نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مهندسی کانسی / ناصر کلینی ممقانی. سارا ابراهیمی

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

"با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری در عرصه‌های مختلف علوم و تأثیر آن در شرایط و نوع زندگی انسان امروزی، تجارب احساسی، عاطفی و ادراکی به‌شدت در کانون توجه طراحان قرارگرفته است. از طرفی تغییرات اساسی در سطح آگاهی و دانش انسان‌ها، پیشرفت معیارهای زندگی و به‌روزشدن روش های استفاده از امکانات، رشد تفاوت‌ها، تنوع و منحصربه‌فرد بودن موجب شده است تا مصرف‌کنندگان امروزی در انتخاب محصولات با توجه به نیازها و تمایلات خود بسیار دقیق‌تر عمل کنند. در واقع، تفاوت محصولات مختلف را میزان پاسخگویی به نیازهای آشکار و پنهان مصرف‌کننده تعیین می‌کند. به همین دلیل، تولید کنندگان راهبرد اساسی گسترش تولید محصولات خود را به‌سرعت به سمت رویکرد انسان‌محور و مصرف‌کننده گرا پیش می‌برند. در این راستا تجربه‌های موفق به‌خوبی نشان داده‌اند که احساسات و نیازهای عاطفی مصرف‌کنندگان به ‌عنوان ارزش‌هایی قاطع و مسلم در طراحی محصولات شناخته‌ شده‌اند. در این شرایط، به کارگیری یک فرایند نظام‌مند در طراحی و توسعه محصولات جدید با هدف ارتقا در عملکرد و قابلیت استفاده همراه با برآورده شدن احساسات و عواطف انسانی مسلماً به نوآوری، قابلیت رقابت و موفقیت در صنعت و بازار منجر می‌شود. مهندسی کانسی، روش‌شناسی نظام‌مندی است که امکان برگردان احساسات و عواطف انسانی به شکل پارامترهای واقعی در محصول را داراست و پشتوانه قدرتمندی را برای آینده طراحی محصول فراهم می‌کند.
از زمانی که پروفسور میتسو ناگاماچی در دهه 70 میلادی مهندسی کانسی را توسعه داد، علاوه بر توجه بسیاری از دانشگاه‌های ژاپن و دیگر مراکز تحقیقاتی به این روش‌شناسی، به ویژه در کشورهای شرق آسیا، به مرور تعداد زیادی از مؤسسات تجاری و شرکت‌های تولیدی از این روش برای توسعه و طراحی محصولات جدید استفاده کردند. امروزه به کمک تحقیقات و مطالعات پِژوهشگران در شمار بیشتری از کشورهای دنیا و به‌تبع آن، پیشرفته‌های حاصل‌شده در مهندسی کانسی، این روش‌شناسی یکی از مناسب‌ترین راهکارها برای طراحی با گرایش انسان‌محور و با تمرکز بر احساسات و عواطف انسانی شناخته‌شده است. هدف این کتاب معرفی روش‌شناسی مهندسی کانسی و نحوه به‌کارگیری آن است..."
متن بالا قسمتی از پیشگفتار کتاب مهندسی کانسی نوشته‌ی دکتر ناصر کلینی ممقانی و سارا ابراهیمی است. این کتاب توسط انتشارات سمت در سال ۱۳۹۴ منتشر شده است.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود