نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۲۲ دی ۱۳۹۶

در سال ۱۳۷۲ نخستین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به پیشنهاد مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند برگزار گردید؛ امسال نیز با گذشت ۲۴ سال، یازدهمین دورۀ این دوسالانه با حمایت دفتر هنرهای تجسمی، از سوی خانه کاریکاتور ایران و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار گردید و در اختتامیه‌ای که در روز  ۲۴ آذرماه در موزۀ هنرهای معاصر تهران برپا شد، برگزیدگان این دوره نیز در دو بخش کارتون و کاریکاتور معرفی و جوایز نفیسی به آن اهدا گردید.

در این دوره در بخش کارتون با موضوع آزاد مهناز یزدانی از ایران، جوزف پرچال از اسپانیا و کلاوس پیتر از اتریش به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در بخش کارتون با موضوع ایمنی و امنیت نیز توشو بورکوویچ از صربستان، شهرام رضایی از ایران و میخاییل زلاتکوفسکی از روسیه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. 

هم‌چنین در بخش کاریکاتور چهره با موضوع افراد مشهور برونو همزاگیج از برزیل، امین ترابی و عارف نیازی از ایران مقام اول تا سوم را کسب نمودند. گفتنی است جایزه ویژه ۸۰۰۰ دلاری یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران به سجاد رافعی از ایران اهدا گردید. نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف دوسالانه نیز، علاوه‌بر تندیس دوسالانه، به ترتیب جایزه ۲۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلاری دریافت نمودند.

فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۳ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۱۲ دی ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۲۷ آذر ۱۳۹۶

پوستر فیلم‌های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

تاریخ نشر : شنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

هر چند همواره در طول جشنواره فیلم فجر این فیلم‌ها و منتقدان هستند که یکه‌تازی می‌کنند؛ اما در این میان رونمایی از پوستر فیلم‌ها در حضور عوامل، ‌یکی از مراسمات جنبی جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف به حساب می‌آید که جایی برای معرفی طراحان پوستر فیلم‌ها است، فیلم‌هایی که معمولا عامه مردم صرفاً نام بازیگران سرشناس و کارگردان آن را می‌دانند و بس. به همین سبب مراسم رونمایی از پوستر فیلم‌ها در طول جشنواره غنیمتی است، تا هر چند کم اما اندکی جدی به پوستر و طراحان پوستر فیلم پرداخته شود.

در نگاهی کلی به پوستر فیلم‌های حاضر در جشنواره سی و پنجم فجر می‌توان گفت که طراحان پوستر ‌‌ این دوره از جشنواره در نسبت با سال گذشته از رویکرد چهره محوری تا حدی عقب نشینی کرده‌اند و مضمون را دستمایه اصلی طراحی پوستر‌ فیلم‌هایشان قرار داده‌اند. 

پوستر فیلم‌هایی هم‌چون «ماجرای نیمروز»، «بیست و یک روز بعد»، «ویلایی‌ها» و «سوفی و دیوانه» از جمله آثاری هستند که از چهره محوری پرهیز کرده‌اند و با نگاهی گرافیکی و استفاده از عناصری هم‌چون رنگ‌، طرح و عکس به سمت مضمون‌گرایی گام برداشته‌اند. اما در این میان برخی آثار در نیل به اهداف خود که همانا انتقال محتوا و جذب مخاطب می‌باشد، به سبب ترکیب‌بندی منسجم و هماهنگی اجزا پوستر، موفق‌تر از سایر پوسترهای هم رده‌ی خود عمل کرده‌اند. 

در گام بعد شاهد پوسترهایی هستیم که صرف تاکید خود را بر چهره بازیگران نگذاشته‌اند، بلکه از آن در جهت انتقال پیام و مضمون فیلم بهره برده‌اند. از جمله این پوستر‌ها می‌توان به «کوپال»، «سد معبر»، «یک روز بخصوص» و «ایتالیا ایتالیا» اشاره داشت. اما تعداد بسیاری از پوسترها به همان روال سابق بر چهره محوری تاکید کرده‌اند و کمتر به سراغ چاشنی تازگی و خلاقیتی رفته‌اند. از جمله این آثار باید «بدون تاریخ، بدون امضا»، «آباجان»، «خانه» و بسیاری از پوستر فیلم‌های جشنواره امسال فجر را نام برد.  

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۹ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود