نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

در همۀ دنیا هنرمندان را صرفاً نه به چهره که با آثارشان می‌شناسند؛ زیرا آثار آنان دربردارندۀ بخش مهمی از هویت ایشان هستند، به طوری‌که حتی سطرهای طویل و طولانی نیز از بیان آن قاصر اند.  

یکی از این هنرمندان، زهرا مودتی، از بانوان گرافیست کشورمان است که در هوای این سرزمین در کنار ما نفس کشید، هنرمند شد و آثاری ماندگار و ارزشمند خلق کرد. امروز اما او از میان ما پر کشیده و تنها آثاری چند از او بر جای مانده‌ است. آثاری که به خوبی بیانگر هویت انقلابی و ارزشی این بانوی هنرمند می‌باشند. 

زهرا مودتی را می‌توان در پوسترهایش جستجو کرد، و نگاهش را یافت. نگاهی مسئول و دغدغه‌مند، که ساده از کنار ارزش‌های اصیل انقلاب عبور نمی‌کرد. حال شاید او امروز در میان ما نباشد، اما یادش و نگاهش همواره با ما خواهد بود.

زهرا اردکانی ؛ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
زهره حاضری ؛ ۷ خرداد ۱۳۹۶
فاطمه سادات تهامی ؛ ۷ خرداد ۱۳۹۶

E-Run / اولین موتور سیکلت برقی ایرانی

تاریخ نشر : يكشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۵

در عصر حاضر با توجه به بحران منابع غیر قابل بازگشت هم‌چون نفت و گاز و شدت گرفتن آلودگی‌های زیست محیطی، طراحان در حوزه‌های مختلف به دنبال طراحی و ساخت لوازم و ابزاری هستند که در آن به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی و آلوده کردن آب و هوا، از منابع تجدید پذیر و سالم استفاده شود. از این رو در حوزه ی مهم وسایل حمل و نقل، شاهد حرکتی جهانی به سوی طراحی و تولید اتوبوس‌ها، خودروها و موتورسیکلت‌های برقی هستیم. این حرکت چند سالی است که به شکل جدی در ایران نیز آغاز شده، به طوری که نخستین موتور سیکلت برقی ساخت ایران با نام E-Run توسط شرکت دانش بنیان «بنا شریف» تولید شده است. 

طراحی بدنه موتورسیکلت نیز توسط طراحان این مجموعه احسان سید احمد و مهدی نوروز زاده انجام گرفته؛ به همین سبب مشتریان با توجه به سلایق و نیازهای خود و متناسب با هزینه‌ای که مایل‌ به پرداخت آن هستند، قادرند مشخصات موتورسیکلت خود را در طرح‌های متفاوت و در کلاس بندی‌های مختلف انتخاب کنند.

از دیگر ویژگی‌های این محصول وطنی می‌توان به مشخصات فنی آن در مقایسه با موتورهای بنزینی اشاره کرده. محصولات بنزینی شرکت‌های مطرح موتورسیکلت‌سازی در کلاس کاب در رده ۱۱۰ تا ۱۵۰ سی سی، معادل توان ۵ کیلووات در موتورسیکلت های برقی است، اما «ای-ران» با ۸ کیلووات توان، رقیبی جدی برای محصولات بنزینی به شمار می‌آید. همچنین در این محصول سعی شده تا با در نظر گرفتن برد ۱۰۰ کیلومتری برای هر بار شارژ، مشکل شارژ باتری تا حد زیادی برطرف شود. زیرا با توجه به آمار کسب شده توسط شرکت «بنا شریف» تعداد کمی از کاربران، پیمایشی بیش از ۱۰۰ کیلومتر در روز دارند. 

برای رفع مشکل زمان طولانی شارژ نیز، ایده تعویض باتری مطرح است. در این موتورسیکلت محفظه‌ای معین و قفل شونده برای باتری‌ها طراحی شده، تا ۲ پک باتری یکسان در آن جای گیرند و بسیار سریع و راحت تعویض شوند. 

در این میان امکان ارتباط هوشمند با موبایل از دیگر ویژگی‌های این محصول ساخت ایران است. پس از نصب موبایل بر روی موتور، سیستم عیب‌یاب هوشمند موتورسیکلت فعال می‌شود و کاربر می‌تواند مشخصاتی از قبیل وضعیت باتری، پیمایش و خطاهای احتمالی را مشاهده کند.

باید توجه داشت که «ای‌-‌ران» با تکنولوژی قابل رقابت در سطح محصولات خارجی طراحی شده و ساخت و تولید شاسی، بدنه، بسته باتری و مدار مدیریت و دیگر قطعات آن به طور کامل در داخل کشور انجام گرفته است، پس از این رو باید با افتخار گفت که یکی از به روزترین تکنولوژی های دنیا، یعنی تولید وسایل نقلیه الکتریکی، با همکاری طراحان و صنعت‌گران ایرانی در کشور بومی سازی شده است.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا ذوعلم ؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۲۶ دی ۱۳۹۵
زهرا اردکانی ؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
زهرا کشاورز ؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود