نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مرکز نوآوری امید/ اولین شتاب دهنده فرهنگی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۵

ایجاد کسب‌وکار جدید با تکیه‌ بر ایده‌های نو، نیاز به بسترها و زیرساخت‌هایی دارد که شرکت‌های شتاب‌دهنده تا حدودی توانسته‌اند، آن را فراهم کنند. این مفهوم چند سالی است که وارد واژگان کسب‌وکار شده است. این سیستم، بستر مناسب برای رشد سریع شرکت‌های نوپا را فراهم می‌کند. ازآنجاکه بیشتر صاحبان ایده‌های نو از توان مالی یا دانش بازاریابی کافی برای گسترش کسب‌وکار برخوردار نیستند، یک شتاب‌دهنده، مجموعه‌ای از خدمات نظیر منابع مالی، مشاوره، فناوری‌های مختلف را در یک بازه زمانی تقریباً کوتاه در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد. اصلی‌ترین هدف یک شتاب‌دهنده، تقویت مجموعه های نوپا و خوش ایده و تبدیل آن به شرکتی است که به‌تنهایی توانایی حضور و رقابت در بازار را دارد. در مقابل، شتاب‌دهنده با درصدی مشخص، سهام‌دار این شرکت‌ها می‌شوند. از مهم‌ترین مزایای بهره‌گیری از خدمات یک شتاب‌دهنده، ایجاد ارتباطات سازنده بین افراد و حتی شرکت‌های رقیب، افزایش دامنه خلاقیت و تمرین برای جذب سرمایه‌گذار است.


بیش از شش دهه (سال ۱۹۵۹ میلادی) از راه‌اندازی نخستین مرکز حمایت از شرکت‌های نوپا در زمینه ی فناوری می‌گذرد. این مجموعه‌های حمایتی که در اصطلاح «مرکز رشد» یا «انکوباتور» (Incubator) نام دارد، برای اولین بار در ایالات‌متحده تأسیس شدند. سال ۲۰۰۵، مجموعه (Y Combinator)با عملکردی تقریباً متفاوت با انکوباتروهای سنتی شکل گرفت. این مجموعه ، برخلاف مراکز رشد سنتی، فقط در بازه زمانی مشخص و کوتاهی به استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌های نوپا خدمات ارائه می‌کرد.  با توجه به تفاوت‌های اساسی میان مجموعه وای کامبینیتر و انکوباتروهای معمول، این ساختار جدید را شتاب‌دهنده استارت‌آپی یا به‌صورت خلاصه شتاب‌دهنده نام‌گذاری کردند. در ایران نیز کارآفرینان، خیلی سریع توانستند خود را با موج جهانی استارتاپ همراه سازند. هم‌اکنون چند مجموعه در قالب شتاب‌دهنده مشغول به فعالیت هستند. شاید بتوان گفت یکی از آخرین حیطه‌هایی که شتاب‌دهنده‌ها وارد آن شدند، در حوزه‌ی فرهنگ و هنر است. در این حوزه چون امکان بازگشت سرمایه‌ی اولیه و سودآوری تا حدودی با ریسک بالاتر و صرف زمان بشتری همراه است، کمتر موردتوجه قرارگرفته است و در حالت عادی نیز سرمایه‌گذاری در این حوزه کمتر اتفاق می‌افتد.


اولین مرکز شتاب‌دهنده که به حوزه فرهنگ و هنر توجه نشان داد و زمینه‌ی فعالیت خود را به‌صورت خاص معطوف به محصولات چندرسانه‌ای کرد، مرکز نوآوری فرهنگی امید (شرکت سفیر نوآوران امید) است. این مرکز به دنبال حمایت گروه‌های فرهنگی فعال در زمینه ی تولید محصولات چندرسانه‌ای و گروه‌های نوپای فرهنگی-رسانه‌ای دارای ایده‌های نوآورانه است. مرکز امید با برگزاری برنامه شتاب‌دهی یک‌ساله که در طول آن از طریق تأمین فضا و زیرساخت لازم، آموزش‌های حرفه‌ای و کسب‌وکار، مربی‌گری، سرمایه اولیه و فضای کاری خلاق، گروه‌ها را در تولید محصولات چندرسانه‌ای و رسیدن به مرحله تأسیس یک مؤسسه مستقل و جذب سرمایه‌گذار برای ادامه فعالیت خود همراهی می‌کند. این حرکت مؤثر می‌تواند روند تولید محصولات چندرسانه‌ای را در کشور با سرعت بیشتر و کیفیت مطلوب‌تری همراه سازد. این موسسه به‌عنوان پیشتاز شتاب‌دهی در این حوزه می‌تواند، الگویی برای تأسیس شرکت‌های شتاب دهنده در دیگر زمینه‌های هنری و فرهنگی در کشور باشد.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود