نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا ذوعلم ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵

چند روزی است پوستر یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران رونمایى شده. این پوستر توسط طراح پوسترهای سال های قبل این دوسالانه، سید حسن موسی زاده اجرا شده. موسی زاده در این پوستر سعی کرده با توجه به مفهوم دوسالانه که کاریکاتور است، فضای کلی اثر را کارتونی و غیر رسمی طراحی کند. بازی با عدد یازده( که در پوستر سال های قبل هم عمدتا با عدد بازی شده بود) و شبیه کردن آن به چهره ای دوست داشتنی با قرار دادن دو چشم برای این عدد از جمله کارهایی است که ظاهر پوستر را با مضمون آن هماهنگ می کند. موسی زاده در این اثر بیشتراز رنگ های گرم استفاده کرده و با لکه گذاری رنگ های سرد و خنثی، علاوه بر متعادل کردن وزن رنگ ها، به مخاطب کمک کرده که چشمش راحت تر و بهتر در کل اثر بچرخد.

سید حسن موسی زاده متولد سال ۱۳۵۱ است و کارشناسی اش را در رشته ی گرافیک از دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران اخذ کرده. وی طراح بسیاری از پوستر های دیده شده است.

یازدهمین دوسالانه بین المللى کاریکاتور تهران قرار است در سه بخش‌ کارتون موضوعی با محور «ایمنی و امنیت»، کارتون با موضوع آزاد و کاریکاتور چهره، با محور افراد مشهور دنیا اعم از بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و... برگزار شود. علاقه مندان به شرکت در این رویداد مهم می توانند تا ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۶ آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

زهرا اردکانی ؛ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
زهره حاضری ؛ ۱۴ آذر ۱۳۹۵

سردر دانشگاه علم و صنعت/شرکت کوا

تاریخ نشر : يكشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

سردر هر مکانی بیانگر هویت و کارکرد درون آن است. معماری و ساختمان سردر به صورت نمادین، ناقل پیام هایی اعم از فرهنگی، اجتماعی و ... برای رهگذران است. سردر مکان هایی مثل دانشگاه ها  که  نماد علم و فرهنگ هر جامعه و تأثیرگذار در بالا بردن سطح شناخت و آگاهی افراد هستند، شاید از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سردر دانشگاه علم و صنعت به عنوان اولین سردر دانشگاهی پس از انقلاب اهمیت ویژه ای دارد. این سردر اولین بار در مسابقه سراسری معماری در سال 1378 توسط استادان فن، انتخاب و عملیات اجرای آن سال 1382 آغاز شد. این طرح با نگاهی مدرن متشکل از دو پوسته بتنی، که هر یک شامل 2 قوس است طراحی شده که قوس های جناغی داخل، برگرفته از معماری اسلامی ایران و قوس های سهمی گونه بیرونی، با الهام از قوس بنای طاق کسری و نمادی از علم و فناوری و یادآور معماری باستانی ایرانی است.

نکته قابل تامل اینجاست که آیا طرح این سردر برای عابران و رهگذران،یادآور فضای دانشگاه است و از گویایی کامل به عنوان یک فضای علمی و فرهنگی برخوردار است؟ شاید بتوان گفت دغدغه ذهنی عابران برای یافتن نمادی شاخص به عنوان دانشگاه در معماری این سردر، تا حدی بی پاسخ می ماند چون درظاهر بر خلاف سردر بسیاری از دانشگاه های مطرح ایران، المان و نمادی از مفاهیم علمی را در طرح آن نمی توان یافت و همچنین با الهام از آرم دانشگاه شبیه سازی نشده است.


درباره نویسنده
من "زهره حاضری" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۳)

۲۴ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۲۲ فرزین خاکی
چرا واقعا.
من حس یک فضای علمی مربوط به مهندسی رو ازش می‌گیرم، به خصوص به دلیل اون سهمی‌ها و هندسه‌ی سه بعدی که ایجاد کرده
هرچی هست از این سردر جدید شریف که بهتره... 
یعنی معمار گرامی از کل دانشگاه شریف با اون اهن و تلپ، فقط آجر قرمزش رو دیده...!! نه البته از حق نگذریم قوس ها و طاق های بیرون دانشکده شیمی و یا برق رو هم دیده، ولی نتونسته در بیاره!
۳۰ خرداد ۹۵ ، ۱۰:۴۰ زهره حاضری
شاید دیدگاهها متفاوت باشه ولی  یه اصل اساسی توی طراحی هر فرم، رعایت تناسبات اجزای فرم با همدیگه و با انسان  از لحاظ بصری است که به نظرم در اینجا رعایت نشده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سیده زهرا موسوی ؛ ۹ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه سادات تهامی ؛ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کلثوم پیامنی ؛ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
محدثه آهنی امینه ؛ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود