طلبد.

درباره نویسنده
من "فاطمه حاجی شمس" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود