نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۲ دی ۱۳۹۶

در سال ۱۳۷۲ نخستین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به پیشنهاد مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند برگزار گردید؛ امسال نیز با گذشت ۲۴ سال، یازدهمین دورۀ این دوسالانه با حمایت دفتر هنرهای تجسمی، از سوی خانه کاریکاتور ایران و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار گردید و در اختتامیه‌ای که در روز  ۲۴ آذرماه در موزۀ هنرهای معاصر تهران برپا شد، برگزیدگان این دوره نیز در دو بخش کارتون و کاریکاتور معرفی و جوایز نفیسی به آن اهدا گردید.

در این دوره در بخش کارتون با موضوع آزاد مهناز یزدانی از ایران، جوزف پرچال از اسپانیا و کلاوس پیتر از اتریش به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در بخش کارتون با موضوع ایمنی و امنیت نیز توشو بورکوویچ از صربستان، شهرام رضایی از ایران و میخاییل زلاتکوفسکی از روسیه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. 

هم‌چنین در بخش کاریکاتور چهره با موضوع افراد مشهور برونو همزاگیج از برزیل، امین ترابی و عارف نیازی از ایران مقام اول تا سوم را کسب نمودند. گفتنی است جایزه ویژه ۸۰۰۰ دلاری یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به سجاد رافعی از ایران اهدا گردید. نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف دوسالانه نیز، علاوه‌بر تندیس دوسالانه، به ترتیب جایزه ۲۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلاری دریافت نمودند.

فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۳ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۲۷ آذر ۱۳۹۶

مسجد جامع اصفهان به روایت قاب‌های کاشیکاری

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۴

در مسجد جامع اصفهان که قدم می‌زنی، آنجا را دنیایی از تنوع و خلاقیت می‌بینی. بخش عمده‌ای از کاشی‌کاری‌های این مسجد از کنار هم قرار گرفتن قاب‌های مجزایی به وجود آمده که هر کدام برای خود عالمی دارند و شاید سخن ناگفتۀ زیادی در آنها نهفته باشد. این کاشیکاری‌ها که همچون تابلوهای نفیسی بر دیوارهای مسجد جامع نصب شده‌اند، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، همچون شناسنامه‌ای برای این مسجد عمل می‌کنند. تنوع این قاب‌ها در دو ایوان جنوبی و غربی قابل توجه است. حتی در نمای اصلی مسجد نیز می‌توان این قاب‌بندی های خاص را دید. گویی هنرمندانی که در اینجا عرضۀ اندام کرده‌اند هیچ ترسی برای استفاده از این همه طرح  و نقش نداشته اند و بی هیچ واهمه‌ای تلفیقی از انواع کاشی کاری را با نقوش گوناگون به کار برده‌اند.
باید تأسف خورد که امروز جای چنین نغزکاری‌هایی در معماری ما خالی‌ست. درحالیکه از طریق این هنرها می‌توان صنعت تزیینات ساختمانی را متناسب با قد و قوارۀ ایرانی بومی کرد و با استفاده از تجارب عالی استادکارانی که هنوز هم برخی از آنها درمیان ما هستند، طرحی نو درانداخت و در بازارهای دکوراسیون و دیزاین و ... جایگاهی درخور معماری ایرانی به دست آورد.

درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود