نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

حتی یک نوشابه هم مهم است / مهدی افضل زاده

تاریخ نشر : شنبه / ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

اثر پروانه ای (اتفاقات زنجیره ای گسترش یابنده)، یکی از تم های جذابی است که در سالهای اخیر بارها و بارها دستمایه تولید آثار کوتاه و بلند سینمایی قرار گرفته است. در این ساختار روایی اگر فیلمساز بتواند روند و ارتباط مناسبی بین اتفاقات ایجاد کند و آنها را با یک سرعت مناسب و باپیوستگی قابل قبول پیش ببرد، حاصل کار اثری جذاب و اثرگذار خواهد بود.
کلیپ کوتاه اگر ایرانی نخریم محصول مرکز مستند حوزه هنری و به کار گردانی مهدی افضل زاده، یکی از کارهایی است که این تکنیک روایی را با ساختار دایره ای روایت، درآمیخته و نتیجه اتفاق انتهای فیلم را به نقطه اول آن باز گردانده است. این روایت به سادگی این ضرب المثل را به یاد می آورد که «دودش تو چشم خودت میره» و می خواهد این حس را به مخاطب القا کند که نخریدن کالای ایرانی به ضرر خود ماست.  
هرچند این پیام در موضوع حمایت از تولید ملی حرف جدیدی نیست اما پرداخت خلاقانه به آن وجه تمایز این کلیپ از دیگر کارهایی است که اغلب در فضایی شعارزده به طرح این موضوع پرداخته اند.
سادگی موقعیت (پریدن تشتک نوشابه خارجی در چشم دوچرخه سواروآغاز اتفاقات زنجیره ای) و فضای کمیک اثر بر جذابیت و صمیمیت اثر افزوده است و آن را از ورطه شعارزدگی نجات داده است.
فضای کار و نوع بازی  بازیگران قابل قبول است و جلوه های ویژه آن نیز تا پیش از جداشدن و حرکت مخزن سوخت، خوب و باورپذیر از کار درآمده. شاید اگر دقت بیشتری روی فیزیک اشیا (رابطه وزن و سرعت آنها) و نمایش بافت روی آنها (مثلا جنس فلزی مخزن) بعمل می آمد با اثر بی نقص تری مواجه بودیم.
 در مجموع  مشخص است که کارگردان قصد  بزرگ نمایی  و غلو در اتفاقات را داشته است و در تلاش بوده تا عواقب  عدم خرید کالاهای ساخت داخل را، در ذهن مخاطب پررنگ نماید ولی در نهایت، جلوه های ویژه ی ضعیف قسمت پایانی و گنگ بودن هدف اصلی آن که با دانستن اسم کلیپ فهمیده می شود،  نتوانسته او را به طور کامل به این مقصود برساند. با این وجود، تلاش سازندگان این اثردر پرداختی متفاوت به موضوعی ملی و انتخاب نوع قالبی که مناسب انتشار در بستر فضای مجازی باشد و در عین حال از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد، قابل تقدیر است و امید است ادامه یابد

 

 

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

۲۶ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۰۴ محدثه آهنی امینه
سوال اولی که برام ایجاد شد، انتخاب نوشابه به عنوان کالایی است که این اثر پیشنهاد میده ایرانیش خریده بشه...حال نوشابه فرقی می کند ایرانی باشد یا خارجی...؟!...در مجموع کالایی مضر است...
نکته بعدی ضعف زیاد کار در پرداخت است...این ضعف در وجوه مختلف این اثر دیده می شود...جلوه ویژه ی ضعیف از یک طرف، اغراقی که در پرداخت بخش های مختلف بود از جهت دیگر...موسیقی هم مناسب نبود...تکلیف اثر هم مشخص نیست...رئال است یا کمیک....
یک نکته دیگه هم به ذهنم می رسه عدم انسجام موضوعی مشخص در کل اثر است...کار بیشتر شبیه کلاژی از اتفاق های مختلف است..
.
حال سوال اینجاست کاری که در این حد ضعیف ارزیابی می شود چرا باید سوژه ای برای نشریه خط شود...اینکه صرفا تبلیغ برای خرید کالای ایرانی است کافی است...
.

پاسخ:

سلام خانم آهنی عزیز
ممنونم از توجهتون
بله بسیاری نقطه ضعفهایی که اشاره کردید را قبول دارم و تعدادی از آنها هم در متن ذکر شده
البته این کار از جمله اولین کارهایی بود که در این زمینه انجام شد و دغدغه مندی سازندگان این کار رو به موضوع نشان می داد.هرچند که مشخص هستش که بضاعت کمی در ساخت داشتند
و مهم‌ترین نقطه‌ضعف کار همین موضوعی هست که شما هم به‌درستی اشاره کردید.انتخاب نوشابه به‌عنوان سوژه فیلم.ولی باید بپذیریم که صنعت نوشابه‌سازی یکی از بزرگ‌ترین صنایع ایران هست که تمامی انواع نوشابه و آبمیوه رو شامل می شه.ولی بازهم این ایراد به کار وارد هستش و همه‌ی ابعاد یک سوژه باید دقیق‌تر بررسی بشه

ان شاالله که سازندگان این کار در ادامه به این نکات بیشتر توجه کنند

در رابطه با دلیل انتخاب این کار، همون طور که خودتون می دونید، انتقاد دو جهت منفی و مثبت داره، انتخاب یک اثر لزوماً به معنی تأیید اون نیست و ما بیشتر با توجه به این که نام بزرگی چون حوزه هنری پشت این کار هست می‌خواستیم به نقاط ضعف آن بیشتر اشاره‌کنیم  و نشان بدیم که این‌کارهای کوچک هم دیده می شن و نیاید ضعیف کار بشن

سلام استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی هستم و موسس بنیاد ترویج سبک زندگی سالم مستند های ضد آقای افضلی و کریمیان را دیدم در باره سبک زندگی سوژه های بسیاری برای کمک به ترویج سبک زندگی سالم دارم اگر تلفن یا تماس این عزیزان یا مسئولین حوزه هنری باشد که همکاری کنیم برای ساخت مستند هایی جهت ترویج سبک زندگی سالم. متشکرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود