نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

طراحی صندلی روبی / پویان مختارانی

تاریخ نشر : سه شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
هر کدام از ما در کودکی رویایی نسبت به آینده داریم. رویایی که علایق ما را شکل می‌دهند و مسیر زندگی و کارمان را رقم می‌زنند. پویان مختارانی متولد 1359 از جمله طراحان جوانی‌ست که از کودکی به طراحی و هنر علاقه داشته است، بعد از اتمام دوره دوازده ساله مدرسه وارد دانشگاه می‌شود و در رشته طراحی داخلی تحصیل می‌کند. مختارانی تا امروز در حوزه‌های مختلفی چون طراحی داخلی، طراحی صنعتی و طراحی گرافیک به صورت تیمی یا فردی فعالیت داشته است.
یکی از کارهای این هنرمند اثری‌ست به نام "صندلی روبی". در گفت‌و‌گویی که مختارانی با خط داشت گفت: این صندلی راکْ متناسب با آناتومیِ بدن انسان ساخته شده و ایده‌ی اصلی آن از بدن یک extra ordinary or super human گرفته شده است. صندلی طوری طراحی شده که وقتی شخص روی آن بنشیند، احساس قدرت  می‌کند. احساسی شبیه به یک ابَر انسان که قادر است همه‌ی اجسام دور و برش را کنترل کند. 10 بالشِ پُر شده از مواد سیال در قسمت پُشتی تعبیه شده که یادآور فرم هشت عضله‌ی شکمی ست، و دو بالش بزرگتر در مسندِ صندلی که شبیه عضلات کَفَل در آناتومیِ انسان است. نمودارِ فشار مورد بررسی در یک صندلی عادّی و صندلیِ راکِ روبی نشان می‌دهد در صندلیِ عادی انباشتِ بیش از حد فشار در قسمت نشیمنگاه وجود دارد، در حالی که در صندلیِ روبی به دلیل دو بالشِ پُر شده از مواد سیّال تجهیز شده، فشار وارده پخش می‌شود؛ در نتیجه دما در این قسمت به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد و از تعرق نیز جلوگیری می‌شود.
سیستم راک دستی در این محصول کاربر را قادر می‌سازد تا با فشار کلاچ، صندلی را حرکت دهید و با تکرار این کار حرکت آن رو به جلو و عقب سریع‌تر می‌شود. این کلاچ با یک کابل فولادی که شبیه به سیستم ترمز دوچرخه است، عمل می‌کند. این کابل به یک قسمت باله مانند، متصل است که صندلی با آن تاب می‌خورد.
نمونه صندلی روبی در کشور چین و با هزینه شخصی 7000 دلار در سال 2009 ساخته شده است. به طور کلی صندلی روبی یک کالای کلکسیونی و لوکس است و به علت هزینه بالای تولید قابلیت تولید انبوه را ندارد.
آقای مختارانی به واسطه این اثر از طرف سفیر دانمارک در ایران جهت حضور در نمایشگاه معروف حراج "BRUUN RASMUSSEN "  دعوت شدند اما متاسفانه اثر ایشان در این نمایشگاه برای حراج موفق نبوده است. علاوه بر آن این محصول از طرف کمپانی ایتالیایی SEDERI MARTINI پیشنهاداتی داشته است. اما به گفته مختارانی به دلیل یک طرفه بودن شرایط پیشنهاد شده، با همکاری موافقت نکرده است.











درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

wow

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود