نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

جواهرات و زیورآلات که استفاده از آن‌ها قدمتی به‌اندازه‌ی عمر بشر دارد، در بسیاری از مواقع تنها جنبه‌ی تزیینی نداشته و انتقال‌دهنده‌ی فرهنگ و سنت هر جامعه است. با توجه به این نکته جایگاه منابع الهام هنرمندان در این صنایع اهمیتی دو چندان پیدا می کند. روی آوردن استادان و هنرجویان رشته جواهرسازی به خط و نقش ایرانی در سال‌های اخیر تحسین‌برانگیز است. با فراگیر شدن امکان آموختن تکنیک های ساخت در این رشته، دیگر مهارت در ساخت حرف اول را نمی‌زند و طراحی نقش مهم‌تری پیداکرده است. با وجود اینکه هنرمندان زیادی از فرم‌های ایرانی استفاده می‌کنند و رقابتی تنگاتنگ به وجود آمده است؛ ولی محصول نهاییِ هیچ‌کدام شبیه دیگری نیست و جایگاه نوآوری‌ها و خلاقیت‌های فکر جوان به‌خوبی در این طرح‌ها هویدا بوده و موجب خلق آثاری بدیع طی چندساله اخیر شده است.
مجموعه خانم تکتم فاضل و آقای بهرام دشتی با نام باغ ایرانی جزء مجموعه‌هایی است که با ترکیب متفاوتِ خط زیبای فارسی، نقوش سنتی ایرانی و هنر مدرن، موفق به خلق آثاری زیبا شده‌اند که مورد توجه هنرمندان بزرگ قرار گرفته است. نکته‌ی ویژه‌ی جواهرات این گروه سادگی قاب در کنار شلوغی طرح است. ترکیب تصویر و خط در این محصولات در کنار ابعاد متفاوت کار و استفاده از سنگ‌های تزیینی منطبق با طرح، باعث به وجود آمدن آثاری شاخص شده است. آثاری که با کیفیت بالای ساخت، توانسته به‌خوبی زیبایی و جذابیت هنر ایرانی را نشان دهد.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود