نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

باغ موزه دفاع مقدس تهران / هجمۀ مفاهیم و اطلاعات

تاریخ نشر : يكشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

در ذهن برخی از ما موزه تداعی‌کنندۀ محیطی خسته کننده با نوری کم و اشیایی‌ست که چندان جذابیتی برایمان ندارد. از این روست که امروزه ایجاد موزه‌هایی که به کارهای مفهومی می‌پردازند و با معماری‌یی خاص به القای هر چه بیشتر مفاهیم کمک می‌کنند؛ رواج گرفته. در باغ موزۀ دفاع مقدس نیز ترکیب دو واژۀ باغ و موزه چنین کیفیتی را ایجاد کرده و بار روانی منفی موزه را در ذهن ما کاهش داده است.
در باغ موزه دفاع مقدس تهران، دو قسمت باغ دره و موزه نقش عمدۀ کاربری‌های را به عهده دارند. در باغ دره، ما با منظری خاص و تماشایی مواجهیم که هم با طبیعت زیبای خود روح انسان را تلطیف می‌کند و هم با تنوع گونه‌های گیاهی، انگیزۀ کنکاش و حرکت را در ما تشدید می‌کند. این‌طور انتظار می‌رود که این جذابیت در خدمت هدف اصلی تشکیل موزه قرار بگیرد؛ بطوریکه برای ترویج فرهنگ مقاومت به خدمت گرفته شود. اما بیشترین نقش در انتقال مفاهیم و اطلاعات به فضای بستۀ داخلی باغ موزه داده شده که اتفاقا جانمایی بد آثار در برخی قسمت‌های آن و توضیحات نابجای راهنمایان در طول مسیر، سبب به وجود آمدن ناهنجاری‌هایی در بازدید از موزه شده است و طولانی شدن این مسیر با وجود بالا بودن تعدد و تنوع در کارها، از خستگی و بی‌میل شدن بازدید کننده‌گان برای ادامه مسیر نمی‌کاهد.
این که بازدیدکنندگان بدون امکان انتخاب، مجبورند برای دیدن کارها تمام مسیر فضای داخلی را طی کنند؛ و در طی این مسیر باغ هیچ حضوری ندارد، از نقش باغ در این معماری می کاهد و جایگاه آن را در کلیت طرح متزلزل می کند. اگرچه برنامه هایی برای اجرا در باغ در نظر گرفته شده، تنها با اجرای نمایش لیزری در داخل دریاچه و یا ایجاد مسیر پیاده روی میان مترو شهید حقانی و شهید همت و اجرای نمایش به طور زنده و ... ناچیز بودن نقش آن را در القای مفاهیم نادیده گرفت.

نبودن پیوند عمیقی میان اتفاقات داخل موزه و باغ دره این گونه به نظر می رساند که باغ دره تنها نقش محوطه سازی‌ای را دارد که به بدنۀ خارجی موزه الصاق شده است. اینکه از فضای سبز باغ دره تنها برای اتفاقاتی خاص و بی‌ارتباط با جریانات داخل موزه استفاده شده؛ اینگونه به نظر می‌رساند که از ابتدا برنامه‌ریزی صحیحی برای اهداف و کاربری‌های موزه وجود نداشته است و یا پس از تصویب طرح معماری موزه اتفاقات داخلی آن و باغ دره به شکل وضعیت فعلی درآمده است.





درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود