نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

اینفوگرافیک / مجتبی غریب نواز

تاریخ نشر : دوشنبه / ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
در دنیای انبوه اطلاعات امروز، شاید یکی از راه‌های اصلی برای درک راحت و به خاطرسپاری بهتر اطلاعات، استفاده از تصاویر است. ترجمه‌ی اطلاعات و رابطه آن‌ها با یکدیگر با استفاده از هنر تصویر در گرافیک را گرافیک اطلاع‌رسان(اینفوگرافیک) می‌گویند. روشی از انتقال اطلاعات که پیشینه‌ای به قدمت خلقت انسان دارد ولی گویا این روزها با افزایش وسایل ارتباطات و حجم بالای اطلاعات، بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
مجتبی غریب‌نواز متولد 1369 در مشهد این روزها به صورت تخصصی در دو حوزه‌ی تصویرسازی و گرافیک اطلاع‌رسان، مشغول فعالیت است. او کار در این حوزه را با دریافت سفارش از روزنامه شهرآرا آغاز کرده و در حال حاضر با برخی از خبرگزاری‌ها و ارگان‌هایی چون شهرداری مشهد و آستان قدس همکاری می‌کند. نکته مهم در گرافیک اطلاع‌رسان، جذابیت و انتقال اطلاعات در نگاه اول است و این در انتخاب تصویر پس‌زمینه و آنچه ابتدای امر به چشم مخاطب می‌آید نقش مهمی دارد؛ چرا که مطالب ارائه شده در این بُردها باید مطالعه شوند و نقشی چون روزنامه دیواری‌های دوران مدرسه را دارند. این نکته در آثاری چون شب یلدا و آنفولانزا به خوبی مشهود است. اما در اکثر کارها متن بر تصویر سوار است و تصویر نتوانسته نقش مؤثر خود را ایفا نماید. علاوه بر این گاه نیاز است پا را فراتر از تصاویری که مستقیم با موضوع مرتبط هستند گذاشت و از مفاهیمی غیر مستقیم و جذاب که برای بیننده تازگی دارد استفاده کرد، به گونه‌ای در نگاه اول جذب شده و با دقت متوجه مفهوم مرتبط تصویر شود و جرقه‌ای در ذهن او شکل گیرد. در کنار انتخاب تصاویر، رنگ و ترکیب بندی می‌تواند نقش مؤثری در این هنر داشته باشد که در مجموعه حاضر به اندازه لازم از ظرفیت‌های آنها به خوبی استفاده نشده است.

کار و فعایت متمرکز غریب‌نواز در حوزه‌ی گرافیک اطلاع‌رسان می‌تواند نوید انتشار کارهای برجسته در آینده را دهد.










درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۷)

همه کارهاتون خیلی عالیه اقای غریب نواز  خسته نباشید
عالیه خسته نباشید اقای غریب نواز
عالی بود خشته نباشید
عالیه
عالیه
عالی بود
عالیییییییییییه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود