نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

E-Run / اولین موتور سیکلت برقی ایرانی

تاریخ نشر : يكشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۵

در عصر حاضر با توجه به بحران منابع غیر قابل بازگشت هم‌چون نفت و گاز و شدت گرفتن آلودگی‌های زیست محیطی، طراحان در حوزه‌های مختلف به دنبال طراحی و ساخت لوازم و ابزاری هستند که در آن به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی و آلوده کردن آب و هوا، از منابع تجدید پذیر و سالم استفاده شود. از این رو در حوزه ی مهم وسایل حمل و نقل، شاهد حرکتی جهانی به سوی طراحی و تولید اتوبوس‌ها، خودروها و موتورسیکلت‌های برقی هستیم. این حرکت چند سالی است که به شکل جدی در ایران نیز آغاز شده، به طوری که نخستین موتور سیکلت برقی ساخت ایران با نام E-Run توسط شرکت دانش بنیان «بنا شریف» تولید شده است. 

طراحی بدنه موتورسیکلت نیز توسط طراحان این مجموعه احسان سید احمد و مهدی نوروز زاده انجام گرفته؛ به همین سبب مشتریان با توجه به سلایق و نیازهای خود و متناسب با هزینه‌ای که مایل‌ به پرداخت آن هستند، قادرند مشخصات موتورسیکلت خود را در طرح‌های متفاوت و در کلاس بندی‌های مختلف انتخاب کنند.

از دیگر ویژگی‌های این محصول وطنی می‌توان به مشخصات فنی آن در مقایسه با موتورهای بنزینی اشاره کرده. محصولات بنزینی شرکت‌های مطرح موتورسیکلت‌سازی در کلاس کاب در رده ۱۱۰ تا ۱۵۰ سی سی، معادل توان ۵ کیلووات در موتورسیکلت های برقی است، اما «ای-ران» با ۸ کیلووات توان، رقیبی جدی برای محصولات بنزینی به شمار می‌آید. همچنین در این محصول سعی شده تا با در نظر گرفتن برد ۱۰۰ کیلومتری برای هر بار شارژ، مشکل شارژ باتری تا حد زیادی برطرف شود. زیرا با توجه به آمار کسب شده توسط شرکت «بنا شریف» تعداد کمی از کاربران، پیمایشی بیش از ۱۰۰ کیلومتر در روز دارند. 

برای رفع مشکل زمان طولانی شارژ نیز، ایده تعویض باتری مطرح است. در این موتورسیکلت محفظه‌ای معین و قفل شونده برای باتری‌ها طراحی شده، تا ۲ پک باتری یکسان در آن جای گیرند و بسیار سریع و راحت تعویض شوند. 

در این میان امکان ارتباط هوشمند با موبایل از دیگر ویژگی‌های این محصول ساخت ایران است. پس از نصب موبایل بر روی موتور، سیستم عیب‌یاب هوشمند موتورسیکلت فعال می‌شود و کاربر می‌تواند مشخصاتی از قبیل وضعیت باتری، پیمایش و خطاهای احتمالی را مشاهده کند.

باید توجه داشت که «ای‌-‌ران» با تکنولوژی قابل رقابت در سطح محصولات خارجی طراحی شده و ساخت و تولید شاسی، بدنه، بسته باتری و مدار مدیریت و دیگر قطعات آن به طور کامل در داخل کشور انجام گرفته است، پس از این رو باید با افتخار گفت که یکی از به روزترین تکنولوژی های دنیا، یعنی تولید وسایل نقلیه الکتریکی، با همکاری طراحان و صنعت‌گران ایرانی در کشور بومی سازی شده است.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود