نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

تصاویر پارچه ای / نیلوفر میرمحمدی

تاریخ نشر : سه شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
همه افراد اعم از کودک و بزرگسال بازی با عروسک‌های پارچه‌ای را تجربه کرده‌اند. اما شاید کودکان امروز کمتر امکان داشتن عروسک‌های پارچه‌ای دست‌ساز را داشته باشند. نیلوفر میرمحمدی در مجموعه تصویرسازی‌های پارچه‌ای خود با زبان شیرین و دلنشینش شخصیت‌های پارچه‌ای‌اش، کودکان و چه بسا بزرگسالان را به تماشای تجربه‌ای شیرین دعوت می‌کند.
ویژگی بارز این مجموعه فرم کودکانه شخصیت‌ها با دستان بلند و باریک است که گویی کودکان آن را به تصویر کشیده‌اند. تصاویر پارچه‌ای که هنر دست‌دوز بودن خود را با کوک‌های نامنظم و برش‌های بی‌الگو به رُخ می‌کشند. بی‌نظمی و به زبانی بهتر عدم استفاده از ریتم تکرارپذیر در طراحی جزئیات به خوبی مشهود است و این نوع از طراحی حس پویایی قابل درکی به مجموعه بخشیده است. شخصیت‌ها اغلب در  حال ایفای نقشی واقعی هستند ولی نکته جالب توجه فضاسازی مجموعه است. فضاسازی که می‌خواهد شخصیت‌ها مهم‌ترین عنصر تصویر باشند. گویی القای فضا و محیطی خاص مد نظر طراح نبوده و قصد دارد با زمینه‌ای سفید که بی‌مکان و بی‌زمان است مخاطب را همراه شخصیت‌ها به دنیایی ببرد که خودش می‌سازد. تنوع رنگ لباس و شخصیت‌ها به این فضای رویایی بسیار کمک می‌کند. طراحی لباس‌ها مُلهم از لباس‌های محلی ایرانی‌ست و با اینکه در بیشتر کارها فضاسازی دیده نمی‌شود، اما مجموعه کاملا حال و هوای ایرانی دارد.
در کنار تمام ویژگی‌های مطرح شده آنچه که بسیار مهم جلوه می‌نماید احساس شادابی‌ست که از تصاویر به مخاطب منتقل می‌شود. این احساس می‌تواند ناشی از حالت دست‌ها و چهره شخصیت‌ها، رنگ‌های به کار رفته و طراحی شیطنت گونه جزئیات باشد.

درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود