نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

پوستر فیلم‌های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

تاریخ نشر : شنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

هر چند همواره در طول جشنواره فیلم فجر این فیلم‌ها و منتقدان هستند که یکه‌تازی می‌کنند؛ اما در این میان رونمایی از پوستر فیلم‌ها در حضور عوامل، ‌یکی از مراسمات جنبی جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف به حساب می‌آید که جایی برای معرفی طراحان پوستر فیلم‌ها است، فیلم‌هایی که معمولا عامه مردم صرفاً نام بازیگران سرشناس و کارگردان آن را می‌دانند و بس. به همین سبب مراسم رونمایی از پوستر فیلم‌ها در طول جشنواره غنیمتی است، تا هر چند کم اما اندکی جدی به پوستر و طراحان پوستر فیلم پرداخته شود.

در نگاهی کلی به پوستر فیلم‌های حاضر در جشنواره سی و پنجم فجر می‌توان گفت که طراحان پوستر ‌‌ این دوره از جشنواره در نسبت با سال گذشته از رویکرد چهره محوری تا حدی عقب نشینی کرده‌اند و مضمون را دستمایه اصلی طراحی پوستر‌ فیلم‌هایشان قرار داده‌اند. 

پوستر فیلم‌هایی هم‌چون «ماجرای نیمروز»، «بیست و یک روز بعد»، «ویلایی‌ها» و «سوفی و دیوانه» از جمله آثاری هستند که از چهره محوری پرهیز کرده‌اند و با نگاهی گرافیکی و استفاده از عناصری هم‌چون رنگ‌، طرح و عکس به سمت مضمون‌گرایی گام برداشته‌اند. اما در این میان برخی آثار در نیل به اهداف خود که همانا انتقال محتوا و جذب مخاطب می‌باشد، به سبب ترکیب‌بندی منسجم و هماهنگی اجزا پوستر، موفق‌تر از سایر پوسترهای هم رده‌ی خود عمل کرده‌اند. 

در گام بعد شاهد پوسترهایی هستیم که صرف تاکید خود را بر چهره بازیگران نگذاشته‌اند، بلکه از آن در جهت انتقال پیام و مضمون فیلم بهره برده‌اند. از جمله این پوستر‌ها می‌توان به «کوپال»، «سد معبر»، «یک روز بخصوص» و «ایتالیا ایتالیا» اشاره داشت. اما تعداد بسیاری از پوسترها به همان روال سابق بر چهره محوری تاکید کرده‌اند و کمتر به سراغ چاشنی تازگی و خلاقیتی رفته‌اند. از جمله این آثار باید «بدون تاریخ، بدون امضا»، «آباجان»، «خانه» و بسیاری از پوستر فیلم‌های جشنواره امسال فجر را نام برد.  

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود