نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۶ اسفند ۱۳۹۵

علی‌اکبر صادقی، زاده‌ی 1316 در تهران، نقاش و تصویرگر ایرانی است که علی رقم کارنامه‌ی هنری گسترده و خلق آثار گوناگون با تکنیک‌های مختلف و همچنین ساخت انیمیشن و سرودن شعر، اغلب او را با شاهکارهای آبرنگش می‌شناسند.

امسال یکی از آثار این هنرمند، در قامت پوستر «دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» با اعمال اندک تغییراتی توسط وحیده نیکبخت گرافیست پوستر این دورۀ جشنواره، از مجموعه‌ی «تولد دوباره» انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته است. 

صادقی مجموعه‌ی «تولد دوباره» را بین سال‌های ۸۴ تا ۸۶ پس از یک دوره افسردگی و اضطراب شدید خلق کرد. او در طی این مدت به طور فعال مشغول نوشتن مجموعه‌ شعری با عنوان کتاب «گمگشتگی» بود و در آن دوره رمقی برای دست گرفتن قلم‌مو نداشت. اما پس از یک سال مجموعه‌ی «تولد دوباره» را با تکنیک رنگ روغن روی بوم در قالب نقاشی‌هایی رنگارنگ و شاد، با استفاده از نقوش، عناصر و علائم ایرانی به سبک سوررئال خلق کرد. 

هرچند پوستر امسال «جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» برخلاف سال‌های گذشته، یک نقاشی است که به پوستر تبدیل شده، اما از پوسترهای طراحی شده در سال‌های گذشته بهتر از کار درآمده، به طوری که قادر است حال و هوای یک جشنواره پویانمایی را به بیننده منتقل نماید. با این حال مسئله طراحی پوستر برای جشنواره‌ها‌ی هنری هنوز یکی از دغدغه‌های مهم طراحان و مسئولان است که هر ساله با حواشی مختلفی نیز رو به رو می‌شود. 

گفتنی است جشنواره پویانمایی تهران، امسال به دبیری محمدرضا کریمی‌ صارمی از 15 تا 19 اسفند توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌گردد.

فرزین خاکی ؛ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
مینا مختارزاده ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

چوب‌ ساخته‌های دیجیتال / پیکو مارکت

تاریخ نشر : سه شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۵

توسعه‌ی تکنولوژزی دیجیتال این روزها شروع کردن یک کسب و کار یا استارت‌آپ را آسان‌تر کرده است. شرکت‌هایی این روزها سر زبان‌ها می‌افتند که گاهی نام و نشانی هم ندارند اما به واسطه‌ی بازوی رسانه‌ای قوی می‌توانند موفقیت‌های زیادی در فروش داشته باشند. این یک سوی ماجرای دیجیتال است اما سوی دیگرش به تحول تکنولوژی ساخت وصل می‌شود،‌ جایی که دست‌گاه‌های ساخت دیجیتال بازار جدیدی را با تغییر کیفیت و قیمت‌ تمام شده ایجاد کرده‌اند. از شرکت‌هایی که در یکی دو سال اخیر توانسته برای خودش جایی باز کند و حتی به صادرات برسد می‌توان به پیکو مارکت اشاره کرد. شرکتی ایرانی واقع در نهاوند که محصولات چوبی خود را با استفاده از تکنولوژی برش لیزر در مقیاس انبوه تولید کرده و توسط نمایندگی‌های خود در سراسر کشور به فروش می‌رساند. 

محصولات پیکومارکت طراحی شده‌اند اما طراحی آن‌ها از حداقل‌های ساخت دیجیتال بهره برده و بیش‌تر به مجسمه‌واره‌های دکوری شبیه‌اند. تیم مدیریتی این برند فعال، درک خوبی از بازار و مخاطبِ قشرِ متوسط دارد و با تولید انبوه محصولات‌ش توانسته قیمت این محصولات را بسیار پایین آورده و شاید مهم‌ترین خواسته‌ی مخاطب امروزی را برآورده کند. ما امیدواریم موفقیت‌های پیکو مارکت تداوم داشته باشد، اما این را نباید فراموش کرد که ذات تکنولوژی دیجیتال با شعار «خودت بساز» یا DIY گره خورده و این صنعت بدون وارد کردن نیازهای مخاطب و فردی‌سازی هیچ‌گاه به کمال خود نخواهد رسید. 

درباره نویسنده
من "فرزین خاکی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود