نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶

 ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۶، روزی بود که بار دیگر همۀ ایرانیان فارغ از تفاوت‌هایشان شانه به شانۀ یکدیگر، در برابر دشمن خارجی متحد و یک‌پارچه ایستادند. در این روز بزرگ جوانی بیست و پنج‌ساله به دست ناپاک مسلمان نماهای داعش به قربانگاه فرستاده شد تا سرش را در راه باورها و اعتقاداتش فدا نماید. 

شهید محسن حججی، متولد ۱۳۷۱ در شهر نجف آباد اصفهان بود که در  مرداد ماه امسال طی عملیاتی در منطقه مرزی بین سوریه و عراق توسط نیروهای تروریستی داعش به اسارت درآمد. وی دهمین عضو از لشکر زرهی ۸ نجف اشرف بود که پس از دو روز نیروهای داعش با انتشار فیلمی سنگدلانه، خبر کشته شدن وی را اعلام نمودند.

خبر شهادت محسن حججی بازتاب وسیعی در ایران داشت و شخصیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری به این واقعۀ دردناک واکنش نشان دادند و خود را در غم این غیور مرد ایرانی شریک دانستند. در این میان نهضت مردمی پوستر انقلاب نیز، صد و بیست و هشتمین مجموعه پوستر خود را با عنوان «سری به نیزه» منتشر نمود. این مجموعه شامل ۲۹ پوستر از ۲۶ طراح مختلف از سراسر کشور است که با موضوعیت شهادت مظلومانۀ شهید حججی شکل گرفته است. 

در این آثار هر هنرمند سعی نموده تا از جهتی خاص به موضوع شهادت این جوان انقلابی بپردازد، به‌طوری‌که در برخی از پوسترها مستقیماً از تصویر محسن حججی استفاده شده، و یا در بعضی دیگر از آثار به طور غیر مستقیم به مسئلۀ سر بریدۀ او اشاره گردیده است. هم چنین تعدادی از آثار نیز با بهره‌گیری از تایپوگرافی نام او شکل گرفته‌اند، با این حال نکتۀ محسوس در غالب این پوسترها مرتبط ساختن این حادثه با واقعۀ عظیم کربلا است.

زهرا کشاورز ؛ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
نرگس کیان مهر ؛ ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

مرکز نوآوری امید/ اولین شتاب دهنده فرهنگی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۵

ایجاد کسب‌وکار جدید با تکیه‌ بر ایده‌های نو، نیاز به بسترها و زیرساخت‌هایی دارد که شرکت‌های شتاب‌دهنده تا حدودی توانسته‌اند، آن را فراهم کنند. این مفهوم چند سالی است که وارد واژگان کسب‌وکار شده است. این سیستم، بستر مناسب برای رشد سریع شرکت‌های نوپا را فراهم می‌کند. ازآنجاکه بیشتر صاحبان ایده‌های نو از توان مالی یا دانش بازاریابی کافی برای گسترش کسب‌وکار برخوردار نیستند، یک شتاب‌دهنده، مجموعه‌ای از خدمات نظیر منابع مالی، مشاوره، فناوری‌های مختلف را در یک بازه زمانی تقریباً کوتاه در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد. اصلی‌ترین هدف یک شتاب‌دهنده، تقویت مجموعه های نوپا و خوش ایده و تبدیل آن به شرکتی است که به‌تنهایی توانایی حضور و رقابت در بازار را دارد. در مقابل، شتاب‌دهنده با درصدی مشخص، سهام‌دار این شرکت‌ها می‌شوند. از مهم‌ترین مزایای بهره‌گیری از خدمات یک شتاب‌دهنده، ایجاد ارتباطات سازنده بین افراد و حتی شرکت‌های رقیب، افزایش دامنه خلاقیت و تمرین برای جذب سرمایه‌گذار است.


بیش از شش دهه (سال ۱۹۵۹ میلادی) از راه‌اندازی نخستین مرکز حمایت از شرکت‌های نوپا در زمینه ی فناوری می‌گذرد. این مجموعه‌های حمایتی که در اصطلاح «مرکز رشد» یا «انکوباتور» (Incubator) نام دارد، برای اولین بار در ایالات‌متحده تأسیس شدند. سال ۲۰۰۵، مجموعه (Y Combinator)با عملکردی تقریباً متفاوت با انکوباتروهای سنتی شکل گرفت. این مجموعه ، برخلاف مراکز رشد سنتی، فقط در بازه زمانی مشخص و کوتاهی به استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌های نوپا خدمات ارائه می‌کرد.  با توجه به تفاوت‌های اساسی میان مجموعه وای کامبینیتر و انکوباتروهای معمول، این ساختار جدید را شتاب‌دهنده استارت‌آپی یا به‌صورت خلاصه شتاب‌دهنده نام‌گذاری کردند. در ایران نیز کارآفرینان، خیلی سریع توانستند خود را با موج جهانی استارتاپ همراه سازند. هم‌اکنون چند مجموعه در قالب شتاب‌دهنده مشغول به فعالیت هستند. شاید بتوان گفت یکی از آخرین حیطه‌هایی که شتاب‌دهنده‌ها وارد آن شدند، در حوزه‌ی فرهنگ و هنر است. در این حوزه چون امکان بازگشت سرمایه‌ی اولیه و سودآوری تا حدودی با ریسک بالاتر و صرف زمان بشتری همراه است، کمتر موردتوجه قرارگرفته است و در حالت عادی نیز سرمایه‌گذاری در این حوزه کمتر اتفاق می‌افتد.


اولین مرکز شتاب‌دهنده که به حوزه فرهنگ و هنر توجه نشان داد و زمینه‌ی فعالیت خود را به‌صورت خاص معطوف به محصولات چندرسانه‌ای کرد، مرکز نوآوری فرهنگی امید (شرکت سفیر نوآوران امید) است. این مرکز به دنبال حمایت گروه‌های فرهنگی فعال در زمینه ی تولید محصولات چندرسانه‌ای و گروه‌های نوپای فرهنگی-رسانه‌ای دارای ایده‌های نوآورانه است. مرکز امید با برگزاری برنامه شتاب‌دهی یک‌ساله که در طول آن از طریق تأمین فضا و زیرساخت لازم، آموزش‌های حرفه‌ای و کسب‌وکار، مربی‌گری، سرمایه اولیه و فضای کاری خلاق، گروه‌ها را در تولید محصولات چندرسانه‌ای و رسیدن به مرحله تأسیس یک مؤسسه مستقل و جذب سرمایه‌گذار برای ادامه فعالیت خود همراهی می‌کند. این حرکت مؤثر می‌تواند روند تولید محصولات چندرسانه‌ای را در کشور با سرعت بیشتر و کیفیت مطلوب‌تری همراه سازد. این موسسه به‌عنوان پیشتاز شتاب‌دهی در این حوزه می‌تواند، الگویی برای تأسیس شرکت‌های شتاب دهنده در دیگر زمینه‌های هنری و فرهنگی در کشور باشد.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
مرضیه اصلانی ؛ ۴ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود