نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مجموعه خیمه متشکل از بانوان هنرمندی است که در رشته‌های گرافیک، معماری و شهرسازی، طراحی و تولید لباس مشغول به فعالیت هستند.
بانوان طراح، گرافیست و تصویرساز بخش گرافیک مجموعه خیمه در تلاشند طراحی‌هایی متناسب با نیازجامعه ی کنونی ایران و نقش حساس آن در منطقه، و با در نظر داشتن راهبردهای کلی کشور و کمک به افزایش سواد بصری و فرهنگی جامعه، ارائه دهنند.
روح جاری در آثار، نشات گرفته از روحیات لطیف بانوان است که اصلی‌ترین ویژگی ظاهری و محتوایی طرح‌هاست.
در شهریورماه نمایشگاه گروهی پوستر متشکل از بانوان هنرمند گروه خیمه با موضوع حذف کالای غیرضروری در نگارخانه مرحوم ابوالفضل عالی حوزه‌هنری برگزار شد.
 این نمایشگاه در راستای بیانات و دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است. روح و نگاه حساس هنرمندان با توجه به مسائل و معضلات فرهنگی و اقتصادی مانند سهم بالای واردات و یا بهتر بگوییم قاچاق کالاهای مصرفی چینی، اسراف، تجمل‌گرایی، مصرف‌گرایی و عدم خرید کالای ایرانی به ایده‌پردازی پرداخته اند.
در یکی از پوسترها جعبه‌های کارتون محصولات چینی روی هم آمده را می بینیم که یادآور پاگودا بنایی چتری و پله کانی که یکی از اشکال شاخص هنر معماری چین است و در فضای نقاشی های چینی تصویر شده است. این مفهوم را به مخاطب می‌رساند که با واردات محصولات چینی به  بالارفتن رشد و توسعه همه جانبه اقتصاد و فرهنگ و... کمک کرده‌ایم. اشاره ی پوستر به نقاشی و معماری چین بیانگر این مسئله است که این کالاها حامل فرهنگ آن کشور هستند و علاوه بر اقتصاد به فرهنگ ما نفوذ و به آن ضربه می‌زنند. چنانچه در زیر تصویرنیز نوشته شده «با خرید محصول هر کشور به رشد و توسعه آن کمک کرده‌ایم».
پوسترهای دیگری نیز به موضوع پرهیز از تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی پرداخته‌است. در یکی از پوسترها درباره تهیه جهیزیه از طرح پازل بهره گرفته و شعار جهاز به قدر نیاز بر آن نوشته شده است. پازل شدن یکسری لوازم ضروری نشان‌دهنده کامل‌شدن اسباب زندگی است و باقی وسایلی که ترسیم نشده در حکم یک ناسازه در کلیت زندگی هستند،  وسایلی که پازل زندگی بدون آن‌ها نیز تکمیل است.
این آثار به زودی در قالب بیلبورد در سطح شهر اجرا می شوند و شاید تلنگری باشند برای تغییر عادات غلط فرهنگی مان.

درباره نویسنده
من "کلثوم پیامنی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود