نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

طراحی تجربه، حربه ای در دستان تولیدکنندگان

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

طراحی تجربه (Experience design) و بسیاری از رویکردهای دیگر در قرن بیستم از طراحی پست‌مدرن زاده شدند. علل زیادی برای ایجاد این رویکردها برشمرده اند که مهم‌ترین آن‌ها تغییر ساختارهای نظام اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی بوده است. جامعه دیگر محصولاتی یک‌شکل و بدون تنوع را به‌سادگی نمی‌پذیرد و کاربران علاوه بر ویژگی‌های معمول مانند، کاربرد، جذابیت، سهولت در استفاده، قابلیت تهیه و خرید، قابلیت بازگشت به چرخۀ طبیعت و ایمنی، انتظارات بیشتری از محصول دارند. بازار رقابت برندهای مختلف هرروز داغ‌تر می‌شود. به دلیل گسترش حمل‌ونقل جهانی، طیف گسترده‌ای از بازارها در نقاط مختلف جهان ایجادشده است که لزوماً سلایق یکسان ندارند. توانایی‌های تولید بالا رفته و هرروز مواد و متریال های مختلف کشف و یا ساخته می‌شود و در عرصه‌ی فرهنگی نیز توجه به‌تمامی ابعاد شخصیتی انسان موردتوجه قرارگرفته است.

طراحی تجربه رویکردی بین‌رشته‌ای در طراحی است که اساساً بر پایۀ یک جهش اساسی در فرهنگ طراحی غرب توسعه‌یافته است. جهشی از فرهنگ مصنوع محور به فرهنگ اطلاعات محور. این رویکرد فرم، محتوا و زمینه­‌ا‌ی را که ارتباط در آن، درگذر زمان اتفاق می­افتد، در برمی‌گیرد. افزایش تعامل بین محصول و مشتری،  توسعه جدیدی در شیوه­‌های طراحی است که  فقط منحصر به محصول نمی­شود، بلکه شامل تجربیاتی درفروش، بسته­ بندی، تربیت و یکسان­‌سازی کارکنان نیز هست.

alessi-Product

این رویکرد با رابطه‌ی تنگاتنگی که با رویکرد احساس‌گرا دارد، زمینه را برای خلق یک تجربه‌ی جدید فراهم می‌کند که فراتر از یک محصول است. رقابت محصولات در دنیای امروز دیگر بر سر تکنولوژی‌های جدید نیست، بلکه احساس مخاطب به محصول عامل خرید اوست. یکی از راه‌های برانگیختن احساسات مخاطب، ایجاد انگیزه‌های نو و تجربیات جدید و غیرمنتظره در محصول است. با توجه به اینکه طراحی محصول به نحوه‌ی تجربه کردن کاربران نسبت به محصول و کیفیت این تجربه برمی­‌گردد، ظاهر فیزیکی و کارکرد محصول دیگر همه‌چیز محسوب نمی شود. یک محصول از سه طریق تجربه می‌شود، احساس، ادراکو شناخت. وقتی تمام حواس در ارتباط با یک محصول درگیر شوند یک تجربه‌ی خوب ازمحصول شکل می‌گیرد. شناخت کامل حواس و تجربیاتی که تاکنون معمول بودهبه ایجاد یک فرصت جدید برای طراحی تجربه‌ای نو، کمک می‌کند که می­‌تواند منجر به موفقیت محصول و ایجاد اطمینان به برند موردنظر شود.طراحی تجربه‌گرا در تراز غریزی و سطح رفتاری، به تعامل میان اثر و مخاطب شکل می‌دهد. احساس و تجربه‌ای معنادار و به‌یادماندنی که در برخورد با هر چیزی در انسان ایجاد می‌شود، خوب یا بد، شیرین یا تلخ، سخت یا آسان، خوشمزه، خاطره‌انگیز یا نفرت‌آور، هر چه هست، تجربه کاربری مخاطب در آن مورد است

alessi-Product

طراحان تجربه به‌طور اساسی از فروشگاه­های بزرگ بازدید می­‌کند و نظاره‌گر مخاطبان در هنگام خرید هستند، تا احساسات انسانی، نگرانی­‌ها و عدم اطمینان انسان‌ها را در برابر محصولات ببیند؛ و بیشتر بر تجربه خریداران به هنگام انتخاب و خرید محصول از بین محصولات مشابه تأکید دارد.تعدادی از شرکت های بزرگ دنیا، امکان تجربه را برای بازدیدکنندگان خود ایجاد کرده تا تولیدات شرکت را در اتاقک‌های تعاملی (Interactive Kiosks) آزمایش کنند و برای این امکان هیچ هزینه­‌ای از آن‌ها دریافت نمی­‌کنند و شرکت نیز به‌هیچ‌وجه قصد  تبلیغ کالای خود را برای فروش ندارد و بازدیدکننده را ترغیب به خرید نمی­کند. در طراحی تجربه انسان‌ها چیزی بیشتر از کاربرانِ صرف هستند. بر این اساس  یک طراحی خوب آن است که مردم را دعوت به مشارکت، کُنش و واکنش کند. به زبان دیگر، اطلاعات می­‌بایست تجربه و نه مصرف شوند. یکی از شرکت‌های موفق در این عرصه شرکت السی است که محصولات خانگی خود را با تغییراتی جدید و متفاوت وارد بازار کرد. برندهای معتبری چون، نایک، سامسونگ و اپل پیوسته از روش اتاقک‌های تعاملی و بهره گرفتن  از نگرش کاربران استفاده می‌کنند تا محصولات خود را ارتقا دهند.. شاید تمامی نوآوری‌هایی که در عرصه‌ی طراحی محصول با جسارت، اتفاق می‌افتد، موفق نباشد و یا عمر آن کوتاه باشد، ولی بسیاری از این جسارت‌ها  در خلق محصول، باعث نجات یک شرکت یا کارخانه از ورشکستگی و یا موفقیت مالی شرکتی دیگر  برای مدت‌ها بوده است.

interior design.jpg

مفهوم تجربه کاربری (User Experience) به‌سرعت جایگزین تفکر‌های غالب در بازاریابی گردیده است. درواقع امروزه بازاریاب‌های موفق دیگر محصول به مردم نمی‌فروشند بلکه آن‌ها تجربه حاصل از داشتن آن محصول را به مردم ارائه می‌نمایند. بسیاری مواقع این رویکرد در جهت منافع سرمایه‌داران و تحریک احساسات  لحظه‌ای مخاطب برای خرید، مورد سوءاستفاده قرارگرفته است. می‌توان گفت تمامی این رویکردها و روش‌های بازاریابی، چاقویی دو لبه هستند که در نظر گرفتن وجوه انسانی و اخلاقی باعث استفاده‌ی درست و معقول از آن‌ها می‌شود.

منابع:

1.کوچک پور، نسیم. افهمی، رضا. انصاری، مجتبی. زمستان ۱۳۸۹. روش‌شناسی طراحی صنعتی در عصر پسامدرن. نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی. شماره ۴۴.

2. آل علی، فرهاد. خرداد ۱۳۹۱، بررسی شناخت تأثیرات احساسی و عاطفی محصولات بر کاربران و مصرف‌کنندگان و تبدیل آن‌ها به پارامترهای طراحی در طراحی صنعتی، اولین همایش ملی فناوری‌های نوین در صنعت لوازم‌خانگی مرکز آموزش عالی علمی کاربردی انتخاب. تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی

http://www.alessi.com/en

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود