نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶

هنرمند از آسمانیان می‌گیرد و بر زمینیان می‌بخشد. پس سینه‌اش باید قابلیت نزول ملائکه‌ای را داشته باشد که واسطۀ الهام هستند. سینه تنگ کوردلان کجا و آسمان بی‌کران کجا! 

چند سطری که در بالا آمد، گوشه‌ای است از صحبت‌های سرور شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی؛ که در بیستم فروردین ماه سال ۱۳۷۲ در منطقه فکه، حین بررسی لوکیشن فیلم مستند «شهری در آسمان» بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از دوران جنگ به شهادت رسید. 

از آن پس در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۲۰ فروردین ماه به یاد آن هنرمند «روز هنر انقلاب اسلامی» نام‌گذاری گردید. 

امسال نیز در همین مناسبت، «خانه طراحان انقلاب اسلامی» مجموعه پوسترهای «عهد هنر» را با شعارهای عهد مبارزه با مستکبران و عهد یاری مظلومان، که برگرفته از سخنان شهید آوینی است، منتشر نموده‌اند. تا بار دیگر بر وجه مبارزاتی و اثرگذار هنر تأکید ورزند و آن را به عنوان سلاحی در دست هنرمند معرفی نمایند، که با آن می‌تواند جامعه‌ای را آباد یا حتی ویران سازد و مسلماً هدف از هنر انقلابی ساخت و آبادانی جامعه‌ای بیدار و انقلابی است. 

گفتنی است مجموعه پوسترهای «عهد هنر» به سفارش خانه طراحان انقلاب اسلامی است؛ که توسط کارگاه طراحی سه در چهار اجرا شده است. علاقه مندان جهت دریافت نسخه با کیفیت این آثار، می‌توانند به وب سایت خانه طراحان انقلاب اسلامی مراجعه نمایند.  

فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
فردین طهماسبی ؛ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
نرگس غیومیان ؛ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶

چوب‌ ساخته‌های دیجیتال / پیکو مارکت

تاریخ نشر : سه شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۵

توسعه‌ی تکنولوژزی دیجیتال این روزها شروع کردن یک کسب و کار یا استارت‌آپ را آسان‌تر کرده است. شرکت‌هایی این روزها سر زبان‌ها می‌افتند که گاهی نام و نشانی هم ندارند اما به واسطه‌ی بازوی رسانه‌ای قوی می‌توانند موفقیت‌های زیادی در فروش داشته باشند. این یک سوی ماجرای دیجیتال است اما سوی دیگرش به تحول تکنولوژی ساخت وصل می‌شود،‌ جایی که دست‌گاه‌های ساخت دیجیتال بازار جدیدی را با تغییر کیفیت و قیمت‌ تمام شده ایجاد کرده‌اند. از شرکت‌هایی که در یکی دو سال اخیر توانسته برای خودش جایی باز کند و حتی به صادرات برسد می‌توان به پیکو مارکت اشاره کرد. شرکتی ایرانی واقع در نهاوند که محصولات چوبی خود را با استفاده از تکنولوژی برش لیزر در مقیاس انبوه تولید کرده و توسط نمایندگی‌های خود در سراسر کشور به فروش می‌رساند. 

محصولات پیکومارکت طراحی شده‌اند اما طراحی آن‌ها از حداقل‌های ساخت دیجیتال بهره برده و بیش‌تر به مجسمه‌واره‌های دکوری شبیه‌اند. تیم مدیریتی این برند فعال، درک خوبی از بازار و مخاطبِ قشرِ متوسط دارد و با تولید انبوه محصولات‌ش توانسته قیمت این محصولات را بسیار پایین آورده و شاید مهم‌ترین خواسته‌ی مخاطب امروزی را برآورده کند. ما امیدواریم موفقیت‌های پیکو مارکت تداوم داشته باشد، اما این را نباید فراموش کرد که ذات تکنولوژی دیجیتال با شعار «خودت بساز» یا DIY گره خورده و این صنعت بدون وارد کردن نیازهای مخاطب و فردی‌سازی هیچ‌گاه به کمال خود نخواهد رسید. 

درباره نویسنده
من "فرزین خاکی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود