نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا کشاورز ؛ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
دی ماه سال 1393 برای مصاحبه به دفتر مجموعه اویلا می‌رود. رزومه‌ای از کارهای قبلی که بیشتر در حوزه مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی‌ست به همراه دارد. رزومه‌ای که نمونه‌ای از سابقه فعالیت در حوزه بسته‌بندی در آن دیده نمی‌شود، اما خلاقیت و داشتن نگاه زیبایی شناسانه ویژگی‌هاییست که کمک می‌کند شرکت تمایل خود را نسبت به همکاری با مهدی شیدری دانشجوی ترم 3 ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر؛ به عنوان اولین نیروی طراحی صنعتی خود اعلام نماید.
شروع همکاری بازطراحی یک محصول استراتژیک شرکت، یعنی بسته‌بندی روغن 1800 گرمی است. محصولی که همچون کارهای قبلی کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی بود ولی شرکت تصمیم دارد با نیروی متخصص  طراحی کارهایی را وارد بازار نماید که انحصارا برای شرکت طراحی شده باشند. مهدی شیدری با دانشی که از دانشگاه و تجربه‌های قبلی خود دارد پروژه را با بررسی نمونه‌های موجود، محدودیت‌های طراحی،... و به واقع با فرآیندی آغاز می‌کند که شرکت نسبت به آن آشنایی ندارد ولی با آن همسو می‌شود.


زهرا اردکانی ؛ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

سردر دانشگاه علم و صنعت/شرکت کوا

تاریخ نشر : يكشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

سردر هر مکانی بیانگر هویت و کارکرد درون آن است. معماری و ساختمان سردر به صورت نمادین، ناقل پیام هایی اعم از فرهنگی، اجتماعی و ... برای رهگذران است. سردر مکان هایی مثل دانشگاه ها  که  نماد علم و فرهنگ هر جامعه و تأثیرگذار در بالا بردن سطح شناخت و آگاهی افراد هستند، شاید از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سردر دانشگاه علم و صنعت به عنوان اولین سردر دانشگاهی پس از انقلاب اهمیت ویژه ای دارد. این سردر اولین بار در مسابقه سراسری معماری در سال 1378 توسط استادان فن، انتخاب و عملیات اجرای آن سال 1382 آغاز شد. این طرح با نگاهی مدرن متشکل از دو پوسته بتنی، که هر یک شامل 2 قوس است طراحی شده که قوس های جناغی داخل، برگرفته از معماری اسلامی ایران و قوس های سهمی گونه بیرونی، با الهام از قوس بنای طاق کسری و نمادی از علم و فناوری و یادآور معماری باستانی ایرانی است.

نکته قابل تامل اینجاست که آیا طرح این سردر برای عابران و رهگذران،یادآور فضای دانشگاه است و از گویایی کامل به عنوان یک فضای علمی و فرهنگی برخوردار است؟ شاید بتوان گفت دغدغه ذهنی عابران برای یافتن نمادی شاخص به عنوان دانشگاه در معماری این سردر، تا حدی بی پاسخ می ماند چون درظاهر بر خلاف سردر بسیاری از دانشگاه های مطرح ایران، المان و نمادی از مفاهیم علمی را در طرح آن نمی توان یافت و همچنین با الهام از آرم دانشگاه شبیه سازی نشده است.


درباره نویسنده
من "زهره حاضری" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۳)

۲۴ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۲۲ فرزین خاکی
چرا واقعا.
من حس یک فضای علمی مربوط به مهندسی رو ازش می‌گیرم، به خصوص به دلیل اون سهمی‌ها و هندسه‌ی سه بعدی که ایجاد کرده
هرچی هست از این سردر جدید شریف که بهتره... 
یعنی معمار گرامی از کل دانشگاه شریف با اون اهن و تلپ، فقط آجر قرمزش رو دیده...!! نه البته از حق نگذریم قوس ها و طاق های بیرون دانشکده شیمی و یا برق رو هم دیده، ولی نتونسته در بیاره!
۳۰ خرداد ۹۵ ، ۱۰:۴۰ زهره حاضری
شاید دیدگاهها متفاوت باشه ولی  یه اصل اساسی توی طراحی هر فرم، رعایت تناسبات اجزای فرم با همدیگه و با انسان  از لحاظ بصری است که به نظرم در اینجا رعایت نشده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۲۶ تیر ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود