توسعهی تکنولوژزی دیجیتال این روزها شروع کردن یک کسب و کار یا استارتآپ را آسانتر کرده است. شرکتهایی این روزها سر زبانها میافتند که گاهی نام و نشانی هم ندارند اما به واسطهی بازوی رسانهای قوی میتوانند موفقیتهای زیادی در فروش داشته باشند. این یک سوی ماجرای دیجیتال است اما سوی دیگرش به تحول تکنولوژی ساخت وصل میشود، جایی که دستگاههای ساخت دیجیتال بازار جدیدی را با تغییر کیفیت و قیمت تمام شده ایجاد کردهاند. از شرکتهایی که در یکی دو سال اخیر توانسته برای خودش جایی باز کند و حتی به صادرات برسد میتوان به پیکو مارکت اشاره کرد. شرکتی ایرانی واقع در نهاوند که محصولات چوبی خود را با استفاده از تکنولوژی برش لیزر در مقیاس انبوه تولید کرده و توسط نمایندگیهای خود در سراسر کشور به فروش میرساند.
محصولات پیکومارکت طراحی شدهاند اما طراحی آنها از حداقلهای ساخت دیجیتال بهره برده و بیشتر به مجسمهوارههای دکوری شبیهاند. تیم مدیریتی این برند فعال، درک خوبی از بازار و مخاطبِ قشرِ متوسط دارد و با تولید انبوه محصولاتش توانسته قیمت این محصولات را بسیار پایین آورده و شاید مهمترین خواستهی مخاطب امروزی را برآورده کند. ما امیدواریم موفقیتهای پیکو مارکت تداوم داشته باشد، اما این را نباید فراموش کرد که ذات تکنولوژی دیجیتال با شعار «خودت بساز» یا DIY گره خورده و این صنعت بدون وارد کردن نیازهای مخاطب و فردیسازی هیچگاه به کمال خود نخواهد رسید.