نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵

چند روزی است پوستر یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران رونمایى شده. این پوستر توسط طراح پوسترهای سال های قبل این دوسالانه، سید حسن موسی زاده اجرا شده. موسی زاده در این پوستر سعی کرده با توجه به مفهوم دوسالانه که کاریکاتور است، فضای کلی اثر را کارتونی و غیر رسمی طراحی کند. بازی با عدد یازده( که در پوستر سال های قبل هم عمدتا با عدد بازی شده بود) و شبیه کردن آن به چهره ای دوست داشتنی با قرار دادن دو چشم برای این عدد از جمله کارهایی است که ظاهر پوستر را با مضمون آن هماهنگ می کند. موسی زاده در این اثر بیشتراز رنگ های گرم استفاده کرده و با لکه گذاری رنگ های سرد و خنثی، علاوه بر متعادل کردن وزن رنگ ها، به مخاطب کمک کرده که چشمش راحت تر و بهتر در کل اثر بچرخد.

سید حسن موسی زاده متولد سال ۱۳۵۱ است و کارشناسی اش را در رشته ی گرافیک از دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران اخذ کرده. وی طراح بسیاری از پوستر های دیده شده است.

یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران قرار است در سه بخش‌ کارتون موضوعی با محور «ایمنی و امنیت»، کارتون با موضوع آزاد و کاریکاتور چهره، با محور افراد مشهور دنیا اعم از بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و... برگزار شود. علاقه مندان به شرکت در این رویداد مهم می توانند تا ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۶ آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

زهرا اردکانی ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

چوب‌ ساخته‌های دیجیتال / پیکو مارکت

تاریخ نشر : سه شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۵

توسعه‌ی تکنولوژزی دیجیتال این روزها شروع کردن یک کسب و کار یا استارت‌آپ را آسان‌تر کرده است. شرکت‌هایی این روزها سر زبان‌ها می‌افتند که گاهی نام و نشانی هم ندارند اما به واسطه‌ی بازوی رسانه‌ای قوی می‌توانند موفقیت‌های زیادی در فروش داشته باشند. این یک سوی ماجرای دیجیتال است اما سوی دیگرش به تحول تکنولوژی ساخت وصل می‌شود،‌ جایی که دست‌گاه‌های ساخت دیجیتال بازار جدیدی را با تغییر کیفیت و قیمت‌ تمام شده ایجاد کرده‌اند. از شرکت‌هایی که در یکی دو سال اخیر توانسته برای خودش جایی باز کند و حتی به صادرات برسد می‌توان به پیکو مارکت اشاره کرد. شرکتی ایرانی واقع در نهاوند که محصولات چوبی خود را با استفاده از تکنولوژی برش لیزر در مقیاس انبوه تولید کرده و توسط نمایندگی‌های خود در سراسر کشور به فروش می‌رساند. 

محصولات پیکومارکت طراحی شده‌اند اما طراحی آن‌ها از حداقل‌های ساخت دیجیتال بهره برده و بیش‌تر به مجسمه‌واره‌های دکوری شبیه‌اند. تیم مدیریتی این برند فعال، درک خوبی از بازار و مخاطبِ قشرِ متوسط دارد و با تولید انبوه محصولات‌ش توانسته قیمت این محصولات را بسیار پایین آورده و شاید مهم‌ترین خواسته‌ی مخاطب امروزی را برآورده کند. ما امیدواریم موفقیت‌های پیکو مارکت تداوم داشته باشد، اما این را نباید فراموش کرد که ذات تکنولوژی دیجیتال با شعار «خودت بساز» یا DIY گره خورده و این صنعت بدون وارد کردن نیازهای مخاطب و فردی‌سازی هیچ‌گاه به کمال خود نخواهد رسید. 

درباره نویسنده
من "فرزین خاکی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود