نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

لنداسکیپ( چشم‌انداز) ایران

تاریخ نشر : جمعه / ۱ اسفند ۱۳۹۳

این داستانی واقعی است
این داستانی واقعی نیست
داستان چشم انداز ایران داستانی بلند و پر از تصویر است که اگرچه برداشتی از روی واقعیت است اما ساختگی و غیرواقعی است.
روایتی پر تناقض از کشوری شرقی که همیشه محکوم به سلب آزادی بیان از شهروندانش و سلب آزادی از زنانش می‌شود.
 عکاسان ایرانی عکس‌هایشان را کنار هم گذاشتند تا چشم‌اندازی از ایران برایمان ترسیم کنند. مجله ایتالیایی لنداسکیپ استوریز شماره تابستان ۲۰۱۴ خود را به ایران اختصاص داده است. این شماره که شانزدهمین شماره این نشریه آنلاین محسوب می‌شود با دبیری محمدرضا میرزایی و با آثاری از ۲۲ عکاس منتشر شد. میترا تبریزیان، والتر نیدرمایر، شهرزاد کامل، ساناز مزینانی، مهران مهاجر، محمد غزالی، هانا دارابی، احسان براتی، شهریار توکلی، نجف شکری، نیوشا توکلیان، فواد رهنما، شیرین علی‌آبادی، ملکه نایینی، پائولو وودز، محبوبه کرملی، بهنام صدیقی، صبا علیزاده، هادی فلاح‌پیشه، امیرعلی قاسمی و انوش ابرار عکاسانی هستند که آثارشان در این شماره در معرض نمایش قرار گرفته است. همچنین در این شماره متونی از نویسندگانی همچون سینا نجفی، تیرداد ذولقدر، وحید شریفیان و محمدرضا میرزایی به چاپ رسیده است.
این بیست و دو نفر عکس‌هایشان را مانند پازل کنارهم چیده‌اند تا چشم‌اندازی از ایران را در چشم مخاطبان غیر ایرانی بسازند.عکس است دیگر گاهی دروغ هم می‌گوید. گاهی خاله از پدر و دوربین من رو می‌گیرد و عکس می‌گوید ایران پر از تناقض است؛ اینجا همه مخالف حجابند و فقط اندکی...
گاهی هم عکاس از مردم می‌ترسد که به میانشان برود چون ژست روشنفکری‌اش مانع می‌شود بعد دوربین پین هول‌اش را( برای عدم جلب توجه) برمی‌دارد گوشه خیابان کز می‌کند و اینقدر اکسپوز طولانی می‌گیرد که مردمش از فرط بودن نباشند. بعد می‌گوید "تهران بی گاه" است و آخرالزمانی به پا شده که نگو.
آواز زنانش بیصداست ولی من  هرشب با لالایی‌هایی با قدمت عشق مادرم می‌خوابم و آواز بلند مادران این سرزمین را در خیابان می‌شنوم که یکصدا سرود استقلال و آزادی را فریاد می‌زنند. چطور نمی‌شنوید.؟"گوش کن"!
غیر از ایرانی‌های یهودی نیویورک که یک سوم جمعیت آن جا را تشکیل می‌دهند ایرانی‌های یهودی دیگری هم در ایران بر کرسی مجلس نشسته‌اند.
... ادامه داستان چشم انداز ایران را در شماره شانزدهم مجله Landscape stories ببینید.
شایان ذکر است لنداسکیپ استوریز نشریه‌ای آنلاین و دوزبانه است که به عکاسی معاصر می‌پردازد و با انتشار مجله، برگزاری ورکشاپ و انتشار کتاب، سعی در نمایش جنبه‌های گوناگون فرهنگی و راه‌های جدیدی برای تفسیر دنیای پیرامونمان دارد.
پایین اومدیم ماست بود قصه ما راست بود.

درباره نویسنده
من "کلثوم پیامنی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود