«یک فیلمساز در طول فعالیت حرفهای خود به طور معمول بیش از ۲۰ فیلم نمیتواند بسازد، اما یک کاریکاتوریست باید روزی یک ایده خلق کند. تلاش برای خلق ایدههای نو برای هنرمند دو دستاورد مهم در پی دارد. نخست پرورش قدرت خلاقیت است. والت دیسنی توصیه میکند که به دستگاه تصور خلاق خود به عنوان عضلات مغزی بنگریم. عضلات بدن هر چه بیشتر کار کند به جای آنکه تحلیل رود، پرورش مییابد. درست مثل عضلات و ارگانهای جسمی، هوش و ذکاوت بدون تمرین فرسوه میشود. دوم آنکه تکرار فعالیت خلاق باعث تسریع در شکلگیری شخصیت هنری هنرمند میشود.
قواعدی وجود دارند، اما برای آنکه شکسته شوند. این جملۀ یکی از نظریه پردازان معروف سینما است. قواعد هنری وحی منزل نیستند؛ میتوان آنها را شکست اما باید به این نکته توجه داشت، کسی میتواند این کار را انجام دهد که اولاً بر این قواعد کاملاً مسلط باشد و ثانیاً جایگزین مناسبی برای آنها داشته باشد.
اشتباه نگیرید!
این کتاب دربارۀ روش صنعتی تولید ایده نیست. چون صنعت، فعالیتی است که مواد خام را با استفاده از الگوهای مشخص به محصولی مشخص تبدیل میکند. ایدهها از تفکر واگرا پدید میآیند. از همین روست که در روند کار هنری، محصول نهایی غیرقابل پیشبینی است.
روش ارائه شده با عنوان مهندسی ایده، تنها یک نوع انتقال تجربه برای دستیابی بهتر به ایدههای بدیع است. کتاب حاضر تلاش میکند راهکارهای تولید و پرورش ایده در حوزۀ هنر را به صورت مستند همراه با نمونه ارائه دهد.»
متن بالا گزیدهای است از پیشگفتار کتاب «دستور العملهای فیل آبی برای ایدهیابی» نوشتۀ مهندس محمدحسین نیرومند با موضوع ایدهیابی و پرورش خلاقیت هنری، که نخستین بار در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات فرهنگسرای میردشتی منتشر گردید. گفتنی است این کتاب در سال ۱۳۹۵ نیز عنوان یکی از پرفروشترینهای انتشارات میردشتی را از آن خود کرد.